Gå til innhold

Plass til babyien vår? hjeeelp!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg lurer på hvordan dere gjør det når dere skal ha barn med noen som har ett barn eller flere fra før. Hvordan gjør dere det med soverommene. Min ektemann har en liten gutt på 5 som er her son ca 40%. Han har ett kjmpe fint rom som vi egentlig trenger nå til vår baby som kommer i mars. Da han gutten kan få ett rom som er litt lengre bort i huset. Da vi egentlig ønsker å ha babyen sitt rom nærmest mulig vårt rom. Synes det er vanskelig men hva gjør dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Etter 3 år her inne på dette forumet, har jeg lært utrolig mye. Det ene er at problemstillinger som kommer inn her i forhold til andre steder får helt andre svar. Det er ikke uvanlig at søsken flytter og bytter rom når det kommer nye tilskudd i familien uten at man da snakker om tilsidesetting eller sjalusi fra en av de voksne (les stemor).

Når barnet skal flytte fra rommet sitt, tror jeg det er lurt å gjøre det litt attraktivt. Hva som kan gjøre et rom atraktivt for en 5åring vet ikke jeg, men det handler like mye om økonomi.

Skrevet

Jeg tror nok ikke at dere trenger rom til babyen sånn med en gang jeg da. En tenker så mangt før barna kommer, særlig når en ikke har barn fra før. Det gjorde i alle fall jeg.

De flest jeg kjenner har baby inne med seg, kanskje også oppi foreldre senga i nesten et år. Det er greit å ha ungene nære når det er natt, det er alngt å gå inn på et annet rom å amme, eller gi falske melk. Våkenetter blir det ofte i lengre tid. En kan ikke ha små barn på andre sida av huset. Det er rett og slett for tungvindt. Av og til er det bare litt hysjing som skal til for at de sovner igjen, eller stryke de litt i hånda.

Når den fasen er over kommer det nye faser, de detter ut av senga, når de er ferdig med grindseng, de sparker av seg og må pakkes inn på nytt. Det sier seg selv at små unger må ligge nærmt mamma og pappa.

Så inne på eget rom først, og så på nabo rommet etterpå. Men dere trenger kansje ikke banke gjennom romskifte før det er nødvendig. Om det er konflikt.

Skrevet

Hei,

Om begge hadde vært dine barn, skal jeg vedde for at ingen hadde løftet et øyenbryn ved et slikt bytte og du selv hadde følt det helt naturlig.

Men så snart det er stebarn skal biomor blande seg inn, og svigers skal kanskje også fortelle et eller annet som gir dårlig samvittighet. I tillegg får man som stemor dårlig samvittighet for stebarnet - uten grunn! Hadde det vært eget barn, hadde ikke denne dårlige samvittigheten kommet opp.

Jeg har et stebarn og et biobarn. Venter nå biobarn nr 2, og da må min yngste bytte rom. Det er absolutt ikke så uproblematisk som da storesøster på 13 måtte flytte.

Hos oss sov babyen min på eget rom fra hun var 2-3 uker. Sov dog i vår seng fra nattamming 4-5 tiden og til vi stod opp de første 5-6 mnd. Fra hun var 7 mnd har hun sovet på eget rom hele natten. Fint å ha et rom til alt utstyr, klær etc.

Lykke til!

PS! Ikke for å skremme deg, men å være stemor er langt vanskeligere etter man har fått egne barn. Da blir set så mange flere følelser med i bildet.

Skrevet

skulle stå "ikke så problematisk" over her...

Skrevet

Hva med å ikke gjøre noenting nå, men vente litt til babyen blir noen måneder? Jeg tenker som de fleste over her at babyen vil sove hos dere en stund, jeg vil i alle fall ikke han min lille baby på fem måneder noe annet sted enn ved siden av min seng foreløpig. Der er man jo forskjellige selvsagt, men du vil sikkert ha babyen inne hos det en stund. Hvis rommet til stesønnen din er stort og han er redd for å flytte til andre siden av huset så kan de jo dele rommet en stund? Og så får stesønnen lov til å få sitt eget rom etterhvert, han som er så stor, hehe. Kan hende det kan løses sånn? Ellers må man jo bare forklare ham at den minste babyen må sove nærmest de voksne. Men jeg ville nok anstrengt meg for å gjøre det spennende å gøy for han å bytte rom, noe nytt til rommet. spennende biltapet eller et eller annet som markerer at han er stor gutt og storebror. Han skal vel begynne på skolen neste år - kanskje dere kan lansere ideen om et skoleguttrom? Altså med pult, oppslagstavle og alt han trenger, og ikke minst at det er viktig at han sover litt unna babyen han osm er stor og skal begynne på skolen, fordi babyen bråker fælt og kan forstyrre han. Ikke sikkert han bryr seg om størrelsen på rommer, ikke alltid barn er så opptatt av det, mer om det virker hyggelig og trygt:)

Vi må bytte om litt hos oss i forbindelse med nye barn og stebarn og holder nå på å pønske ut passende fristende avtaler - for å få det som vi voksne vil til slutt så klart, men på en enklest mulig måte så alle er glade.

Skrevet

Vi flytta før det var et problem og det ble sånn naturlig. Har nå to felles barn og det er naturligste ting i hele verden å bytte på rom. Alt blir så vanskelig med stebarn, er så mange hensyn å ta.

Skrevet

Når vi får nestemann må barna dele rom, 2 og 2 etterhvert. I dag deler de to eldste rom, mens yngste har eget. Har m plassering av rom i forhold til vårt og selvsagt str på rom å gjøre. Etterhvert får vi flere soverom, men økonomi tillater ikke det enda. Nå er alle barna mine, så ingen sier noe på det. Men det er faktisk den naturligste ting i verden at barn bytter på og deler rom i perioder. Klart babyen skal ha rom nærmest dere. Slik er det hos oss også, og hos andre jeg kjenner. Kan jo si til storebror at nå som du blir storebror tenkte vi at du skal få et nytt rom der du kan få være mer i fred, og du kan få være med og bestemme hvordan du vil ha det. Dette skal vi gjøre for deg. Og så kan babyen arve ditt gamle rom, slik som med klær og leker mm. Så blir det positivt for gutten også.

Skrevet

Vi måtte bytte soverom med stebarnet mitt før ungen kom, ellers hadde vi aldri i livet fått plass til noen babyseng hos oss.

Men flytt i vei, bare husk å behandle stesønnen din med samme respekt som om han var ditt eget:) For eks forklar og informer, spør han hva han selv synes og lag nyrommet til noe attraktivt, Sånn tenker jeg dersom jeg skulle snakket med mine barn om flytting av rom iallfall:)

Men som andre sier her - trenger du virkelig det rommet med en gang?

Lykke til:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...