Gå til innhold

Stoler dere på noen som har truet med selvmord?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller ville dere noen gang stolt på henne igjen? Gjelder en stedatter her, har hatt psykiske problemer en stund, men ikke i det siste. Truet med å ta livet sitt for over et år siden, men har ikke engang skadet seg selv det siste året. Oppfører seg altså som helt normale 17 år gamle jenter.

Pappaen bestemmer at hun ikke får lov til å være alene på grunn av hennes tidligere uttalelser, så vi må sitte inne og passe på henne til enhver tid. Jeg, derimot, mener at det er på høy tid at man gir henne litt frihet for ikke å gjøre henne sprø. Er det jeg som tar for lett på det eller er pappaen for streng? Mener at man ikke kan la slike ting forfølge en hele livet om ikke det er noen grunn til det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan skjønne at han ikke føler seg trygg på å la henne være alene. Hvis hun ikke har gjort noe i det hele tatt som tydet på at hun vil ta selvmord, så har hun kanskje sagt dette bare for å få oppmerksomhet fra faren sin.

Men så syns jeg også at han er litt streng, selv om jeg skjønner hvorfor.

Skrevet

Hva mener far han skal gjøre den dagen hun er 18 da?

Jeg har selv en tenåring som har hatt og til tider har en del trøbbel. Men en kan ikke sitte på dem. En bør faktisk heller vise dem tillit når en erfarer(etter litt tid) at ting går bra på trøblete områder. At tenåringene ser at de får "belønning" når ting går bra:)

Skrevet

Jeg kan jo på en måte skjønne han og da, han er vel redd for datteren sin.

Men å passe og overvåke henne 24\7 vil jo ikke gjøre ting bedre.. Jeg går utifra at hun har fått psykoloig hjelp og slikt, så kanskje dere burde ta dere en snakk med psykologen, og kanskje få litt hjelp til å slippe taket på henne?! Er jo viktig med frihet, og at hun kan gjøre ting selv, uten at dere passer på, hvis ikke tror jeg dette skader mer en det hjelper.

Skrevet

Det er helt riktig å følge nøye med på dem en stund etter at de er over problemene, men det virker som han kanskje har gjort dette i lang tid nå.

Det er helt riktig at man skal følge med på personer selv etter at de sier selv at nå går det greit og de ikke har tankene lenger.

Jeg kjenner flere som har hatt problemer, og som har truet med selvmord og har snakket en del om dette. Min erfaring er det at så lenge de snakker om det er dette et rop om hjelp, det er når de stopper å snakke om det at man virkelig må begynne å bekymre seg dersom man ikke har tatt tak i problemet! Mange som blir stille om dette temaet når de har bestemt seg for å avslutte livet og begynner planleggingen på hvordan.

Jeg tror nesten at nå har det gått bra så lenge at jeg ikke vil si det er noen umidelebar fare for at tenåringen skal finne på noe drastisk, men han må jo selvfølgelig følge med på om det er noen tegn til at det går dårligere igjen!

Skrevet

JA, da blir jo alt så mye bedre! Overvåking og tvang har vel sjelden gjort livet bedre for en tenåring...her trengs det mye og seriøst arbeid med proffer til stede.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...