Gå til innhold

Bruk av smertestillende


mjm88

Anbefalte innlegg

Lurer litt på dette med smertestillende. Hadde skikkelig tannverk tidligere idag og det eneste jeg hadde tilgjengelig var ibuprofen. Når jeg kommer hjem ser jeg at nesten alle skriver at en ikke skal ta ibux, ibuprofen ++ i svangerskapet da dette kan være skadelig. Paracet og paracetamol var dermed trygt. Nå ble jeg skikkelig bekymret og redd her, visste ikke at ibuprofen kan være skadelig. Når jeg leser i felleskatalogen står det at det kan tas i første og andre trimester, men de fleste leger og jordmødre sier man ikke skal bruke det. Men da lurer jeg på, tror dere dette kan ha noe å si når jeg bare har tatt en tablett ? Eller er dette helst når det blir brukt over lengre tid ? Er i uke 13 nå, snart 14. Noen som har opplevd lignende ? Tar gjerne imot alle erfaringer og råd. Off :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

har ikke så mye erfaringer med det.. men har selv tatt det opp med lege.. Ibux fikk jeg beskjed om å holde meg unna 1 og 3 trimester, kunne ta en eller to ved nød, men ikke for lengre bruk.. det man kunne ta i alle trimesterne er paracet og paracetamol, men skal jo helst ikke ta for mye av dette heller..

har selv tatt en ibux, dette hadde vist ingen påvirkning når jeg gjorde det, var da i uke 7.. så tror nok du kan slappe av..

 

kanskje en fordel å ta en tannlege sjekk? vi er jo oppfordret til det når vi går gravide..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slapper litt mere av nå vertfall. Takk for svar :) Burde gått til legen for mange uker siden, men er veldig plaget med kvalme. Klarer knapt å pussë tennene uten å brekke meg. Men må nok bare ta turen og forklare situasjonen. De tar vell hensyn regner jeg med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også tannverk i dag. Visdomstann som driver å presser på. Har tatt en paracept. Håper det går over og at det bare er litt voksesmerter, har lite lyst til å trekke den nå. Har fått beskjed tidligere om at den kommer til å vokse ut av seg selv, men vet nå ikke jeg. Får ringe tannlegen imorgen. Er vel på tide med en sjekk uansett, et år siden sist..

Men hva hvis jeg har hull?Hvordan er det med bedøvelse og nye fyllinger når en er gravid?

Lykke til med tanna Muhle:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, føler med deg. Ikke noe visdomstann på vei her, men tannverk er aldri noe særlig. Lurer litt på dette med hull og fyllinger jeg også ? Andre ting vi må passe på ? Man skal vell ikke ta bilde av tennene nå pga strålingen, eller ? Lykke til til deg også calexico :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk:)

Jeg tror vi får en sånn slags kappe å legge over magen når vi er gravide, så det skal gå fint å ta bilder.

Men litt skeptisk til det andre. Tror jeg har et hull også, ikke vondt, men iser litt innimellom..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei (-:

 

Nå har det seg slik at jeg er tannlege og føler vel at jeg må svare så godt jeg kan på dette.

 

De aller fleste tannklinikker har nå digitalt røntgenapparat. Disse gir veldig mye mindre stråledoser enn de gamle apparatene. Uansett gir tannrøntgen små stråledoser og er derfor i utgangspunktet ufarlige for gravide. Likevel er det mange tannleger som ikke tar rtg av gravide bl.a. fordi det kan skape uro og engstelse.hos den gravide, man mener at det meste kan utsettes til etter fødselen (unntatt hvis det er noe akutt der man trenger rtg for å sette en diagnose). Det sitter også en del gammel kunnskap igjen hos de eldre tannlegene.

 

Når det gjelder lokalanestesi så er det ikke vist noen fare for fosteret.

 

Amalgamfyllinger skal ikke legges hos gravide og man skal heller ikke fjerne gamle amalgamfyllinger. Nå er det jo egentlig bare hvite "plastfyllinger" som blir brukt, og dette er helt ufarlig!

 

En sjekk hos tannlegen i denne perioden er uansett lurt!

 

Håper dette var oppklarende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt sikkert ikke skadet fosteret med den ene tabletten :)

 

En venninne av meg var plaget med ekstreme hodepiner under svangerskapet og hennes lege endte med å foreskrive ibux til henne. Det betyr ikke at jeg oppfordrer til bruk av ibux på generell basis, men som et eksempel på at du kan ta det rolig. Alle tabletter som hører til under NSAID regnes som "fyfy" under graviditet og involverer en god del betennelsesdempende, migrenemedisin ++

 

Leger vil si at alt med paracetamol er trygt med måte og har man sterke smerter kan også kodeinpreparater benyttes etter avtale med lege (feks paralgin forte som er er paracet + kodein).

 

Lykke til med tannpinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er allergisk mot paracetamol, så spurte legen hva som var farlig med ibux.

han sa att grunnen til att man ikke skulle ta det var ikke for att det kunne skade fostret, med att det er blodfortynnende, og att man derfor kunne blø mye mer ved en evt abort!

men, sa han, det er ingen grunn til att du skal abortere, så derfor kan man ta det..

men man skal jo helst ikke ta noe som helst, så hvis man klarer seg uten er det best! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hos jordmor forrige uke, og hun fortalte at det var helt trygt å ta Paracet, så lenge en tar de med måte;) Ibux er fy fy..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...