Trønderbærta Skrevet 28. september 2009 #1 Skrevet 28. september 2009 Skulle hatt meg uteklær, både regnklær, sko/støvler, og vinterklær. Jeg blir fort kald, og trenger noe som er varmt, og som er regntett. Og helst ikke altfor dyrt. Noen som har noe å anbefale?
Stolt mamma for første gang Skrevet 28. september 2009 #3 Skrevet 28. september 2009 www.stormberg.no Glimrende klær til en billig penge. Funker like godt som andre merker (hvis du ikke skal på ekstremturer vel og merke). Har godt barnetøy også. Minsten nærmest bor i denne: https://www.stormberg.no/no/Produkter/Gutt/Gutt-1-7/Overdeler/Fleece/Istid-Ultrafleece-Troye/ og jeg bor i denne: https://www.stormberg.no/no/Produkter/Dame/Dame/Overdeler/Jakke/Atlant-STB-Hettejakke-Dame/
Alvorlig Skrevet 28. september 2009 #4 Skrevet 28. september 2009 Jeg har kjøpt Skogstad regnsett og er veldig fornøyd. Det puster, er tett og koster ikke på langt nær så mye som Bergans. Kvalitetsmessig så er det som jeg har kjøpt like bra som Bergans (som jeg har hatt tidligere).
Underveis --> Skrevet 28. september 2009 #5 Skrevet 28. september 2009 Jeg fryser veldig lett og jeg har med årene lært å kle meg riktig (mener jeg selv, i alle fall. Det dummeste man gjør er å ha tykke plagg på. Bruk heller flere, tynne lag. Ull innerst er alfa og omega. Deretter er det bare regntøy som virkelig holder i sprutregn. Evt goretex/dermisax. Har invistert i godt tøy, for det er faktisk bedre. Nå mener jeg ikke at du skal gå hen og kjøpe ArcTheryx. Veldig dyrt, og bra, men man betaler, etter mitt skjønn, flere lapper bare for merket her. Bergans har mye bra. Laget i dermisax og jeg har en bukse (Breheim 2) som jeg er svært godt fornøyd med. Bruker den til alt, hele året (unntatt de varmeste dagene) og har aldri blitt våt. Har en ArcTheryx-jakke som begynner å bli slitt, men neste gang blir det nok Bergansjakke på meg. Har ingen erfaring med Stormberg, men det er sikkert godt nok! På beina har jeg invistert i noen grisedyre jaktstøvler fra Lundhags. Fryser med en gang på beina, så for meg er dette en god invistering. Ellers har jeg Sorellsko/-støvler som holder varmen i det meste. Fikk tak i et par til 500,- på G-sport her i fjor. Et varp! Er det skikkelig kaldt er dunjakke å anbefale. Trenger ikke de varmeste, men en sportsvariant er å foretrekke. Kan tas på utenpå gortex'en om man står mye stille i perioder. Har vært en super invistering for meg. Trenger ikke å være så dyre de heller. Som regel, på en kald dag, kler jeg meg med ull innerst (har bl.a. Devold), fleece utenpå der, og goretexjakken. Det holder i de fleste tilfeller om jeg holder meg i bevegelse. Bruker ullvotter (hjemmestrikkede) med vindvotter utenpå. Ullsokker rett på foten. Tykkelse etter hvor kaldt det er. Noen ganger har jeg også tynne ullsokker innerst og tykkere utenpå, men det kommer an på skoene. Det må jo være god plass til tærne ;-) I regnvær så bruker jeg en vanlig regnjakke fra Helly Hansen. Ikke noe dyre greier, men synes den er bedre enn goretex'en. Jakka er lengre, så da renner det ikke inn under kanten (jeg er litt for lang i ryggen til min korte goretex). Og sydvest ;-) Under her, om jeg skal bevege meg mye, så har jeg gjerne microfiber, men det også avhenger av hvor kaldt det er. Av andre favorittplagg har jeg en aldeles fortreffelig, gammel, sliten forsvarets ullfrotté-genser. Er sikkert mulig å få tak på i butikk. Mitt hovedtips er altså å invistere i ullundertøy og microfiber, og så noe venntett (helst pustende) til å ha over. Jeg har rare føtter (tydeligvis) og får alltid gnagsår av gummistøvler. Bruker det kun når jeg innser at det er så vått at det er det eneste som duger. Jaktstøvlene mine vil nok ta over gummistøvlene nå, for de er altså helt fæbjuless! Kan trampe i myra lenge med de uten å bli våt ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå