Gå til innhold

Endelig kommer det (håper jeg) en diskusjon om "utekatter"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser det står i avisen idag at man er bekymret for at katter tar anslagsvis livet av 500 000 katter i norge hvert år!!!

Kastrering, båndtvang og bjelle rundt halsen ble blant annet foreslått.

I tillegg er ihvertfall jeg MØKK LEI av katter som kommer inn i vår hage og i vårt hus, pisser ned vognene osv.

Skal man skaffe seg et husdyr får man sannelig også følge dem opp. Jeg synes det er ille at jeg skal måtte forholde meg til andres dyr ufrivillig på egen tomt og i eget hus!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

var vel strengt tatt kattene som tok livet av småfulg og ikke katter som tok livet av andre katter kanskje... :-)

Er katteeier selv, til 2 steriliserte hunkatter :-)

Gjest Bjørnen Collargol
Skrevet

husker for mange år siden hadde de en "opprydding" av villkatter i trøndelag i fall.

Da fikk folk beskjed om å holde kattene sine inne noen netter og så gikk de rundt og "tok hånd om" alle de kattene som var ute.

Husker det fordi venninna mi hadde katt...

Gjest Bjørnen Collargol
Skrevet

jeg har forresten 2 katter selv.

Hukatten er sterilisert og hannkatten er kastrert :-)

Men vi har flere naboer som har katter med mange kull hvert år....

Skrevet

Er vel litt motstander av både katt og hund i tettbebygde strøk jeg. Viss en skal ha katt, får en iallefall sørge for at den er sterilisert. Det er et hekkan å ha en hunkatt med løpetid (heter det det på katt?) i nabolaget. Rabalder hele nettene. Eller en hankatt som går og skvetter overalt for å markere seg. Så en sterilisert katt er det jo mye mindre problemer med faktisk.

Men det verste syns jeg er hund som står å gjør. Grrrrrr......

Skrevet

Katter dreper fugler og mus uansett om de er kastrert eller ikke da... Eller mente du i forhold til at det blir flere katter, hehe:)

Har hørt gamle damer som i fullt alvor har fortalt at katten deres ikke dreper fugl eller mus fordi de får all mat de vil ha hjemme?! Det ligger jo i kattens instinkter å jage og drepe. Hvis de ikke er sultne dreper de dyr likevel på grunn av instinkter.

Vi har kastrert hannkatt og han er ute hele nettene. Her i nabolaget er naboene glade for at vi har katt slik at den holder mus unna hus og hjem. Vi bor ikke i et byggefelt, men rett ved skolen pluss andre bolighus.

Jeg er helt i mot bånd på katt i alle fall. Bjelle liker jeg heller ikke. Tenk å ha den lyden i øret hele tiden...

Skrevet

Nå er det ikke akkurat enkelt å holde kustus på en katt da. En hund derimot kan man sørge for at ikke står å gjør, pisser og driter hos naboen osv. Katter går man ikke på tur med.

Nå har ellers alle dyr livets rett og har også like mye rett i å bevege seg rundt akkurat som deg og meg.

Folk som ikke liker dyr har et stort problem spør du meg. Jeg vil tro at flesteparten av de heller ikke har vokst opp med dyr, noe som jeg mener er et must for barn (så lenge man ikke er allergisk vel og merke). Da lærer man seg å bry seg, ta seg av, kose osv osv noe jeg mener at mange mennesker som aldri har hatt dyr mangler. De kan kun forholde seg til andre mennesker. Sikkert litt vel enkelt sagt, men jeg oppfatter folk som ikke liker dyr ei heller ikke har noe erfaring med dyr. Ofte er de redd dem.

At katter dreper mus og fugler er lite man får gjort noe med. Jeg hater når mine kommer inn med mus og fugler, og gjerne i live, men å oppdra en katt til ikke å gjøre dette er umulig. Som nevnt lenger opp. Det er instikt. Mine katter er forøvrig sterilisert/kastrert.

Skrevet

Ser noen mener at det ikke går an å oppdra en katt!

Har de katter som driter og pisser over alt inne hos seg?

Jeg kjenner til noen som har dressert både rev og ulv til å bli som "hunder". Vet også om et par dresserte katter - tror det går på eieren.

Er veldig lei av at naboens katt bruker vårt bed som toalett....

(og har vist tendenser til å ønske å dele vogna med datteren vår....)

har man katt, må man følge den opp på lik linje med andre dyr. Ønsker man noe som er lettere å dressere, så kan man jo velge en golden retriver eller noe sånt! Orker man ikke jobben, så er vel hamster eller lignende greit.....

Skrevet

Hadde verden vært så enkel.......

Nå er jeg et kattemenneske, ikke et hunde- eller gnagermenneske, og for å blidgjøre sånne som deg lille sprelle, så anskaffer ikke jeg et annet dyr enn hva jeg ønsker :)

Og det går IKKE ann å oppdra en katt til ikke å drite i blomsterbedet til naboen, men naboen kan jo skremme katten fra å komme tilbake med f.eks. å kaste vann på den hver gang de ser den. Det tar de ikke skade av, men lærer kanskje at det ikke er så lurt å bæsje der. (Så frem til at det ikke er 20 kuldegrader ute, men gjør man noe sånt da er man en smule ondskapsfull/dyreplager). Mine katter er oppdratt til ikke å bæsje/tisse inne, så ja det kan man oppdra dem til.

Man kan ikke følge opp en katt på lik linje med en hund.

Og en rev eller ulv er mer som en hund enn en katt, så skjønner at de kan dresseres lettere enn katter. Man må jo se litt på lynne til dyret også da. Har du ikke jobb o.l. kan du sikkert lære en katt masse sånn som enkelte sirkusdyr, men jeg har faktisk et liv utenom, og lar kattene mine være katter og så driter vi i naboen :) He, he. Måtte bare!

Skrevet

Hovedproblemet er i grunn at det er altfor mange katter, sælig mer eller mindre ville/løse katter. Det er et resultat av den slappe holdningen samfunnet har til kjæledyr.

Altfor mange lar være å sterilisere/kastrere katten sin. Utsteriliserte katte kan ha flere kull a 1-8 kattunger i året, fra de er ca. 6 mndr gamle. Det blir mange katter av det! Dessuten råder "bruk og kast" mentaliteten hos skremmende mange; man anskaffer seg katt for deretter slippe den løs/hive den ut/forlate den neste gang man skal på ferie. Nevnte katt er gjerne ukastrert/usterilisert...

Der jeg kommer fra er det svært mange huskatter, men de er alltid sterilisert/kastrert. Reiser man på ferie, finner man kattepass eller bruker pensjonat. Resultatet er at det er svært få eierløsekatter, og trolig færre katter alt i alt enn det er i Norge (i hvert fall her på Vestlandet, kryr det av eierløse katter).

Steriliser/kastrer, og behold katten livet ut (hans liv), da vil antallet katter gå ned i forhold til i dag. Det vil bli mindre plager i nabolagene (selv om man aldri blir helt kvitt problematikken med katter som bruker hagen som dass), mindre sykdommer (f. eks. FIV) hos kattene, mindre bråk og slåssing og mindre jakt på småvilt. Alle vinner på det.

Skrevet

Herregud er det mulig. ........... Lille sprelle tror du det er mulig å forklare en katt han den kan drite på den siden av tomtegrensa men ikke på den andre? Det tror nemlig ikke jeg.

Mulig det kan hjelpe å sette en kattedo ute, men man kan selvfølgelig ikke garantere at katta bare går på do der.....Selv har vi ikke katt, men jeg irriterer meg overhode ikke over alle de kattene som går rundt i boligfeltet her. Tvert imot så syns jeg det er veldig koselig og det syns ungene også............. driter de i hagen vår ja da tar vi det bare opp med en pose eller noe.Vanskeligere er det ikke.

