Gå til innhold

Trenger hjelp ang. NAV!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Håper noen snille jenter der ute kan hjelpe meg i jungelen av papirer på NAV-sidene! Jeg skal søke om permisjon (som arbeidstaker), men også gjøre alt klart fra arbeidsgiver-siden! Er det noen som kan hjelpe meg å sortere litt i det store kaoset? (Ja, jeg innrømmer at jeg har en liten sperre for NAV... Er sikkert ikke vanskelig å finne fram, men jeg vil gjerne ha litt hjelp...)

Noen som vet hva som skal sendes inn fra meg og fra arb. giver? (det er arb. giver som skal betale lønnen min, for så å få refundert fra NAV.)

Tusen takk for ALLE svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisann.

Disse skjemaene har jeg sendt inn...

-Krav om ytelse ved fødsel og adopsjon (fylles ut og signeres deg og din mann og sendes NAV)

-Inntekts og skatteopplysninger for abeidstaker (din jobb sender inn for deg, og din mann sin jobb må sende inn for ham)

-Avtale om gradert uttak/utsettelse av foreldrepenger (fylles ut og signeres av deg og din arbeidsgiver hvis du skal ha gradert uttak, og fylles ut og signeres av din mann og hans arbeidsgiver hvis han skal ha gradert uttak)

Veiledningen til de forskjellige skjemaene er lett forståelig, og de ligger på NAV sine sider. Kan printes ut i enten bokmål eller nynorsk. Det er hovedsaklig disse tre skjemaene som er aktuelle for deg som vanlig arbeidstaker.

Skrevet

Tusen takk for svar! Men hva er gradert uttak av foreldrepenger? Og hvorfor skulle vi bedt om gradert uttak/utsetteslse av foreldrepenger? Beklager mye spørsmål. Forrige gang ble alt ordnet av jobben min, denne gangen må jeg fixe alt selv.....

Skrevet

Gradert uttak er det som tidligere var tidskonto.

Hvis du eller mannen din ønsker å ta ut f.eks 60% permisjon og jobbe 40% en periode. Hvis dere bare skal ha 100% permisjon i 46/56 uker trenger du bare de to første skjemaene jeg nevnte.

Skrevet

Tusen takk igjen for svar! Gjør ting litt enklere...

Ha en fin dag!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...