Gå til innhold

sjekk disse nyhetene. ang Spebarn og dehydrering.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jenta vår var de nære på med å legge inn på sykehuset igjen noen dager etter at hun var født. Da hadde hun mistet 13% av kroppsvekten sin og så forferdelig tynn og skrøpelig ut!

Vi fikk henne med oss hjem, med beskjed om at vi kunne prøve hva vi gjorde et døgn til. Eh, hallo?! Altså å amme, amme, amme, amme og aldri nok til henne. Heldigvis var mormor og morfar til veslejenta vår på besøk og "beordret" oss til å gi henne mme. Snakk om å få en ny og fantastisk fornøyd unge. Da vi var tilbake på kontroll på sykehuset dagen etter, hadde hun lagt på seg en hel del bare på det døgnet og virket mye friskere i huden og til sinns.

Burde ikke dette med mme blitt brakt på bane av de på sykehuset? Er det så på livet viktig med denne ammingen at det skal gå på helsen løs til barnet? Dette har jeg hele tiden stilt litt spørsmålstegn ved i min tid som gravid og mamma. Det var så fryktelig lite fokus på at mamma og pappa kan være litt obs på at barnet kanskje vil trenge litt mer enn det mamma kan gi i begynnelsen, og at det er et alternativ om nødvendig.

For meg var det aldri noe problem å gi tillegg, ammingen gikk lett som bare det. Jeg ammet først og fremst, og så fikk hun påfyll etter behov. Dette visste jeg jo ikke på forhånd, men for meg gjaldt det først og fremst at barnet mitt fikk nok mat. Gråtingen hennes de første dagene kommer vi aldri til å glemme. Ikke ordentlig gråting, mer rop om hjelp. Grusomt!

Litt av en begynnelse for den første babyen vår. Det ordnet seg til slutt, slik det jo oftest gjør. Men skulle ønske det var litt mer hjelp for de som blir foreldre første gang om sånt som dette, det er ikke alltid like enkelt å stille de rette spørsmålene når en er ny i gamet:)

Lang dette, men fikk lettet meg litt;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...