Gå til innhold

Sunn mat er dyrere enn usunn mat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått inntrykk av at sunn mat er dyr mat.. Stemmer dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Både og. Økologiske varer er dyrere enn andre varer. Jeg liker å bruke mest mulig økologisk, men ikke alltid lommeboka tillater.

Men det går ann å spise sunt med slunken lommebok også. Masse grønnsaker. Frukt, jeg kjøper gjerne det som er på tilbud.

Magre kjøttprodukter. Bake brød selv.

Det finnes mange muligheter bare man er bevisst.

Skrevet

Det stemmer hvis man handler til en middag om gangen. Slik som vi ofte gjør. Dvs. at hvis vi skal ha hjemmelaget pastasaus en dag så kjøper vi en pose gulerot. Men så går det laaaang tid til neste gang vi bruker gulerot og da må vi kjøpe ny pose for de andre er blitt gamle.

Hvis du derimot planlegger middagene dine fremover slik at du vet at hvis du kjøper en pose gulerot så blir den brukt opp.

Da er sunn mat billig.

Skrevet

Ikke om man satser på å lage det meste fra bunnen...Har lagt merke til at ei handlevogn med det billigste av kjøttdeig, kylling, melk, samt en masse frukt og grønnsaker og "vanlig pålegg" for ei uke for oss 4 ikke koster mer enn 1000 til 1500......Men så har vi "testet" med å gjøre følgende innkjøp separat;- da kommer ukeblad, kjekser, brus, helgagodt, litt snacks, noen øl,- og da har vi handlet for fredag og lørdag og "noe til kaffen" for hele uka,- og vi kommer også DA fort opp i 1000......

Så, nei,- vil ikke si at det her til lands er dyrere og være sundt..Det som blir dyrt er om man skal ha merkevarer (Gilde og prior, Tine osv) man må velge kjedemerkene,- selv om man da ikke er garantert norsk..Man må vurdere frukta spesielt,- der varerer det MYE,- alt etter hvor den er fra, sesong osv...Grønnsaker er mer stabile,- men norsk er billig i sesongen for de ulike typene... Halvfabrikat drar opp en masse,- ferdigmarinert kylling f.eks, ferdigoppskjært ost er dyrt.....Halvstekt brød, et koster 22 kroenr, man kjøper en brødmix og får vel da ca to for den prisen, eller man lager alt fra bunnen og får 10 for den prisen....osv osv...

Sjekk det ut selv...Kjøp ei handlevong med "unødvendige" saker som kjekse, potetgull, brus, saft og andre "Luksus" artikler dere bruker ca i løpet av uka..(hudpleie/kosmetikk/såpe/bleier hodes utenfor) også ei handlevogn med kun det man trenger til frokost og kvelds, samt middager for 7 dager.......Evt regn med litt supplementering på ferskvarer i tillegg til den handlekorga..Jeg skal love dere at dere blir overrasket..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...