Gå til innhold

Inspirert av et annet innlegg:

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om dere hadde hatt en 15år gammel datter, og hun hadde en kjæreste på 16+. Og du fant ut at de hadde sex, hadde du anmeldt han da? Dette var frivillig fra begges side. Hvordan hadde du reagert?

Jeg vet faktisk ikke hva jeg hadde gjort, og håper jeg ikke kommer i den situasjonen. Men tror neppe jeg hadde anmeldt kjæresten om han hadde vært 16-17år. For da er de så like i alder. Ville sett på det som om dem var nysgjerrige.. Hadde gutten vært 18 og oppover tror jeg ikke engang at jeg hadde godtatt at de var sammen, og hadde de da hatt sex, så hadde jeg nok anmeldt det. Hadde ikke skjønt hva en 18+ så i en 15åring.. Hvertfall ikke om han var over 20!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

om kjæresten var 16-17år så hadde jeg ikke anmeldt. Hadde han vært 18-19 så hadde jeg måtte se det an litt tror jeg. Spørs hva slags person han er og hvordan fprholdet deres var.

20+: Da hadde jeg nok anmeldt. I hvertfall nektet dattera mi å være sammen med han lengre.

Egentlig ganske vanskelig å svare på dette fordi folk er så forskjellige. En 18 årig gutt og en 15årig jente kan ha mye mer til felles enn jevnaldrende.

Skrevet

Jeg kommer vel i den situasjonen en gang, siden jeg har en jente på 9 år nå:) Godtatt en kjæreste under 18 og behandlet henne bra, så lenge hun var over 14. Men da mener jeg kjæreste som i skikkelig fast følge og slikt. Ikke sånne løselige ennatts-greier. Er hun 12-13 år, så må en evt kjæreste være under 16, og da er det ikke snakk om noen overnattinger altså. Det blir ikke aktuelt før hun er over 16.

Fra hun blir 16, så er de under 20 greit, men ingen voksen mann. For hva skal han med en som er så ung?

Å styre når første seksuelle erfaring blir, klarer en ikke mer enn å snakke åpent om slikt hjemme, og å fortelle og forklare om prevensjonsbruk. Ting skjer også på dagtid, vet du;) Men en kan f eks nekte overnattinger, for å vise hva en mener selv.

PS! en kommer dessverre ikke langt med å anmelde når ene parten er over 14 og andre rundt 18-19........ De blir som regel regnet for ganske likeverdige mentalt, dessverre. Jeg mener noe annet, men...... Er den ene parten derimot under 14 og den andre over 16-18 år, så blir saken en annen, for da er det snakk om pedofili-sak. Jeg forstår ikke hvorfor dette ikke gjelder fra 16 år, siden dette er den seksuelle lavalder.

Skrevet

Nei. Hadde selv kjæreste og hadde sex med han da jeg var 14.

Ville selvsagt ikke blitt begeistret, men når det først er skjedd tenker jeg det er svært lite som kan få dem til å stoppe =)

Da hadde jeg heller manet om beskyttelse og følelser.

Skrevet

Selvsagt så kan man ikke styre når dem skal ha sex, og man må jo ta forhåndsregler, lære om prevansjonsbruk og div. Hadde ikke likt det om min 15år gamle datter var med en gutt på 20.

Skrevet

Jeg mener det kommer an på datteren og kjæresten, og da mener jeg hvordan de er. Er jenta ansvarlig og moden av seg? Hva med gutten? Kjenner dere kjæresten?

Man kan neppe stanse de, de gjør som de vil som regel!

Jeg ville ha snakket med jenta og vurdert situasjonen ut av den samtalen.

Og dette med aldresforskjell i forhold... Det kommer helt an på gutten og jenta! Jeg var 16 og han var 23 og ingen stanset oss. Og det er jeg utrolig glad for i dag, over 10 år etter, når vi venter vårt første barn sammen! Folk er forskjellige, tenåringer er forskjellige. Så jeg hadde vurdert situasjonen etter hvem det gjaldt, og kan dermed ikke generalisere noe her inne.

Skrevet

kommer vel helt an på alder og hvem det gjelder.

hvis datteren min på 15 hadde hatt sex med kjæresten sin (max 20), og dette hadde vært frivillig, så hadde jeg ikke anmeldt.

hadde det derimot vært en mann nærmere 30, som hadde skjenket jenta mi full, og så hatt sex med henne når hun hadde vært så ung, umoden og drita full - så vet jeg ikke omk jeg hadde enmeldt eller banket livskiten utav jævelen.

