Gå til innhold

Halsbrann/sure oppstøt...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er så lei av det:S Har drukket cultura idag, å spist skive med brunost og majones. Kan det være brunosten som gir meg det??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

FDet kan det godt være,men med meg kommer det av ingenting..Har funnet ut at NYCO er godt for halsbrann og deilig forfriskende hvis man er kvalm....Mandler har også hatt gos effekt på meg:)

det er skikkelig ubehaglig...

Skrevet

Okej, rett på butikken å kjøpe NYCO å mandler;)

Takk:)

Skrevet

Gaviskon flytende på apoteket, det hjelper. Jeg er helt avhengig

Skrevet

Henger meg på her kun for å syte litt. Er SÅ lei av halsbrann, har det mange ganger hver eneste dag! Knasker Gaviscon, som er det eneste jeg i følge legen min kan ta, uten at det hjelper nevneverdig. Og er kvalm igjen:/ Men skal lete i skapet og se om jeg har noe Nyco! Husker jeg spiste Nyco som barn, fordi jeg syntes det var så godt:) Høres ganske deilig ut egentlig. Butikken orker jeg ikke å gå på jeg nei;)

Skrevet

Jeg har brukt flytende gaviscon jeg også. Men den koster 120kr flaska, og hvis du har effekt av NYCO så er det MYE billigere. Jeg regnet på at halsbrannen har kostet meg ca 2500kr i dette sv.skapet..he he.

Skrevet

Okej, takk for info jenter.. Mandlene hjalp ikke, så får prøve nyco;) Har tygd på gaviscon tablettene, men syns de er så ekle...svumler jo opp inni i munnen:S

Skrevet

Ble anbefalt Gaviscon på apoteket, men det funket dårlig i tillegg til ekkel smak/konsistens. Sinnsykt dyrt også. Prøv link, helt ufarlig og endel rimeligere. Ca 100,- for 60 tabletter.

Skrevet

Kan vi ta Link da? Eller er det bare legen min som er gal ? (Nok en gang).

Skrevet

Jeg fikk beksjed at jeg kunne bruke det. Apoteket sjekket også når jeg skulle kjøpe. Håper virkelig det stemmer for jeg har spist masse av de!!

Skrevet

Jeg sjekket felleskatalogen nå, der stod ikke graviditet og amming nevnt engang under Link, så da er det sikkert trygt. Rart at legen min skal nekte meg det da? Men han er en raring så det er sagt;)

Skrevet

Gaviscon, Link og Novaluzid... Disse kan trygt brukes.

MEN når disse ikke lenger virker, hva da??? Våkner minst to ganger hver natt med oppstøtene helt oppi munnen, må "løpe" (les:vagge stønnende ut av soverommet) og spy i do... Helt oppgitt, har aldri opplevd det så ille i tidligere svangerskap! Gruer meg til å legge meg, sover halvt sittende....

Trodde det ville hjelpe at hun festet seg, og magen falt ned, men det er nok helt klart hormonell påvirkning av lukkemuskelen, for det er værre enn noen gang. Er det bare fødsel som kan hjelpe, tro?

Skrevet

Jeg opplever også at halsbrannen blir verre og verre, nesten så jeg gulper litt innimellom (sorry, ekkel beskrivelse). Hodet er festet her, men synes ikke magen har sunket?? Hun ligger langt oppe fortsatt. Kanskje hun er veldig lang? :)

Jeg tror for min del at det bare er fødsel som vil hjelpe nå. Nyco lindret faktisk bedre enn Gaviscon!:) Men det varer så kort... Så er vi tilbake igjen liksom.. For min del spiller det liten rolle hva jeg spiser også. Og har like mye halsbrann i sittende el stående som i liggende stilling...

Skrevet

Jeg prøvde gaviscon tablettene, men de klarte jeg ikke så det har gått i flytende her. Man venner seg til både smak og konsistens etterhvert. Alternativet er jo ikke akkurat å foretrekke.. he he. Også blei jeg anbefalt av jordmor å kombinere gaviscon og link for de virker på forskjellige ting. Gavisconen legger lokk over lukkemuskelen og linken nøytraliserer mageinnholdet.

Skrevet

For halsbrann på dagtid vil jeg anbefale lovehearts - enkelt og billig og det funker, men dessverre bare en kort stund. Så det egner seg ikke noe særlig nattestid, men på dagtid har jeg alltid en rull med lovehearts med meg. ",) Gaviscon får meg til å spy. Har ikke testet ut link eller nyco.

Skrevet

Grunnen til at man anbefaler Gaviscon er at den påvirker mageinnholdet minimalt, bare legger seg som et lokk og hindrer syren å komme opp i halsen. Link/Novaluzid derimot gjør mageinnholdet mindre surt, og det kan påvirke fordøyelsen. Magesyren er jo der av en grunn.

Vi gravide har jo ikke for mye syre som regel, bare for svak lukkemuskel og for høyt press nedenfra.

Men allikevel er jo ikke Link/Novaluzid farlig, men man anbefaler Gaviscon først.

Skrevet

Under graviditet kan man ta både Link, Gaviscon og Novaluzid mot sure oppstøt/ halsbrann. Men hvor effektivt det er er en annen sak... Jeg har selv en kronisk mage-tarm sykdom og tar fast Losec, og har tatt dette i hele svangerskapet. Dette får man kjøpt uten resept på apoteket siden 1.januar fordi det er helt ufarlig. I Felleskatalogen.no står det at det kan brukes under graviditet dersom fordelen oppveier ulempene.. Og om man finner sure oppstøt/ reflux eller halsbrann plagsomt vil jeg jo pastå at å ta Losec som er veldig effektivt og varer i 24 timer er ett godt alternativ!

På pk vedlegget står det litt strengere, men dette er gammelt.

Om man ikke tar sjansen ville jeg anbefale å bruke NYCO eller Samarin engangspakninger! Fantastisk effektivt! Ved halsbrann drikk det mens det bruser, ved sure oppstøt eller sur mage (hard mage) bruk to pk Samarin evnt to gode korker NYCO i ett glass lunkent vann og vent til det har sluttet å bruse...

Grunnen til at gravide får problemer med fordøyelsen er hormoner, endret oppførsel av tarmene som plutselig må dele plassen i magen og også endret kosthold.

Skrevet

HI- jeg ville ligget unna brunost, prim og tungt fordøyelig mat hadde jeg vært deg.. Må du ha melk, drikk skummet eller ekstra lett, ikke cultura... Og spis lyst brød i stedet for mørkt.. Om du er treg i magen, spis bananer og frukt med mye fiber :)

Og Tigerpote: Ja, jeg synes fastlegen din er litt på trynet for å si det mildt..

Skrevet

Hei. Brunost er veldig sterkt for magen faktisk. jeg har prøvd å kutte ned på brød i tillegg.. Spiser det i alle fall ikke om kvelden, da er helvete løs. ta heller litt frokostblanding med melk et par timer før du legger deg eller litt grøt. Ikke drikk appelsin juice. bare vann, melk eller biola..

jeg er helt avhengig av gaviscon, smaker forferdelig, men bedre enn å ligge å hoste pg.a halsbrann hele natten + sove dårlig. Men de siste kveldene har jeg blitt lei meg for det ser ut til at virkningen har blitt mindre.. Nå må jeg både knaske en tablett og drikke to slurker for å ha effekt.. Håper det ikke er dumt for barnet..

Skrevet

Takk, Linsy!:) Legen min synes det er greit at jeg skal ta Tamiflu når jeg ikke har feber engang, kun en lett forkjølelse, men Link eller Novaluzid- nei DET må jeg ikke finne på! Hehehe..

Skrevet

Har 2-3 uker igjen, halsbrann er PYTON!

jeg går og knasker på loveharts om dagen, den hjelper utrulig mye!

men jeg må nok ty til gaviscon om kvelden.

jeg spiser en god del salat om dagene, åsså har jeg kuttet helt ut brusen, dette funker bra på meg...

Skrevet

Jeg var å kjøpte Frutin på en helsekostbutikk. Dama i kassa anbefalte meg å slutte helt med å spise grisekjøtt, ett kjøtt som vistnok inneholder mye syre pga kjøttet ikke henger så lenge som annet kjøtt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...