Anonym bruker Skrevet 26. september 2009 #1 Skrevet 26. september 2009 Huff, nå er jeg helt på randen her Er mildt sagt drittlei jenta mi på 9 år som tisser på seg (mer eller mindre) hver dag og hver natt! Dette har hun holdt på med nå siden hun var 3,5 år (ble tørr som treåring). Hun bruker bleie hver natt og denne er gjennomvåt med tiss!! Vi har prøvd, i flere omganger, å kutte bleie på nettene men da blir jo hele senga våt. Vi har egentlig droppet å fokusere på natt-tissinga hennes, det er det på dagtid som er mest "plagsomt". Men ang. natt-tissinga: hun holder seg helt tørr de gangene hun må, dvs, ved overnatting hos venninner eller på skolen. Så hun viser at hun kan hvis hun vil! Det skjer alldri at hun har tørr truse på dagtid. Den er alltid våt - fra at det feltet midt på trusa er vått til at hun er helt gjennomvåt (alle klærne). Det lukter tiss av henne til enhver tid og jeg synes faktisk det er ekkelt at hun sitter i møblene. Huff, får helt vondt inni meg bare jeg skriver dette, men det er faktisk slik jeg føler det. Dette har pågått så lenge nå og jeg er lei av at hun ødelegger klærne sine med tissinga, og at det lukter tiss til enhver tid Vi føler at vi har prøvd alt for å hjelpe på dette problemet! Vi har prøvd full ignorering der vi kun fokuserer på de gangene hun er tørr, belønningsskjema, homeopati, null fokus på tissing/ikke tissing overhodet, straff, kjefting osv osv. Vi har gått til utallige leger/sykepleiere og tatt alt som er av tester uten at de har funnet noe galt, hverken ift det fysiske eller psykiske. Da vi holdt på med belønningsskjema gikk vi til skolelegen annenhver uke for at skjemaet skulle bli litt mer forpliktende for datteren min, hun fikk da massse skryt og ros de gangene hun hadde en del klistremerker, men vi merket fort at det ikke betydde så mye for henne til slutt og legen sa at det var tydelig at hun rett og slett ikke gadd å ta tak i dette og at det bare måtte gå seg til av seg selv. Vi har også prøvd Minirin (usikker på om jeg skriver navnet riktig), men desverre totalt uten effekt. Vi prøver så godt vi kan å ikke bli sinte på henne når hun tisser på seg, men det er jammen ikke lett lenger! I tillegg har hun begynt å lyve om tissinga. Hun sier at hun ikke har tissa på seg til tross for at hun står og holder ei gjennomvåt truse som det stinker tiss av. Hun tisser på seg i bilen men nekter selv om bilputa er helt våt. Merkerat dette går ut over forholdet oss i mellom; det er liksom bare tissinga med henne og jeg kan heller ikke stole på henne ettersom hun lyver om denne tissinga. Hun kan sitte i sofa'n til folk vi besøker og tisse på seg! Men hun nekter til det siste. Hun har innrømmet at hun ikke orker å gå på do og det er som regel under lek at hun tisser på seg. Bør snart bli slutt på dette når man er 9 år synes jeg. For ei stund siden lovte jeg henne bowling-bursdag hvis hun holdt seg tørr i ei uke (på dagtid) og dette gikk strålende. Men rett etter invitasjonene ble sendt ut var hun i gang med tissinga igjen!! Grrr.. Kunne tenkt meg noen gode råd fra andre som har opplevd/opplever lignende. Jeg blir snart sprø og jeg vet at jeg ikke skal bli sint på henne på grunn av dette men innimellom eksploderer det helt for meg.
Anonym bruker Skrevet 26. september 2009 #2 Skrevet 26. september 2009 Hun lyver om det fordi sanheten er smertefull. Hun skammer seg over at hun tisser seg ut og tisser ut møblene... ville du ha fortalt sannheten? Jeg tenker umiddelbart overgrep. Du må få henne til å gå fast hos en psykolog. I allefall en gang i måneden, helst hver 14 dag. Hilsen Psykiatrisk Sykepleier.
Anonym bruker Skrevet 26. september 2009 #3 Skrevet 26. september 2009 Et eller annet ligger under, jeg tenker noe psykisk. Blir hun plaget på skolen? Jenter kan være grusomme mot hverandre, kan være noe "usynlig" som lærere osv ikke fanger opp.. Er det en sosial-lærer på skolen? Hva med en samtale en gang hver andre uke over tid. Så hun kan bli kjent med og føle seg helt trygg på noen utenforstående, kanskje vil hun åpne seg. Prat med helsesøster igjen. Hva med BUP, er de på banen? Dette er jo ikke normalt og noen må komme til bunns i problemet.
Anonym bruker Skrevet 26. september 2009 #4 Skrevet 26. september 2009 Jeg tenker også psykisk her. Min sønn tisset på seg i mange år og vi visste ikke hva vi skulle gjøre. Samtidig hadde vi problemer i forholdet (sier ikke at det er tilfelle her), og var sikker på at det hadde med dette å gjøre men det var jo ikke bare bare å få vekk samlivsproblemer på 1-2-3. Vi var hos lege og prøvde å holde skjema om når han tisset seg ut, for å få svar på hvorfor. Og samtidig gikk vi i terapi for å få orden på vårt forhold. Det gikk sakte men sikkert bedre med oss, og sakte men sikkert sluttet han å tisse på seg. Og nå er det helt slutt. Jeg er ganske overbevist om at mange av barna som tisser på seg om natta, gjør det pga psykisk usikkerhet, som de og kanskje ikke foreldrene er klar over engang. Det kan være tusen grunner til dette men det er bare til å begynne å lete. Skolen har vel pp-tjeneste...skulle dere ikke være fornøyd med disse så ta kontakt med en utenfor skolesammenheng. Er ikke sikkert man havner hos en psykolog i skolen som er i stand til å finne ut av dette....alle er jo ikke like flinke. Det er helt soleklart at dere er inne i en ond sirkel. Dere er fortvilet som foreldre over situasjonen, jenta deres er sikkert livredd for at det skal skje én gang til. Men det gjør det jo. Klart hun lyver om dette....hun håper vel innerst inne at det bare skal gå bort. Få tak i hjelp. Nic Waal har mange gode psykologer, få henne inn der. Det må være en fortvilet situasjon for dere, men tenk hvor ille det er for jenta deres. Og hun har bare dere som kan hjelpe henne ut av denne situasjonen!! Jeg ønsker dere masse lykke til videre, kjemp dere ut av en fortvilet situasjon. Etter eller annet sted ligger det en løsning på det hele, men man må noen ganger lete lenge og dypt.
Anonym bruker Skrevet 26. september 2009 #5 Skrevet 26. september 2009 Jeg er enig med de over her. det virker for meg som at det bare ligger i psyken hennes. At hun jørs på, for å få din oppmerksomhet, rett og slett. Jeg kjenner jeg blir irritert på henne jeg og, da jeg leste innlegget. Det er faktisk ikke akseptabelt for en 9 åring å tisse på seg. Derfor må det ligge noe mye mer alvorlig bak. Som til og med for henne overskygger skammen av å la andre se hun tisser på seg i tide og utide. Et eksempel.. i barndommen hadde jeg ei venninne som fikk sin menstruasjon tidlig, årevis før meg. Hun nektet å gå med bind, og hun fikk kjeft av sine eldre søsken da hun hele tiden blødde igjennom alle bukser. I senere år har det kommet for en dag at faren hennes misbrukte henne- i alle fall forsøkte. Det å ikke gå med bind var nok hennes måte å holde faren unna på... Jeg sier ikke at der er missbruk av noe slag, men du kan ikke utelukke det heller. Bedre å få undersøkt det nå, enn å leve resten av livet ditt med at du aldri gjorde noe. Det er ditt barn, ditt ansvar.
Anonym bruker Skrevet 26. september 2009 #6 Skrevet 26. september 2009 Vi har det ikke fullt så galt på dagtid, men alle netter her er våte. Om dagen er det litt skvetting, men sjelden helt og fullstendig vått. Jenta er snart 9 her. vi har også gjort og prøvd det meste. Minirin virker ikke her, heller, dessverre. For Minirin kan ha en utrolig effekt for de det virker på, fra våt hver natt til tørr med minirin. Nå har vi begynt på ny runde med leger og utredning. Hun tok en slik tissestråle-prøve på en spesiell do, som måler kraft og tid på strålen. Den tydet på Urge-inkontinens, faktisk. Så nå prøver vi Detrusitol som medisin. Hun har klaget en del over smerter over blæren, og når de smertene er der, så hjelper det å trykke der. Dette minner litt om en form for krampe. Og det kan vel Urge minne om. Jeg har det i svak grad selv, så jeg vet følelsen. Så vi får se hva blodprøvene forteller i tillegg nå, og se hvordan Detrusitolen virker. Så får vi ta det derfra.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå