Gå til innhold

råd mot brystbetennelse?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Årsaker til brystbetennelse

Årsaken til brystbetennelse er ofte at melken er blitt stående i brystet over lengre tid og gitt bakterier god grobunn. Dette kan skje for eksempel når barnet plutselig sover lengre enn før, hopper over et måltid, du har vært borte fra barnet og tømt brystet sjeldnere enn vanlig eller ved tette melkeganger.

Andre ganger kan sprekker eller sår på brystknoppen gi bakterier en inngangsport som igjen gir utslag i betennelse. Vær derfor ekstra nøye med hygienen hvis du har sår; håndvask er viktig. Finn årsaken til sårheten, slik at det gror raskt. Les mer om vedvarende såre brystknopper her.

Forebygging av brystbetennelse

At du får ut melken hyppig nok; ikke utsetter ammingen eller hopper over et måltid kan være lurt. På den måten unngår du overfylte og sprengte bryst.

Unngå sår og spekker på brystknoppen. Sjekk sugeteknikken til barnet; at det gaper høyt, får hele det brune området (areola) inn i munnen og at ammingen ikke gjør vondt. Les mer om sugeteknikk her.

For stram BH kan gi dårligere drenasje av brystet, og en BH med spiler kan forårsake dårligere tømming av en del av brystet. Bruk derfor en god og romslig nok BH uten spiler.

Nedsatt allmenntilstand kan også være årsak til at du lettere får brystbetennelse, så nok søvn og hvile er viktig; spesielt når du nettopp har født. Senk skuldrene, utsett besøk og andre oppgaver du ikke MÅ gjøre til du har litt mer overskudd.

http://www.ammehjelpen.no/asp/default.asp?ID=17

Skrevet

Varme,varme,varme..... Om solen skinner og du syns det er rimelig fint og varmt, ha ull-innlegg i BHen uansett. Varme har veldig må å si. Å fryse på brystene gir veldig ofte betennelse.

Tvitvi :)

Skrevet

Jeg fikk brystbetennelse sist gang pga for stram ammeBH. Jeg fikk antibiotika og pumpet meg hver andre time. Først da jeg pumpet meg så jeg var nesten innhul :) kom det ut noen klumper som så ut som cottage cheese, og problemet forsvant :) Måtte massere mens jeg pumpet....lenge..

Skrevet

Ser du får tips om å unngå, men hvis du først har fått, må du tømme!

For eks: Kjøl ned det betente området med kald klut. Legg deg i badekaret med varmt vann/stå i dusjen. Massèr brystet og tøm ved å håndmelke, evt bruk pumpe.

Ofte kan du kjenne en klump i brystet eller under armen = den betente området. Denne klumpen må du få løst opp og massèrt ut.

Deretter er det viktig å sørge for å få tømt brystet godt ved hver amming det første døgnet, evt ved å bruke pumpe i en periode.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...