Gå til innhold

Fødselsangst - hypnose

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her som har prøvd hypnose mot fødselsangst? Isåfall hvordan fungerer det?

Hva gjør dere andre her inne for å takle fødselsangsten deres? Føler meg helt maktesløs jeg, vet ikke hvordan jeg skal komme meg gjennom en fødsel, er SÅ redd. Ligger våken om natta og tårene er i øyekroken hele tiden, har 7 uker igjen og det blir værre og værre.

Har vurdert å få planlagt epidural, men er vel ikke alltid det er det beste heller? Fikk det forrige gang, men det hjalp jo ingenting på slutten.

Huff, vil bare glede meg....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville heller gått på et Lamaze-kurs der du lærer om gangen i fødselen og hvordan du kan hjelpe kroppen din på best mulig måte. Jeg gikk et før første fødsel, og det var helt fantastisk. Gledet meg til fødselen, og følte at jeg hadde fin kontroll hele fødselen, selv om det jo gjorde vondt.

Var på oppfriskningskurs igjen nå, og synes det også var veldig nyttig. Det hjelper mye å få en ordentlig forståelse for hvordan en fødsel foreløper (de ulike fasene, hvordan du opplever dem, hva partneren din kan gjøre, hva du kan gjøre for å lette smerter og øke framgang) og under selve fødselen er det veldig til hjelp å kunne konsentrere seg om pusting og avslapning, ikke bare grue seg til neste ri.

Jeg gikk hos en som heter Judith Meadow Hagen, tror du finner henne på www.lamazekurs.no

Var flere på kurset som hadde vanskelige fødseler bak seg, og som fikk mye utbytte av det.

Skrevet

Huffda, jeg skjønner deg VELDIG godt. Jeg hadde det på akkurat samme viset i flere år før jeg ble gravid (hvor merkelig det enn høres ut), og i begynnelsen av svangerskapet. Jeg visste ikke hvordan jeg skulle kunne glede meg til å bli mamma, når jeg visste jeg måtte igjennom en fødsel.

Mange lurer på hvorfor man gruer seg så fælt til noe man ikke vet hva er. Det er nettopp derfor noen gruer seg, man vet ikke hva det er slags smerter det er snakk om, og hvordan man takler dem. Man er livredd for at man skal få panikk oppi det hele. Dessuten sier jo alle at det er de vondeste de har opplevd, så er det rart at man gruer seg da?? Det hjelper lite å bli minnet på at det er glemt etterpå, når man likevel må igjennom smertene først.

Jeg våknet om natta og gråt, fordi jeg syntes det hørtes helt forferdelig ut.

Jeg var fast bestemt på at jeg skulle ha KS. Leste veldig mye om KS, hadde alle argumenter klare og jeg er fortsatt ikke negativ til det idag. men har likevel lyst til å føde vaginalt.

Likevel har jeg tross alt kommet over angsten. Jeg hadde aldri trodd at det skulle skje. Jeg har vært i samtale med jordmødre som har tatt meg på alvor. De sa nærmest at jeg skulle få så mye smertestillende jeg ville. Jeg har kuttet ut å lese skrekkhistorier, og leser nå bare de positive historiene. Jeg trodde at det ikke skulle hjelpe i det hele tatt, men det har det altså gjort. Jeg klarer i større grad å fokusere på det som kommer etter fødselen, og bevisst begynt å tenke på noe annet, når jeg begynner å tenke på smertene og alt som kan skje under en fødsel. Jeg får ta det som det kommer.

Men du har født før: Hva var det som gjorde at du fikk angst?? Har du vært i samtale med jordmor eller andre kyndige om dette? Det hjalp ihvertfall meg en hel del.

Hypnose har jeg ikke prøvd, men det er sikkert ingen dum idé. Kjipt hvis det ikke skulle funke da, også har man betalt masse penger for det.

Hvordan følte du deg rett etter at forrige fødsel var overstått da?

Håper det ordner seg for deg. Ikke noe godt i det hele tatt å grue seg til en slik stor begivenhet.

Lykket til.!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...