ikkesålett Skrevet 26. september 2009 #1 Skrevet 26. september 2009 Hei jenter ! Jeg/Vi er gravide med vårt 2 barn og jeg er snart 40 år (grøss he he he) så vi har bedt om duo prøven. MEN helse norge er jo 4 kantet - for har time til blodprøve uke 10 og ul - ja den sender de henvisning til først efter att man har vært på info møte og tatt blodprøve. Ullevål kunne ikke da si når Riksen kaller meg inn til ul . Er ikke litt av poenget å få klargjort dette før uke 12 ?? Så tenker jeg morkakeprøve ? MEN noen mumlet om att da må man være 44 år ? - Kan jeg få morkakeprøve i Norge ? Dere som har tatt morkakeprøve er det vondt og tar det lang tid ? Fostervannsprøve har jeg jo rett til, men den tas jo så sent att da er 12 uker passert og man er jo laaaaaangt på vei når resultatet foreligger.Noen tatt fostervannsprøve og hvordan er det ? Takker for evnt svar på ett for noenømtålig tema =)
GuriMalla - ♀♂♂ Skrevet 26. september 2009 #2 Skrevet 26. september 2009 En ul som tas sammen med duotesten, tas vanligvis i uke 12. Den ska tas mellom uke 11-13 for at de skal kunne måle nakkefolden. Hvis du tar blodprøve tidligere så vil resultatene fra de være klare så da vil du kunne få svar på duotesten med en gang. Enkelte sykehus praktiserer hvertfall dette sånn. Tror ikke du skal være så bekymret for å ikke få ul innkalling, dette er prioriterte undersøkelser. Morkakeprøve tas i Norge ja. Såvidt jeg vet er det ingen aldersgrense for det. Står heller ikke noe om dette i veilederen som du finner her: http://www.legeforeningen.no/id/131701.0 Jeg har tatt duotest og syns det var veldig ok. Hadde ikke lyst til å ta fvp fordi risikoen for abort jo faktisk er større enn sjansen for å få barn med kromosomfeil. Men duotesten sjekker jo bare for de tre vanligste trisomiene da, så vil man vite at alle kromosomene er normale må man ta morkakeprøve eller fvp. Men mye ser man jo på ul i uke 12. Så da ul viste normale funn så valgte vi å ikke ta fvp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå