Gå til innhold

Hva hadde dere sagt til dette (ang skole og overnatting)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her har det stormet og regnet både vannrett og loddrett i over en uke nå (Trøndelag), og det er kaaaaaldt... Skikkelig ufyselig å se ut, i kveld så smeller det på rutene og det har til og med SNØDD her i dag :-(!

Iallfall... 10-klassingen min skal på overnattingstur i bymarka onsdag til torsdag, og de skal ligge ut i lavvo alle sammen, UTEN noen muligheter til å gå innomhus noe sted. Og som mor kjenner jeg at jeg er rett og slett skeptisk... Jenta vår er flink til å pakke med seg og flink til å kle seg, men jeg ser på dette som NESTEN uansvarlig fra skolens side. Ungdommene kommer jo til å fryse seg fordervet, og kommer selvsagt til å bli klissvåte til tross for at de skal ha med seg skift :-(! Og jeg tenker jo litt framover her... Sikkert negativ som bare det, men regner jo med at mange vil komme til å bli syke av dette! Det er snakk om hele onsdagen, overnatting og hele torsdagen ute i skogen.

Arg altså, men synes ikke dette er så ok jeg. De har meldt MYE nedbør disse dagene, og maks temperatur 5 grader.

Bør jeg rett og slett ta meg sammen, eller...? Og forresten, jenta vår gruer seg hun også (hun kom hjem i dag og fortalte dette, så det er ikke jeg som har "påvirket" henne!)

Hva synes dere? Hadde dere reagert?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men de sover jo i lavo i 30 grader minus oppe i Finnmark.

Skrevet

Ro ned og send jenta på tur:)

Skolen hadde avlyst turen om den var uansvarlig:)

Skrevet

Tror det blir helt knall å sove i lavo når det regner ute jeg.

Det er jo ikke akkurat det samme som å sove under åpen himmel.

Og skolen har garantert en løsning hvis det skulle bli vanskelig. De torturerer ikke ungene med kulde og regn og lar de fryse ihjel.

Skrevet

Jeg har bodd i trøndelagen hele mitt liv, og jeg har nå ikke fått noen frostskader av det enfa, og det på tross av nyttårsturer til Røros med noen og førti minus da vi kom ut fra hytta ;)

Og været mitt i byen nå er IKKE av det værste heller.

Ungene kommer til å en fin tur.

En lavvo har faktisk en luksus som heter både innendørs, og OVN.

Ha på ungen din superundertøy, høyhalsa pologenser, ullsokker og passende klær utenpå, og send med et par lette superundertøyskift, og send henne på tur.

Hvis du holder henne hjemme. så holder du henne bort fra flokken også, og det er kjipt det.....

Skrevet

Været ikke det verste? Vel, det er iallfall ikke det beste heller... Vet ikke hvor i byen du bor, men i skrivende stund slår regnet hardt mot rutene her iallfall!

Jeg forklarte meg ikke godt nok ang. lavvo. Dette er ikke en stasjonær lavvo med ovn, men 5 manns-lavvoer som elevene selv skal bære med seg og sette opp. "Gulvet" i lavvoen er kun et dekke som lavvoen settes oppå, så regner med at det blir en særdeles blaut affære om natta.

Det er selvsagt ikke noe alternativ å holde henne hjemme, men synes som sagt relativt lite om å legge turen til denne tiden av året. Man kan si hva man vil om 15-åringer, men flinke til å kle seg er mange av dem IKKE - så det skulle ikke forundre meg om mange blir syke...

Og forresten, skolen har ikke noe alternativ til sted, så de skal være ute hele tiden. Alternativet må vel være at vi foreldre henter dem dersom det blir for ille.

HI

Skrevet

Ring skolen og snakk med dem om dette her:)

Regner med at de ikke setter ungenes liv i fare, hehe

Skrevet

Neida... skjønner jo selvsagt at ungenes liv ikke er i fare! Det er jo ikke det jeg mener heller, men mener selv at jeg er ganske realistisk når jeg mener at de kommer til å bli syke av dette. Langvarig frysing og våte er en dårlig kombinasjon.

Så ergo, jeg er selvsagt ikke REDD for ungen, men bare litt irritert over når turen blir lagt og at de på en måte legger opp til sykdom!

Men selvsagt skal hun på tur, og det er vel ikke så mye å snakke med skolen om heller, egentlig. Vi kjenner til turens innhold, og det skal nok gå greit. Likevel, synes bare skolen gambler litt. Vet at det ikke er krise om noen får forkjølelse og influensa, men synes det er litt dumt bare! Og særlig nå før høstferien, hehe...