Skrevet

Hovedpeonget til HI er vel ikke å hindre at folk har et dyr de er glad i, bare den evige frustrasjonen det dyret(som jeg forøvrig IKKE har valgt) gir meg og oss andre!

Jeg er også dritt lei alle kattene som reker rundt her, graver og driter i hagen, i garasjen og overalt ellers hvor de ser sitt snitt. Det må være lov å bli irritert for det er usannsynlig plagsomt til tider! Jeg har aldri bedt om hverken kattedrit, pisselukt, våkenetter eller noe av det naboens kattevrak gir meg. Så takk for at dere deler så gladelig. Men driten kunne dere beholdt selv.

Sånn, nå fikk jeg blåst ut;)

Skrevet

Jeg syns det er flott at det blir en diskusjon omkring eierløse katter. Det kan fort bli et skadedyr på lik linje med mus om det blir for mange av dem. Har noen vært på øyene i Hellas for eksempel? Har aldri sett så mange katter som det jeg gjorde da og ingen hadde eiere!

Og man er da ansvarlig for sine egne dyr! Har man ikke tenkt å bruke dyret i avl bør man kastrere/sterilisere! Og har man tenkt å bruke dyret i avl bør man jo også sørge for at det ikke "har seg" med feil dyr, altså holde det under oppsyn til en hver tid.

Et tips til dere som syns det er forferdelig med katter som gjør fra seg i blomsterbed: neste gang noen klippes på håret i familien, strø håret i bedet. Det skal visstnok holde kattene unna! Rakk aldri teste det her, for så fort vår katt ble kastrert sluttet alle de andre hankattene å pisse rundt veggene våre :P

Skrevet

Jeg er HELT enig med HI, 'lille sprelle' og 'amandine' her.

Vi er også veldig plaget av katte dritt og tiss i beddene våre, vogner, sko, sandkassene i sameiet osv.

Det er jo ikke kattenes feil. Tror nok ikke man kan lære de og ikke gjòre det. utekatter er utekatter, men for meg så går det mer på ansvaret til eirerene. Hvorfor ha 3 utekatter når man bor i ett tettbygd rekkehus sameie? Uten noe eget uteområdet? Hvorfor skal man ha utekatter da? Opp til felre tom. fatter det ikke. Synes det er skikkelig egoistisk og lite respektfullt mot naboene som faktisk IKKE har el ònsker katter.

Klart man kan kaste vann. Jeg har også pròvd; appelsin skall, kaffegrut, eddik, bark og 'katt deg vekk' til 200 kr - uten at noe av dette har hjul;pet. Det er liksom grenser for hvor mye tid jeg skal bruke av min tid på ta ansvar for dette problemet. Dette burde katte eierene gjòre selv. Det er de som har skaffet seg katter!

Eller mener dere som er katte eiere at jeg skal henge på hjòrnet halve dagen med en bòtte vann, slik at jeg kan treffe katten med en skvett når den finner det for godt og komme og drite i beddene våre?

Skal si det var skikkelig morro i sommer når det bikket 40 grader og våkne til en rykende varn katte dritt rett utenfor det åpne soveromsviduet vårt. Vi kunne ikke engang oppholde oss på vår egen lille hageflekk for og leke i utebassenget i sommer, fordi lukten var så ILLE fra beddene.

Kom ikke og si at man ikke liker dyr fordi man ikke liker og bli omgitt av dritt og p[iss fra andres katter på sitt eget uteområde, i vogner, sko osv. Det argumentet blir litt for dumt. her i huset er vi veldig glade i dyr. Når vi har et stòrre hus om noen år, MED have og forhåpentligvis rett ved skog, da er det ikke fritt for at det blir både hund og katt på oss.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...