Skrevet

Hvis dattera er 15 er det jo ikke lange tida til hun gjør som hun vil uansett. Og såfremt gutten er en kjæreste, de er i et fast forhold og begge har lyst kan jeg ikke forstå at det skal være noen vits å nekte dem å ha sex. Har de tenkt det får de det da til uansett.

Var selv 15 da jeg ble sammen med min utkårede, han var da 24 år. Nå er jeg 22 og han 31 og vi venter vårt første barn sammen om ca 3 måneder.

Hadde mine foreldre anmeldt ham for at vi hadde sex før jeg var 16 ville nok livet mitt vært meget annerledes enn hva det er nå. Såklart var de ikke overbegeistret over at jeg var sammen med en som i den tiden virket mye eldre enn meg, men alder er nå bare et tall. Og i dag syns alle vi er som skapt for hverandre, og ingen tenker over aldersforskjellen på 9 år.

Tror det er viktigere å se på hvor moden både jenta og gutten er, og heller investert energien i å ta en sunn prat med dattera om sex og prevansjon istedet for å jage kjæresten på dør.

Skrevet

Vet ikke hva jeg ville ha gjort.. Anmeldelse er langt unna det jeg ville gjort først tror jeg.. Men føler jeg ikke har så mye å si, da jeg fant min mann på dagen jeg var 16, og han var 26

Skrevet

Husker godt den tida jeg var 15 år, "alle" hadde hatt sex da, og i mange tilfeller var gutten opp mot 30 år. Dette var på et lite sted.

Jeg syntes det var helt normalt, men synes ikke det er greit opp mot 30 lenger altså!!!!

Men fra 15-19 år ville jeg nok ikke anmeldt eller gjort noe som helst, bare snakket fornuftig med jenta og ikke minst snakket om prevensjon. Prøvd å unngå graviditet for enhver pris..

Men: Det er lett å si, men desto vanskeligere å si hvordan jeg faktisk hadde reagert i situasjonen!

Skrevet

Nå har jeg ikke lest svarene her inne. Men skal svare på hva jeg skulle ønsket min mor gjorde.

Da jeg var 14 nesten 15 ble jeg sammen med en på 23, eneste grunnen til det var fordi mine venninner overtalte meg siden han kjøpte drikkevarer til oss. Jeg som den gang tydligvis ikke eide ryggrad lot meg overtale. Hadde en grusom tid i vente. Han var kontrolerende og fikk meg til å tro at han var den eneste rette for meg, han manipulerte og fikk meg til å gjøre ting jeg ikke den dag i dag klarer å fortelle til noen, seksuelt.

I over et år hadde han tak på meg, jeg måtte flytte langt bort for å komme meg fra ham, gikk på folkehøgskole, men han kunne finne på å dukke opp der også, lærerne hjal meg heldigvis med å få han bort.

For å komme meg helt unna har jeg flyttet på en annen kant av landet, har den dag i dag enda ikke vært der vi bodde på den tiden, heldigvis har mine foreldre flyttet derfra,

Min mor anmeldte ikke, hun sendte meg til legen for å få p-piller. Hun sier i dag at hun angret på at hun fikk min far fra i å anmelde det, men hun var redd for å miste mor datter forholde vi hadde. Jeg er rett og slett bitter på henne for at hun som voksen ikke skjermet meg. Han holder på i dag med akkurat det samme, har sagt til en jente som vurderer å anmelde han for forfølgelse at jeg kan stille opp som vitne selv om det betyr at jeg må se han igjen.

Kunne fortalt i en hel bok om hva han gjorde mot meg, for det er så innmari mye. Skulle ønske noen voksne kunne tatt vett til seg å anmeldt jævelen. Han ødela så mye inni meg. Har tatt meg lang tid å komme over det, har den dag i dag skjult nr. For vet han enda spør ut bekjente om meg. Er 10 år siden, 9 år siden det ble slutt og 7 år siden han sluttet å følge etter meg, 4,5 år siden han fant mitt forje nr og kontaktet meg.

Skrevet

Hadde jeg hatt en datter på 15 som hadde jeg anmeldt en mann over 18 år

Det spiller ingen rolle hvor frivillig det var, hun er ikke moden nok til å ta en slik avgjørelse.

Skrevet

Opp med denne, syns flere skal lese innlegget til hun ene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...