Skrevet

Ha ha, du vet ikke mye om lavvo du eller? Det er ofte en stor ovn i midten av lavvoen, og mange ganger har vi måtte lukke opp "døra" for å få litt frisk luft inn. Det kan bli ekstremt varmt faktisk.. Så send med dattera di bikini og svømmeføtter. Det blir sikkert bra ;-)

Skrevet

Bare send henne avgårde. De får det sikkert flott.

Skrevet

Det viktigste du sender med henne er: KONDOMER!!!

Mange 15 -åringer på tur = knulling!

Skrevet

Les gjennom først, vil du...?

Dette er ikke en slik type lavvo, det er en lavvo som ungene skal bære med seg selv, og som de selv skal sette opp. Alt i plast, altså nærmere bestemt et telt (men de kaller det lavvotur). 5-mannslavvoer uten fast bunn. Så det er DER bekymringen min ligger, hadde det vært en type med ovn hadde jo saken vært en helt annen.

Her blir de liggende iskalde uten noe form for oppvarming. Og det snødde her i dag...

HI

Skrevet

I en kald lavvo med våte klær og sludd? Da skal de jammen meg være lystne, haha :-)!

Men takk for omtanken, skal vurdere det ;-)!

Skrevet

Ta deg sammen ja, he he :-)

De kommer IKKE til å få varige mén av en slik tur, de kommer heller til å ha veldig godt av det! Og spesielt datteren din som kommer til å oppleve at noe hun grudde seg litt til egentlig ble veldig kjekt og spesielt. Tenk for et samhold de kommer til å få? Selv om samholdet kan basere seg på at "dette var ufyselig vær å være på tur i" ;-)

Nei, gå til anskaffelse av skikkelig ullundertøy, gode sokker og en sovepose som er laget for å holde deg varm om vinteren. Om dere ikke har alt dette selv og ikke har behov for å kjøpe det selv så hører dere rundt med venner om et er noe dere kan få låne. :-)

Skrevet

Herregud.. ser ikke problemet.

Da jeg gikk i 9. klasse gikk vi på en LANG skitur oppå fjellet til et vann. Der lå vi i Lavvo UTEN ovn. Om natta blåste det og sluddet, men vi hadde jo klær og soveposer. INGEN som tok skade av det.

Dette er i Troms....

Bare man har med seg tørre og varme klær så er det overhode ikke noe problem. Som noen skriver ovenfor så avlyser jo skolen turen om det er uforsvarlig.

Nei, send jenta på tur. En fin erfaring å få!

Skrevet

Jeg ville latt henne velge selv hva hun ville gjort.

Skrevet

Jaja, da skulle du hatt jenta di på skole her.

Her er det to turer i året, en på høst og en på vinter/vår. Når de går i 10. klasse er det 3-dagers tur på fjellet, alt av utstyr må de bære selv.

I 8. klasse lå de faktisk ute i telt i 15 minus!

Superundertøy, flere lag med klær, og hun har vel regntøy?

Tørt tøy i sekken, så overlever hun fint!

Og har du ikke klær, kan det helt sikkert lånes av noen.

Skrevet

Måtte lese dette innlegget flere ganger før eg forsto at du mente det alvorlig.

Helt tydelig at du er vokst opp i en by ja, må flire.

Litt høstvær er ikke skadelig for noen 15 åringer, snarere tvert om.

De må ha med seg gode varme klær, og de kommer ikke til å lide noen nød i "plast"lavo som du sier.

Skrevet

Det er faktisk et seriøst godt råd. Det kan være de blir litt våte og kalde ute. Det er en fantastisk anledning til å måtte varme hverandre i soveposene. Faren for graviditet ville jeg nok vurdere som mye mer alvorlig enn at de skulle bli syke av været. Er lavoen skikkelig blir det tørt og lunt der inne. Det er ikke problemet.

Jeg debuterte foresten i tilsvarende setting, med unntak av at det var om vinteren og at vi bare hadde en presenning, ikke en skikkelig lavo.

Skrevet

Hehe.. Byjente, du ja..

Er synd at ikke flere foreldre tar med seg barna sine ut i naturen i all slags vær, for alt har faktisk sin sjarm. Og jeg regner med at skolen sender med elevene en liste over hva de skal ha med seg og en voksen som kan vise dem triksene for å holde seg varm og tørr på turen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...