Gå til innhold

Da har jeg født! 19.09.09.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Våknet lørdag morgen og hadde regelmessige kynnere utover dagen. Slimproppen gikk, og jeg ante at noe ville skje i løpet av det kommende døgnet.

Fant ut at jeg skulle vaske litt hus, for å prøve å få fortgang i ting, men det virket ikke som om det hadde noe hensikt. Merket heller mindre til kynnerene når jeg var i aktivitet. Mannen sto opp kl 4 på ettermiddagen, etter å ha sittet oppe hele natta, la seg halv sju på morgenen! (Jeg var ikke spesielt imponert over ham da)

Han spurte på tull om jeg skulle føde, og jeg sa ja. Han trodde jeg bare tulla, men etterhvert skjønte han at jeg mente det. Jeg sa at det blir fødsel i løpet av kvelden eller natta. Jeg hadde fortsatt ikke vondt, men ca kl 18 merket jeg at det ble veldig vått i trusa når jeg reiste meg fra sofaen. Informerte mannen om at vannet var gått, men at det fortsatt ikke skjedde noe. Ringte føden og forhørte meg litt om hva vi skulle gjøre, men vi ble enige om å venet litt hjemme. Etter at jeg avsluttet samtalen med jordmor, fosset plutselig vannet ut av meg. Syntes etterhvert at det ble veldig ubehagelig å gå å lekke så mye vann, og har også en time til sykehuset, så vi fant etterhvert ut at vi skulle reise inn til sykehuset.

Mannen måtte selvfølgelig ha en burger på veien, så ble en halvtimes venting utenfor et gatekjøkken. I bilen hadde jeg harr noen svake rier med syv min mellom.

På sykehuset ble jeg satt på ctg-registrering, og da hadde jeg igjen bare et par kynnere. Jordmor sjekket åpning, og fant at det var ca 3 cm, men at mormunnen ikke var avflatet enda. Siden vi hadde litt reisevei, og kl var nesten 22 på kvelden slapp vi å reise hjem, og fikk et rom på barselavd. Jordmor ordnet et par brødskiver til meg.

Mens jeg sto og spiste (turte ikke sitte ned, for det bare rant ut av meg), fikk jeg etterhvert rier.

De tok seg raskt opp, og mannen gikk ut og varslet om at nå er det 2 min mellom. Jeg ba om å få en prekestol å lene meg på. Så fikk vi ruslet bort til fødestua. Rien ble raskt vonde og jeg fikk tilbud om lystgass. Det hadde jeg aldri prøvd før, men det må jeg si var utrolig effektivt. Veldig fornøyd med den!

Jordmor undersøkte meg etterhvert, og konkluderte med at det blir vel fødsel utpå natta en gang. 2345 skulle hun ut for å sjekke på ei som lå på et rom på andre siden av gangen. Jeg fikk ei ri, og så sier jeg til mannen: Nå kommer han! Han ringte på jordmor, men før hun rakk å komme inn, var hodet ute på første pressri. Mannen var nå en smule stresset der han sto ved siden av meg, men nå kom jordmor løpende inn, akkurat i tide til å ta imot kroppen på neste pressri. Hun rakk ikke å ta på seg hansker eller noe. 2355 var fødselen overstått, og verdens nydeligste gutt født!

Morkaka kom greit ut, men jeg blødde en del etterpå, og da jeg skulle på toalettet etter fødselen, svimte jeg av. Våknet med tre damer rundt meg, som fikk stablet meg på beina og oppi senga igjen. Fikk ikke forlate senga før neste morgen, i tilfelle jeg skulle stupe i bakken. Blodprosenten viste seg å være ok neste dag, så ellers gikk alt greit. Nå koser vi oss hjemme, har forresten termin i dag, så slapp å gå å vente for lenge i hverfall.

Lykke til dere andre som venter!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

åååh ble skikkelig rørt av historien din... jeg er rimelig fødeklar selv med bare 12 dager igjen til termin! håper det går så greit for seg for meg også.

Gratulerer med den nydelige lille gutten:-) og lykke til med barseltiden!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...