Anonym bruker Skrevet 27. september 2009 #1 Skrevet 27. september 2009 Noen synes kanskje det er et merkelig spørsmål? Men saken er at det gjorde så godt som aldri jeg, i hvert fall ikke den der "babydukke og mor"-leken, eller Barbie o.l. med uendelige mange klesskift ,hårstyling, rosa, glitter og stas. Det var ikke det at jeg ikke hadde tilbudet, men det fenget OVERHODE ikke! Likte best å leke med guttene, jeg. Bygde med lego, bil- og togbaner, bygde lekehytter ute, syklet, lekte cowboy og indianer og tilbrakte veldig mange timer i sandkassa. Etter å ha fått barn (gutter) selv oppdaget jeg at jeg faktisk så godt som aldri har vært innom "den rosa delen" av lekebutikkene, hverken som barn eller voksen. Likte ikke å pynte meg meg "fjollete" klær eller fikse håret med strikk, spenner o.l. heller. Mamma var helt fortvilet.... Nå lurer jeg litt på om det er noe jeg har gått glipp av her? Som voksen føler jeg meg veldig kvinnelig og jeg elsker å være mor. Men jeg føler meg så utenfor når jeg er sammen med andre damer :-( Jeg passer på å kle meg pent, se ok ut på håret, barbere legger, pudre nesa og kanskje slenge på et matchende skjerf til slutt. Men det er bare noe jeg gjør fordi jeg vet at det blir forventet av meg fra omgivelsene, på samme måte som man slår plenen for at naboene ikke skal snakke om den ustelte hagen din, om dere skjønner? Jeg interesserer meg null og niks for klær, sminke og sånt! Og mener klær til barna skal være behagelige, rene og hele, huset praktisk, rent, ryddig og hjemmekoselig, men that's it! Blir helt matt når jeg havner sammen med andre mødre som legger ut i timesvis om klesmerker, merkevarekupp til barna på lure nettsider, stilige innredningsblogger, bra maskara-typer, kule sko, bla bla bla.... I tillegg er det gjerne store doser sladder, om folk jeg ikke kjenner godt nok til å bry meg stort om hva de driver med. Ender gjerne med å sitte og prate med fedrene, jeg.... Føler meg litt unormal til tider. I dag slo det meg at de samme damene som nærmest skremmer bort meg også er de som virker mest opptatt av slike typiske jenteleker, og gjerne har utstyrt sine døtre med utrolige mengder dukker og -tilbehør. Kanskje jeg bare har gått glipp av et eller annet viktig sosialiseringstrinn som liten fordi jeg aldri helt kom inn i den jenteleke-greia? Si at det er andre jenter som meg der ute, please!
"vestavind" Skrevet 28. september 2009 #2 Skrevet 28. september 2009 Jeg lekte mye med dukker da jeg var lita, faktiskt opp til ca 13 år. Jeg passet på små barn, var fast trillepike fra jeg var 11 år. Lekte mye mor og barn. Men har ikke vært så opptatt av at døtrene mine skal leke med dukker. Hun eldste falt det helt natulig for, hun var slik som jeg var. Men hun yngste er ikke opptatt av dukker og slikt. Yngste er nå 4 år og har feks ikke en dukkevogn, det er for hun ikke har hatt lyst på. Og da kjøper jeg det heller ikke til henne. Men som voksen er jeg helt likt deg. Klærne må være gode å ha på og funksjonelle for barna og meg selv. Sminke bruker jeg lite av Er helt "ute" når det gjelder merke på klær og sminke.
h@ppy elsker høstfargene :) Skrevet 28. september 2009 #3 Skrevet 28. september 2009 Jeg var nok mer slik som deg jeg, anonym:) men jeg lekte også med dukker, men det var IKKE det jeg likte best.... elsket å sitte i sandkassen, time ut, og time inn.... var med gutta på Indianer og cowboy..... skjøt med pil og bue, og bygget hytter i treene.... det var de lekene det var fart og action i, som fenget meg mest..... Men så er jeg lik deg som voksen også da, skjønner jeg...hehe:)
Lene~mor til tre Skrevet 28. september 2009 #4 Skrevet 28. september 2009 Jeg lekte endel med dukker som liten, jenta mi har omtrent hatt null interesse for babydukker. Hun leker jo med barbiedukker og polly pocket dukker da, gutten min har lekt mye mere med dukker hehe. Han som lekte med babydukkene jenta mi hadde før hehe, men nå er ikke det intresangt for han lengre.
Not a quitter ♥ mamma til to♥ Skrevet 28. september 2009 #5 Skrevet 28. september 2009 De dukkene jeg fikk som liten ble offer for saksen som protest fordi jeg ikke fikk biler, bilbaner osv. Jeg klatret i trærne, sloss med gutta og kom stadig hjem med nye hull i buksene etter å ha sklidd ned fjellknausene hehe. Min mor sier stadig hun hadde tre viltre gutter i hus hehe. Kjoler kunne du glemme å få på meg, og jeg er til dels slik i dag og. sminke er til fest, KUN. Olabukser, t-skjorter og en fleece-jakke passer meg best. Jeg får neller av den "rosa avdelingen" på barneavdelingen i klesbutikker hehe, og gruer meg til hver gang jeg må inn der å kjøpe en gave hehe. Samme gjelder for lekebutikker. Eneste jentete jeg kan finne med min barndom var at jeg elsket å tegne og min store drøm var å bli kunstner hehe. Jeg har den kjerligheten med meg enda, men drømmen om kunstnerlivet ble knust da jeg fant ut hvor lite peng det kom ut av det hehe, så jeg ble mekaniker i stedet. Nå jobber jeg som teknisk tegner innen mekaniske fag. Trives best å jobbe i mannsdominerte arbeidsmiljøer, der føler jeg at jeg kan være meg selv. Var nok og er nok litt enda en liten tomboy ja hehe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå