Gå til innhold

svangerskapsforgiftning og sykemelding

Anbefalte innlegg

Skrevet

dere som har hatt alvorlig sv.forg. tidligere, har dere blitt tidlig sykemeldt med nr 2?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde sv.forgi. med nr. 1, og fødte 6 uker for tidlig. I dette svangerskapet har jeg gått på Albyl e som forebyggende. Ble også nettopp sykmeldt 50 % som forebyggende. Men jeg er jo i god form, og vet ikke om jeg strengt tatt trenger den sykemeldingen, men synes jo det er godt å slappe av og kjenne at jobbdagen ikke er så stressende som den normalt er. Så kan jo være lurt å trappe ned litt. Er i uke 32 nå, og ser ikke for meg at jeg blir mer sykemeldt om jeg ikke får noe symptomer på sv.gift. Alt er fint til nå. Lykke til.

Skrevet

Hva gjør Albyl e? og hvor alvorlig sv.gift hadde du? ganske ille når du fødte 6 uker for tidlig antar jeg? Skal til legen på torsdag og er litt redd for at han ikke har så mye peiling på dette området... Føler meg i kjempeform (er bare 4+3) men det gjorde jeg sist også og da gikk det ikke så bra kan du si..

Tusen takk for respons eggstokk:)

Er det ingen andre som har erfaringer med dette?

Skrevet

Jeg hadde HELLP syndrom,-altså den dødelige varianten av sv.forgift...

fødte 14 uker før termin...skal bli nøye fulgt opp ved neste svangerskap og mulignes sykmeldt ja...som jeg forstår

Skrevet

14 uker før termin, hjelpe meg, du hadde noen lange dager på intensiven da antar jeg.. Huff da skal ikke jeg klage, fødte bare 3 uker før...

Skrevet

hehe ja ble noen månder på intensiven ja kan du si...laange dager...men skal ikke klage jeg heller.tulla vår er verden beste gullunge som stortsett er blid hele tiden.alt er bare bra med henne og har ingen varige men..så vi er veldig heldige til tross for tidlig ks.

Skrevet

Jeg lå på sykehus i 6 dager, og ble nøye overvåket, det ble ganske alvorlig på slutten, og måtte ha haste ks.

Nå i dette svangerskapet har jeg ikke vært særlig bekymret fordi jeg vet hva symptomene er, og er veldig obs på dette. Sv.skapforg. er et slags infarkt i morkaken. Albyl E er blodfortynnende og skal i teorien gjøre blodgjennomstrømningen i morkaken bedre, og dermed minske sjangsen for et infarkt. Men er ingen vitenskaplige beviser for dette da. Men gjør ikke noe skade, så verdt å gi det et forsøk. Er altså i uke 32 nå, og INGEN tegn til noe enda. Jeg synes ikke du skal begynne å tenke på sykemelding allerede nå. Det er ikke jobben din eller aktivitetsnivået ditt som utløser dette. Og sannsynligheten for at noe i det hele tatt skjer før uke 20 er veldig liten.

Vær obs på symptomer, gå heller innom legekontoret innimellom kontrollene og få tatt blodtrykk og sjekk proteinene i urinen. Så lenge dette ser bra ut, så ikke bekymre deg. :-)

Skrevet

Takk for beroligende ord:)

Er ikke det at jeg vil ha sykemelding, men har jo hørt at man skal holde seg i ro, særlig når det er snakk om lekkasje av protein.. For å nevne det så har jeg hatt 1+ siden forrige svangerskap for 2,5 år siden(noe som visstnok er vanlig etter sv.forg), tenker da at grunnlaget er dårlig for et nytt svangerskap, og er livredd for å være for mye i aktivitet.

Blir helt koko av dette her jeg, trodde jeg var ferdig med traumen fra forrige gang men er nok ikke det:( laaangt i fra:)

men hvis man går på albyl e, er ikke det farlig når man føder da, med tanke på blodtap? kanskje dumt spørsmål men.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...