Lille_Knøttet Skrevet 29. september 2009 #1 Skrevet 29. september 2009 Jeg har prøvd å lese meg opp om bruk av smokk, og jeg er vel litt redd for å gjøre noe feil. Er mitt første barn. Lille Snuppa (snart 6 uker) sover godt på natten og relativt godt på dagen også. men merker at hun bruker meg som smokk endel. Suger effektivt kanskje 10-15 min og så bruker hun kanskje 20 min på å kose før hun sovner. sover da gjerne alt fra1 -3 timer. Vektoppgangen er grei,og det virker som om hun får i seg det hun trenger. men blir jo lange amme-perioder da.. Vil jeg ødelegge ting ved å begynne med smokk? Er redd for at hun blir forvirret og at ammeperiodene blir enda lenger .Hun sover jo godt når hun først sover..skal jeg da tåle at hun "sutter" mye på dagtid? og hvis det blir til at vi prøver smokk- hvilken type er det best å bruke? Ser det har kommet noen typer (Ortodent-smokk) som skal være bedre enn de i butikken for tannstillingen etc? Hva bruker dere andre?
Nagilimia Skrevet 29. september 2009 #2 Skrevet 29. september 2009 Jeg valgte smokk som er lett å få tak i, og har brukt både avent og mam for å gjøre han vant til begge deler. Min sønn tok smokk umiddelbart så jeg har vært kjempe heldig. Mange må prøve mange smokker før nurket vil tan den. Tror ikke du ødelegger noe som helst ved å gi smokk etter 15-20 min amming. Som du sier: du ser når hun slutter å suge effektivt. Min sønn ville ikke ha den smokken du nevner og han bruker kun smokk ved innsoving og han spytter den ut så fort han har sovna stort sett. Tror ikke han får feil tannstilling av det. I begynnelsen brukte jeg smokken mye mer for å avlaste puppen.
AO3 Skrevet 29. september 2009 #3 Skrevet 29. september 2009 Vi begynte å bruke smokk den første natten hjemme, rett og slett for å få litt søvn. Man skal jo liksom ikke begynne med smokk før ammingen er godt etablert, men nød (eller desperasjon, som man også kan kalle det) lærer naken kvinne å spinne, og det ødela ikke ammingen for vår del. Nå har vi i lengre tid innført at han kun får smokk når han skal sove - det synes jeg er veldig greit, jeg synes ikke noe om at eldre barn (1-2 år) går med smokken limt til leppene døgnet rundt, og det gjør også at smokken og kosekluten blir tett forbundet med søvn for ham. Men din er jo mye mindre enn min (snart 12 mnd), da. Ammingen din bør jo være veletablert, så etter det jeg har lært om amming og smokk, burde det ikke være noen fare for ammingen å introdusere smokk. Vi bruker MAM-smokker - enkle å få tak i, og veldig praktisk med smokkesnor. Jeg spurte helsesøster om dette med Ortodent-smokker, og om de var bedre enn de "vanlige", men hun mente det ikke var noen forskjell... Det viktige var at større barn (1-3 år) ikke gikk rundt med smokk i munnen hele dagen, da dette heller ikke var bra for språkutviklingen. Da jeg var liten, hadde jeg enormt lange måltider - jeg hadde så stor sugetrang. Dette førte til at jeg fikk mye vondt i magen. Min mormor, som hadde en viss erfaring som syvbarnsmamma, anbefalte min mor å innføre smokken - og det hjalp. Måltidene ble kortere, og magen var ikke vond lenger, for jeg sugde ikke inn så mye luft.
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 29. september 2009 #4 Skrevet 29. september 2009 Jeg har gitt begge mine smokk så snart vi har kommet tilbake fra sykehuset og jeg har ikke merket noe til sugeforvirring på noen av dem. Vi har riktignok også vært nokså rutinepreget på både mat og søvn, så når jeg vet de er mette så får de smokk i stedet for pupp om de er urolige. Til begge mine har jeg brukt Mam-smokker. Jeg tror nok eldsta kunne brukt hva som helst, mens lillebror har nektet å ha noe annet enn Mam 0-4mnd silikon smokker i munnen.
Itsrejk Skrevet 29. september 2009 #5 Skrevet 29. september 2009 Jeg putta smokk i pjokken da han var fire-fem dager gammel, og er vel det smarteste jeg har gjort. Ingen problemer ift ammingen, og utrolig greit ift søvn, både dag og natt. Vi valgte mam-smokker. Vi prøvde litt forskjellige typer, men det var den smokken han tok. Veldig greit for den er lett å få tak i. Må legge til at om du skal velge en smokk nå så er det kanskje greit å se på lista som ligger hos Grønn Hverdag nå - der de har testet hvilke narresmokker som inneholder BPA (Bisfenol A) og hvilke som ikke gjør det. http://www.gronnhverdag.no/Nettsider/Groenn-Hverdag/Tm/Barn/Tester-og-undersoekelser/Miljoegift-i-taateflasker-og-smokker/Resultater-Narresmokker
Springbaby2012 Skrevet 29. september 2009 #6 Skrevet 29. september 2009 Hei du.. Jeg har en gutt på nesten 3 mnd nå, og vi begynte med smokk etter ca en uke. Jeg hadde problemer med at lillemann ikke vill sove i egen seng, og tenkte at kanskje smokk ville hjelpe han å finne roen. Jeg, som deg, hadde lest om smokk, og alle rådene folk kommer med, så jeg var ganske usikker. Men jeg tok en tlf til helsesøsteren vår, og hun sa at jeg bare skulle prøve. Så lenge vi ikke hadde hatt noe problem med ammingen så skulle det ikke bli problematisk med sugingen hans. De anbefaler ikke mødre som sliter med amminga å begynne med smokk pga surgeforvirring, men dersom amminga har gått fint fra dag 1, så er det bare å prøve. I begynnelsen klarte han ikke å holde på smokken over lengre tid, så vi putttet den inn igjen og igjen og igjen. Og han ble bare flinkere og flinkere! Nå bruker han smokk når han skal sove, og han spytter den ut stort sett rett etter han har sovna. Vi har prøvd en del smokker, og funnet en type han liker godt. Nå bruker vi MAM dine. De har både silikon og latex (er usikker hva som er hva akkurat nå), men det er de brune han vil ha. De blanke vil bare ramle ut av munnen, virker ikke som han klarer å få tak på de. Jeg har en gutt som ammer veldig effektivt nå.. jeg hører når han går over til "kosesuging", og da avbryter jeg.. enten ved å skifte pupp, eller å gi han smokk.. Og tro meg, det er veldog deilig på natta at han ammer seg ferdig også er det bare å legge han over i egen seng igjen. Han er ikke vant med å få ligge å kosesuge, så han blir heller ikke misfornøyd når jeg tar han fra puppen.. Vil bare nevne at søsteren min fikk ikke hennes barn til å ta smokk, og vi tror det rett og slett var fordi hun begynte for sent! Lykke til!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå