Anonym bruker Skrevet 28. september 2009 #1 Skrevet 28. september 2009 Min farmor eier en gård som det ikke er noe virksomhet på. I tillegg eier hun en hytte med uendelig mengder mengder mål på "fjellet" hvor denne hytten ligger. Min far (som er eldst i søskenflokk på 4) er død, og jeg er da det eldste barnet hans. Farmor sitter i uskiftet bo. Den dagen hun da faller fra, er det jeg som da er "odelsjente" og arver alt, eller hvordan skal dette da deles mellom de gjenlevende barna hennes og da evt meg? Og må jeg dele likt med min søster?
Anonym bruker Skrevet 28. september 2009 #2 Skrevet 28. september 2009 Har du odel, så overtar du på odelstakst. De pengene går inn i det som er å arve for de andre av det som er utenfor odelen og gården(som sparepenger osv). Du skal jo også ha din vanlige del at det andre, men odelen blir holdt utenfor til det er oppgjort. Men siden der ikke er drift på gården; er du sikker på at der fortsatt er odel der? Der er noe med antall år uten drift, og størrelsen på gården som avgjør om der fortsatt er odel. Ring Jussbuss eller noe slikt, så får du gratis råd om dette.
Lilje Sille ♀♀♂ Skrevet 28. september 2009 #3 Skrevet 28. september 2009 Har din far søsken? Hvis det ikke er odel på farmoren din sin gård, må du og søsteren din, pluss din fars søsken, dele den gården med like andeler. Enkleste er vel å selge den og dele pengene, hvis ingen vil overta den. Hvis din far har to søsken får du og din søster dermed en sjettedel av verdien, hver. Du må uansett regne med å betale ut din søster og gjenlevende tanter og onkler, men da til "odelstakst", som er noe lavere enn vanlig takst. I tillegg kommer arveavgiften, som påløper for all verdi over kr 500 000 etter de nye reglene. Er dessverre ingenting som er gratis.
Anonym bruker Skrevet 28. september 2009 #4 Skrevet 28. september 2009 Hvis du har førsteodel på gården har du rett til å få overta den til odelstakst. Det er også mulig du har krav på et åsetefradrag også. Det bør du sjekke. Hvis de andre arvingene også ønsker å overta gården og områdene på fjellet kan de sansynlig vis kreve at du bosetter deg der og driver eiendomen i noen år. Hvis du ikke gjør det kan de andre kreve å få oveta gården igjen fra deg. Når det er foretatt en takst på eiendommen og gården blir disse verdiene delt på vanlig måte mellom arvingene. Hvis ikke bestemoren din har store verdier ellers vil du sansynligvis måtte betale inn ganske mye til boet som skal fordeles mellom de andre arvingene. Det kan også bli noe arveavgift. Men sansynlig vis ikke så mye, spessielt ettersom det vel anses slik at du får halvparten av arven fra din bestemor og halvparten fra din bestefar. Dermed får du dobbelt bunnfradrag.
Anonym bruker Skrevet 28. september 2009 #5 Skrevet 28. september 2009 Ingen har veldig lyst til å bo der, hvertfall ikke jeg. Men slik jeg har sett det for meg hvis jeg kunne bestemme var at hytta ble solgt og pengene ble delt likt på mine 3 onkler/ tante, meg og min søster og så beholder vi gården som alle de bor på når de er der? Eller er det en helt fjern tanke? HI
Anonym bruker Skrevet 28. september 2009 #6 Skrevet 28. september 2009 Det er mulig hvis gården er konsesjonsfri og det ikke er bo eller driveplikt der. Det må uansett en takst til for å fastslå eventuell arveavgift.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå