Håper:) Skrevet 26. september 2009 #1 Skrevet 26. september 2009 Mannen min har fått beskjed om nedsatt sædkvalitet - redusert spermiekonsentrasjon og med redusert bevegelighet. Alt annet i analysen var definert som normalt.. Hva betyr så dette ? Vi har jo fått en gutt før, han er 5 år. I denne prøvetiden har vi hatt gjentatt tidlige (uke 6) spontanaborter.. Så vi blir gravide, men spiren vil bare ikke bli værende...Er dette en sammenheng? Gjennom utredningen har alle andre prøver vært ok.. Hva gjør vi nå? og vil vi ha en mulighet til å få en baby til? Er det noen som har opplevd det samme som meg? Er veldig takknemmelig for alle svar. Hilsen håpefull
Mikkemafian Skrevet 26. september 2009 #2 Skrevet 26. september 2009 Hei;)Jeg kan ikke svare direkte på spørsmålene dine, men kan fortelle om mine erfaringer. Jeg har også en mann med svømmelag langt unna landslagsklasse... Vi måtte til med assistert befruktning for å få vår første lille tulle. Før det hadde vi ikke en eneste positiv test. Etter fødselen har jeg vært gravid 3 ganger.. Mistet 2 men den siste lille luringen har bitt seg fast. Vet ikke om det har noen sammenheng, men jeg har jo selvfølgelig tenkt tanken selv også. Jeg vil bare si at når vi har klart det, som måtte ha direkte injeksjon av sædcellen i egget ved assistert befr. så vil jeg tro at det er håp for dere også Vil bare ønske dere lykke til videre. Håper dere lykkes til slutt
vilhababysnart Skrevet 27. september 2009 #3 Skrevet 27. september 2009 Hei!Vi sliter med akkurat det samme som dere!Vi har en jente på 5 år fra før.Ble gravid med henne på første forsøk.Nå har vi prøvd i 3,5 år, og holder på å blir gal:) Jeg har mistet 2 ganger i uke 6.Har gått på 3 kurer med Pergo.Sæd-resultatet viste "litt nedsatt", så gyn.skrev i brev at det av erfaring kunne ta litt tid.Jeg er 30 og mannen min 34, og vi føler det haster.....får ganske dårlig oppfølging av gyn.Nå skal jeg bestille prøverør via gyn eller fastlegen min.Nå er det nok ventetid!Ellers har ikke jeg vært utredet,slik som lapraskopi eller andre ting.Så lurer jo egentlig på om jeg er nok utredet.Gyn tok bare en prøve av livmoren, og blodprøver.Jeg har ikke endometriose.Eneste mulige feil på meg er slik som jeg ser det: tok keisersnitt med første barn og har hatt hormonforstyrrelser, helt fra 12 års alder.Har derfor gått på p-piller i mange år for å stabilisere mens. Prøverør har den beste dokumenterte effekten på barnløshet, så det er bare å sette i gang med det, tenker jeg:)Lykke til til dere også!
vilhababysnart Skrevet 27. september 2009 #4 Skrevet 27. september 2009 Hei!Jeg har et spørsmål til Trilletralle: Kan du fortelle hvordan dere gikk fram for å få ass.befruktning? Tok det lang før dere fikk ass.befruktning? Takknemmelig for svar:)
Mikkemafian Skrevet 27. september 2009 #5 Skrevet 27. september 2009 Jeg var hos legen etter at vi hadde prøvd på egenhånd i 2,5 år... Skulle selvfølgelig ha gått før, men jeg regnet med at det ville ta litt tid siden jeg hadde noen cyster på eggstokkene... Så ble jeg henvist til gynekolog som ikke fant noe feil på meg. Mannen ble sendt til sædprøve som viste lite oppløftende resultater. Han hadde få og dårlige svømmere. Da ble det sendt henvisning til fertilitetsklinikken. Vi fikk beskjed om at det var ca 7 mnd ventetid. (det forandrer seg hele tiden etter hvor stor etterspørselen er, så ikke regn med at det er så lenge uansett... ) Etter 2 mnd fikk vi forespørsel om vi ville være med i et forsøk for å teste ut en ny medisin, dersom alle mine prøver var normale. Det ville vi, og 1 mnd senere var vi igang. Så gikk det slag i slag. Jeg ventet menstruasjonen på julaften, men for første gang ever var den en uke for sein, og dermed sa rakk vi å starte opp forsøk i januar -07. De beste sædcellene til mannen ble injisert direkte inn i mine egg. På det forsøket fikk vi befruktet 16 eller 18 og satt inn 2. 8 av de andre var så bra at de ble lagt i frysen;) Vi var kjempeheldige og hadde full klaff på første forsøk, og i oktober ble arveprinsessen født:) Nå har jeg termin igjen i oktober, denne gangen med et hjemmelaget lite nurk... Hadde aldri trodd at vi skulle klare det på egenhånd, men som jeg tror jeg skrev lenger oppe, har vi faktisk klart det på egenhånd 3 ganger (mistet 2).... Livet er merkverdig!! Ble visst litt lang denne...
Håper:) Skrevet 28. september 2009 Forfatter #6 Skrevet 28. september 2009 Hei igjen:) Takk for svar.. Det er fint å kunne høre om andres erfaringer..man trenger det i slike stunder! Men det jeg ikke forstår er: Vi blir jo gravide - faktisk flere ganger - men mister alle i uke 6 - så de dårlige svømmerne - finner jo faktisk veien fram, men så går det galt. Og analysen sier at det ikke er noe annet galt enn dårlig bevegelighet, altså at det ikke er noe galt med nakke-hode-hale etc.. Jeg forstår ikke dette. Men han skal ta en ny test om en stund - det står i brevet at de da kan være helt normale.. Uansett jeg har begynt å venne meg til tanken på ass befruktning - jeg har hele tiden tenkt at vi burde klare dette på egenhånd- vi har jo klart det før. Også må jeg si da at jeg blir litt stressa av den laaange ventetiden! Hyggelig å høre at du nå har klart det helt på egenhånd - lykke til videre:)
Mikkemafian Skrevet 28. september 2009 #7 Skrevet 28. september 2009 Jeg vet egentlig ikke så mye om gjentatte aborter, er mye mer dreven på å ikke bli gravid i det hele tatt... (selv om jeg har hatt to aborter de siste 1 1/2 årene) Er dere utredet for habituell abort? Forumet som heter habituell abort har en del selvopplevde eksperter på området som kanskje kan svare på spørsmålene dine..
Anne-mor har nå 2 søte jenter Skrevet 30. september 2009 #8 Skrevet 30. september 2009 Hei! Vi fikk også hjelp for vårt første barn, mens denne graviditeten som snart ender i fødsel klarte vi selv! Det var da vi endelig fikk time(des. 2006) på Infertilitetsklinikken i Porsgrunn at vi fikk rett hjelp, og de fant ut at det var hos min mann problemet lå(lav sædproduksjon). I hans tilfelle hadde han slått "utstyret sitt" i alle regnbuens farger en gang han datt ned stige på jobb, lenge før han møtte meg. En mannens "utstyr" er skjørt, så det er rart det ikke fokuseres mer på at problemet mange ganger ligger hos mannen, når par sliter med befruktning. Om dere bor innen rekkevidde til Porsgrunn kan jeg anbefalle Infertilitetsklinikken på det varmeste. http://www.sykehuset-telemark.no/omST/Klinikker--stabsavdelinger/259/Fertilitetsklinikken- Sor/ Vi startet opp for befruktning i Porsgrunn februar 2007(også forsøk for nye medisiner), og ble befruktet på første forsøk. November samme år ble vårt første barn født! I februar 2007 gikk jeg til akupunktør, og fikk hjelp til stimulering sammen med eggproduksjonen, og insemniasjonen. Akupunktøren er også homeopat, og av han fikk min mann homepoatmiddel for å løsne på åreknuter(som har i testiklene). Det samme middelet tok han senhøsten 2008, og rett over nyttår nå i år satt vår andre befruktning. Vi hadde klart det helt selv! Nå er det 3 dager til jeg har termin. Lykke til!
