♪ ♫ ♥ ♫ ♪ Skrevet 29. september 2009 #1 Skrevet 29. september 2009 1. Luft i magen Jordmor Siri von Krogh forteller at mange kommende mødre får mer luft i magen fordi tarmen går tregere enn normalt. – Det er på grunn av graviditetshormonene. Noen får også lettere nyresten og gallesten fordi tingene går tregere, selv om det ikke er så vanlig. Noen blir så oppblåst at de får vonde magekramper. Pass på hva du spiser. Husk på at grønnsaker som brokkoli, blomkål, kål og løk, kullsyreholdig drikke og tyggis kan gi luft i magen. Får du store luftsmerter, kan det være greit å ta det opp med legen. Noen gravide snorker som gamle gubber. 2. Rar hårvekst Noen får hår på rare steder over hele kroppen under svangerskapet. – En noe mer artig fenomen er at folk med krøller kan få rett hår og omvendt, forteller Siri von Krogh. Dette vil som regel gå tilbake til normalen en stund etter fødselen. 3. Tisser i buksa Du ler eller nyser, og lekker. Dette er ikke rart med tanke på at fosteret ligger og presser på urinblæra. Gå og tiss så ofte som du føler for det. Jo mer du holder tilbake, jo mer kan lekke. Bruk truseinnlegg og ha med deg en ekstra truse i vesken. Du kan også gjøre knipeøvelser for å styrke bekkenmuskulaturen. Ufrivillig tissing kommer også av at hormonene gjør musklene litt slappere, også diverse lukkemuskler som i urinblæren. Derfor er det vanskeligere å knipe enn ellers, og man lekker lettere, forklarer Siri von Krogh. 4. Klissete utflod Noen har hvit eller lysegul klissete utflod under hele graviditeten på grunn av gravidhormonene og økt blodgjennomstrømning i vagina. Økt utflod er et tidlig tegn på at man er gravid. Dette er normalt. Det kan være greit å bruke truseinnlegg slik at du slipper å bytte truse flere ganger om dagen. Lukter utfloden ille, eller råttent, eller blir fargen grønn eller brun, bør du ta det opp med jordmoren eller legen din, for da kan det være en infeksjon, som skjedekatarr. 5. Snorker om natta Noen gravide snorker som gamle gubber når de sover. Årsaken er at slimhinnene i nesa og bihulene kan bli kraftig hovne under graviditeten. Den tette nesen tvinger deg til å puste gjennom munnen, og du snorker. Bruk nesespray om det er nødvendig. Sov på siden. Hold hodet høyt ved hjelp av noen ekstra puter. Det vil også kunne hjelpe mot halsbrann. 6. Svetter som en gris Gravide og nybakte mødre svetter ofte mer enn vanlig. Det skyldes at svettekjertlene blir mer aktive i denne perioden. Mange får økt svetteproduksjon under armene, mellom beina, på magen og i ansiktet. Dette har sammenheng med at blodmengden og mengden av annen væske i kroppen øker. Kroppen kvitter seg med overflødig væske gjennom urin og svette. Svettekjertlene påvirkes dessuten av svangerskapshormonene og blir mer aktive. Det er ikke så mye annet å gjøre enn å smøre på med antiperspirant og velge klær som ikke umiddelbart avslører store, mørke svetteringer. 7. Numne hender Er du riktig uheldig, kan du få numne fingre eller fingre som «sovner» under svangerskapet. Det kan være symptom på karpaltunnelsyndrom, og har sannsynligvis sammenheng med at det i svangerskapet er økt mengde væske i kroppen, også i karpaltunnelen. Symptomene vil i de fleste tilfeller bli bedre etter fødsel, men noen må operere, forteller jordmor Siri von Krogh 8. Sikler som en baby Noen gravide kvinner produserer en økt mengde spytt. Blødende tannkjøtt er også vanlig, spesielt etter tannpuss. Hva som forårsaker den økte spyttmengden er usikkert, men det er hormonene som har skylden for det blødende tannkjøttet. Bytt til en tannkost med mykere bust, og å drikke vann med sitronsaft kan hjelpe mot spyttet, ifølge Parenting.com. 9. Mørke flekker i ansiktet, edderkoppnett i huden Kroppen produserer ekstra melanin, noe som kan forårsake de mørke flekkene. Økt blodproduksjon har skylden for de synlige blodkarene som kan minne om et edderkoppnett i huden. Det meste av disse plagene vil bli borte etter fødselen. Smør deg med solkrem for å unngå mørke flekker i huden, og dekk eventuelt til edderkoppnettet med dekkrem. 10. Brystvorter på størrelse med tallerkner Areola, området rundt selve brystvorten, blir mørkere og større på brystene. Samtidig vil små klumper (kjertler) dukke opp rundt brystvorten, som kan væske litt. Dette skyldes hormoner, og noen sier at den mørke fargen på brystvorten er naturens måte å hjelpe den nyfødte til å finne brystet ditt. Hold deg unna toppløs-solingen i denne perioden. Selv om brystvortene sannsynligvis fortsatt vil være noe mørkere enn før også etter fødselen, vil de krympe i størrelse når du er ferdig med ammingen. Bygger rede? En siste, mer hyggelig og ikke minst nyttig «plage» kan være greit å ha med til slutt: Ifølge Siri von Krogh vil mange kvinner få en merkelig trang til å samle og ordne hjemme, og gjerne også pusse opp hele boligen, når de er gravide. Det er kanskje redebyggeinstinktet som slår til?
♥2 små gull♥ Skrevet 29. september 2009 #2 Skrevet 29. september 2009 8. Sikler som en baby JAA! Måtte le litt nå Hver gang jeg våkner om natten (og det er ganske ofte) må jeg snu meg over på andre siden fordi puten er våt og sikla renner Godt jeg snart er ferdig og kan bli "normal" igjen!
♪ ♫ ♥ ♫ ♪ Skrevet 29. september 2009 Forfatter #3 Skrevet 29. september 2009 Hehe! Ja, det er mye rart som skjer om dagen:) Lykke til videre!
Gjest eelis+guttespire *fødeklar* Skrevet 29. september 2009 #4 Skrevet 29. september 2009 Hehe, det der redebyggerinstinktet har jeg merket godt i hvert fall, jeg går alltid og pusler med noe her hjemme, og vasker og ordner og styrer i ett sett :-) Helt ulikt meg til vanlig.
ellesant Skrevet 29. september 2009 #5 Skrevet 29. september 2009 Hehe, det med siklinga var spesielt merkbart da jeg var gravid første gangen, jeg sov med ansiktet på skuldra til mannen min, og når vi våknet hadde han en hel liten dam i gropa der! Jammen bra han elsker meg!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå