Gå til innhold

Kor står det om flaskekoking?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eg lurer på eit par ting ang hygiene og flasker til spebarn. Kor kan eg finne litt om det? Leiter inne på matportalen.no i skrivande stund, men er dårlig på å finne fram.

Eller om nokon veit sikkert: kor lenge skal ein koke flaskene til dei små og brystpumpa. Når holder det med ein omgang i vaskemaskina?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har bytta om litt på ? og . Det går sikkert greit tenker eg ;-)

Skrevet

http://www.flaskeposten.org/index.php?option=com_content&task=view&id=14&Itemid=29

"hovedregelen bør være at flasker og smokker etter rengjøring (vask) kokes eller skylles i vann varmere enn 80 ºC . Det gir god drapseffekt på bakterier og virus og er en god trygghet. Oppvaskmaskiner vil også gi god effekt, men da er det nødvendig at høyeste temperaturprogram ( 65 ºC ) benyttes. Siden denne temperaturen ikke gir drapseffekt for alle bakterier, anbefaler vi at flasker og smokker som brukes til spedbarn kokes/varmebehandles i 5-10 minutter etter rengjøring. Når barnet er større og mer robust, for eksempel eldre 3 måneder, vil det være tilstrekkelig å vaske utstyret i oppvaskmaskin på høyeste temperatur."

Skrevet

Det står også en del info inne på "flaskemat-forumet her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...