lillehare Skrevet 30. september 2009 #9 Skrevet 30. september 2009 Hei jenter på denne tråden!! Dette er så godt å lese for den mentale helsen. Jeg har vært mye på slitere før men gått over til ass.befr forumet ettersom vi skal nå. venter på mensen og da er rett på sprøyter Mannen min har også nedsatt kvalitet, og vi skal icsi (spermien dyttes i egget med hjelp av en sugekopp). Vi holder til Porsgrun. De er fantastiske der, og håper så inderlig at det er vår høst snart! men kjære damer, takk for at dere deler deres erfaringer, det er så godt å lese fine historier, opplever at det ikke er så mye av det!! Lykke til og keep in touch
Mikkemafian Skrevet 1. oktober 2009 #10 Skrevet 1. oktober 2009 Lykke til lillehare;) Vi hører også til i Porsgrunn og er superfornøyd med oppfølgingen derfra. Da jeg ble gravid på egenhånd etter et mislykket fryseforsøk, fikk jeg faktisk oppfølging på klinikken der, med jevnlig ultralyd fordi jeg var livredd for ¨å miste igjen. Og det synes jeg er fantastisk service, siden de faktisk ikke hadde noen finger med i spillet denne gangen. Har fremdeles 5 egg i frysen der, så kanskje det blir 3 småtasser på oss?? Vi får se hva det blir til når den lille i magen kommer ut. Skal krysse fingrene for at dere er like heldige som vi var på første forsøket vårt!!!
lillehare Skrevet 1. oktober 2009 #11 Skrevet 1. oktober 2009 Hei, tusen takk for lykkeønskninger Ja, håper på full klaff 1. gang. Men så innhenter det meg hele tiden at det kanskje ikke meningen at vi skal ha barn. hva hadde det dere? icsi eller ivf? og hva er utfordringen deres? beklager at jeg spør så mye, men prøver bare å finne trøst og oppmuntring...
Mikkemafian Skrevet 2. oktober 2009 #12 Skrevet 2. oktober 2009 Vi hadde ICSI på grunn av dårlig kvalitet på svømmerne til mannen. Gjennomgikk selvfølgelig de samme tankene som deg, at det ikke var meningen at det skulle klaffe for oss. Men så klaffet plutselig alt på en gang, og svangerskapet gikk problemfritt og snuppa ble født.... Så det er mulig!! Det er faktisk en del som klarer det på første forsøk:) Jeg synes å huske at jeg fikk beskjed om at 70% klarer det i løpet av de 3 offentlige forsøkene... Så sjansene for å lykkes er større enn sjansene for å mislykkes...
lillehare Skrevet 4. oktober 2009 #13 Skrevet 4. oktober 2009 Hei, ble sså glad for innlegget ditt at det er større sjanse for å klare det enn å ikke klare det er fryd for mintale helse satte min 1. sprøyte med 125 IE med puregon idag gikk greit hvis u har noen tips, kom med det, tar imot det meste!! god søndag
Mikkemafian Skrevet 4. oktober 2009 #14 Skrevet 4. oktober 2009 Vil bare ønske deg lykke til... Jeg skal krysse fingrene for at det blir med denne ene gangen for dere, og at alt går veldig bra hele veien... Håper det blir mange egg av god kvalitet og at dere får frysen full;)
merry;) Skrevet 4. oktober 2009 #15 Skrevet 4. oktober 2009 Jeg traff min utkårede for 10 mnd siden...han hadde da meget nedsatt sædkvalitet så derfor tenkte jeg at det sikkert går bra siden det vart litt slurving med prevansjon...men her sitter jeg i uke 31,så det tok ikke lenger enn 3 mndr. så ikke gi opp håpet!!:=)
merry;) Skrevet 4. oktober 2009 #16 Skrevet 4. oktober 2009 Jeg traff min utkårede for 10 mnd siden...han hadde da meget nedsatt sædkvalitet så derfor tenkte jeg at det sikkert går bra siden det vart litt slurving med prevansjon...men her sitter jeg i uke 31,så det tok ikke lenger enn 3 mndr. så ikke gi opp håpet!!:=)
lillehare Skrevet 8. oktober 2009 #17 Skrevet 8. oktober 2009 Har noen av dere erfaring med orgalutran??
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå