Gå til innhold

Barnevernet og flytting

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når man har en sak pågående hos barnevernet, men saken er ikke ferdig behandlet enda. Barnet har det bra, det er kun en falsk anmeldelse. Hva skjer om jeg flytter før barnevernet har kommet med sin "dom" ? Før jeg ble informert at jeg var meldt til barnevernet hadde jeg søkt skole, funnet leilighet osv i en by ganske langt borte. BV sier de kan bruke 3 mnd på denne saken, men må jeg da bli boende her jeg bor i mens. Sånn at jeg må betale husleie i den nye leiligheten uten å bo der, utsette skolen (de har løpende opptak) osv? Med andre ord, må jeg legge alle planer på is pga dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spør barnevernet da, vel:) De er ikke farlige, vet du:)

Skrevet

Neida det må du ikke, men informer om flyttingen så kan barnevernet i byen dit du skal flytte overta saken og evnt fortsette med videre undersøkelser!

Hilsen ansatt i barnevernet.

Skrevet

Jeg er redd bv tror jeg stikker av fra de fordi jeg har noe å skjule etc. Jeg har snakket med en advokat som rådet meg til å ikke fortelle det til bv? Hilsen hi

Skrevet

Tror kanskje jeg hadde funnet meg en ny advokat..

Skrevet

Jeg tror det dummeste du gjør er å flytte uten å fortelle det til barnevernet, da vil de hvertfall tro at du har noe å skjule. Vær helt ærlig og fortell det som du gjorde her, at du har søkt skole, kommet inn og ordnet leilighet før de kontaktet deg. Da er de helt sikkert hjelpsomme.

Skrevet

Mitt beste råd til deg, er å bare informere barnevernet:) Da er du åpen, og viser at du har faktisk ikke noe å skjule:)

Hva ville du tenkt om det var DU som skulle sjekke opp i en sak, for så å oppdage at den du skulle sjekke plutselig var bortevekk? Tror du hadde tenkt at her er det et eller annet mystisk, ville du ikke?

Skrevet

hvis du flytter har ikke barnevernet lov til å overflytte saken din til en annen kommune. det har med taushetsplikt å gjøre. da må du "oppdages" på nytt i den nye kommunen. hvis du vet at dette er bare falske anklager skjønner jeg ikke hvorfor du skal være åpne til de.

Skrevet

Hvorfor sier da en over her, som påstår at hun jobber i barnevernet at jeg skal si i fra? Også sier en annen (eller samme) at saken fortsetter i den nye kommunen? Det kan jo ikke stemme at man bare kan flytte, så blir saken henlagt, for da kan de som virkelig driver med omsorgsvikt bare stikke av hver gang da? det er mange kommuner i dette landet.

Hvem er du som påstår at de ikke kan overflytte saken?

hi

Skrevet

Det sier seg vel selv at når du har en sak til utredning hos barnevernet må du si fra om at du flytter. Det virker som om du flykter hvis du bare stikker av. Hvordan skal du da overbevise dem om at anklagene er falske?

Lurer du på noe som gjelder barnevernet, flytting og din sak så ta kontakt med barnevernet i din kommune istedenfor å stole på all info som du får her inne.

Skrevet

Som du kanskje forstår, så er jeg usikker på om jeg skal si fra til bv eller ei, jeg er i det hele tatt usikker på om jeg burde flytte akkurat nå. DERFOR spør jeg her inne! Jeg kan jo ikke ringe bv å si ' hei, jeg bare lurte på om det er greit at jeg flytter, men jeg skal ikke gjøre det altså, jeg bare lurer for å lure'! Om jeg skal ringe de, så må jeg jo uansett si fra til dem og jeg er usikker på om det er smart eller ei, siden jeg har blitt rådet til begge deler av folk som virkelig skal kunne dette!

Hvordan jeg skal bevise det? Får jo ikke bevist det noe bedre om jeg blir boende eller ei, alt de vil er å ha den ene samtalen med meg som de allerede har hatt! hi

Skrevet

Det er ikke riktig (som en tidligere her skrev) at barnevernet ikke kan melde saken videre til ny kommune dersom du flytter. Vanligvis vil barnevernet be om ditt samtykke til å overføre undersøkelsessaken til ny kommune - men de kan også melde saken til ny kommune uten ditt samtykke dersom de er bekymret nok for barnet ditt og innholdet i din sak generelt.

Dersom du "rømmer" fra barneverntjenesten uten å gi beskjed om flytting, kan dette telle negativt for saken din. Det er sannsynligvis det beste for deg å spille med åpne kort. Barnevernet er faktisk der for å sikre at barnet ditt har det godt nok - de er ikke ute etter å "ta" deg. Barnevernet har også mange gode tiltak som kan være til hjelp for familier i kortere eller lengre perioder. De aller fleste tiltakene er frivillige - det vil si at foreldrene selv må samtykke i at de iverksettes. Tiltak gjennom barneverntjenesten er gratis - det er ikke egenandel på slike tiltak. Lykke til, uansett!

Hilsen en barnevernkonsulent.

Skrevet

Ja jeg synes også at det høres mest logiskt ut at jeg sier fra før/om vi flytter! takk for svar :) hi

Skrevet

Jeg forstår ikke at du ikke tar advokaten din sitt råd. Det er eneste person som faktisk jobber for DEG.

Skrevet

jeg jobber i barnehage og har hatt noen barn hvor familien har vært under barnevernet. jo, det er helt sant! de har ikke lov til å overføre saken, og det som skjer er akkurat det du sier, at flere bare stikker av. MANGE gjør det!! til vår stoooore fortvilelse. da er det INGENTING vi kan gjøre annet enn å tenke på de alvorlige sakene i, og lure på hvordan barna har det! traaaaaagisk, spør du meg!! foreldrevern kaller jeg det!

Skrevet

hvorfor spør BV om samtykke til å overføre saken når de allikavel overfører den til annen kommune??

Skrevet

Retorik, før informerte de. Nå tar de utgangspunkt i et samarbeid som kun eksisterer fra foreldrenes siden. Frivillig tvang.

Jeg ville hørt på advokaten min.

Skrevet

det er jo mange som har stolt blindt på advokaten sin og som har kommet i "uføre" av den grunn. Man skal ikke stole blindt på noen. Det er smart å forhøre seg litt! Problemet her er jo det at det er så mange som synser og mange som svarer på ting de ikke vet noe om!

Skrevet

Skjønner ikke problemet.

Du må såklart si ifra men om du har fått leilighet, kommet inn på skole osv må du jo ha papirer som viser f.eks at du har fått leiligheten, eller en mail fra skolen hvor de bekrefter søknaden din;) Du har jo såklart ikke plikt til å vise de denne informasjonen men jeg kan ikke skjønne problemet med å gjøre det heller.

Skrevet

Uff, syns det er så fryktelig trist å høre at advokaten din gir deg slike dårlige råd!!!!! Jeg har jobbet mange år i barnevernet, og det hjelper ikke å lyve om ting eller holde ting skjult. MEN du skal være deg selv og gjøre det du ellers ville ha gjort. Hvis du hadde planer om å flytte og du mener det er det beste for deg og barnet ditt, så SKAL du selvfølgelig gjøre det!!!!!! barnevernet er da ikke ute etter å ødelegge livet for deg eller barnet ditt, tvert imot!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...