Anonym bruker Skrevet 26. september 2009 #1 Skrevet 26. september 2009 Hvor mye kan det skille på taksten, 2 rekkehus der det ene er på enden med mulighet for parkering i gården og større usjenert uteområde/plen?? Ganske like innvendig..
Anonym bruker Skrevet 26. september 2009 #2 Skrevet 26. september 2009 Eller takstkvinner? Til det du spør om: "enden med mulighet for parkering i gården og større usjenert uteområde/plen" kan bety ca 400.000 hvis prisnivået i utgangspunktet er rundt 3 mill. (mindre for billigere strøk, mer i dyrere strøk). MEN: Forskjellig takstmann/kvinne kan også bety sprik i takst på flere hundre tusen for SAMME bolig. Lav takst er bra for megler. Huset blir lettere solgt, og kanskje har megler en avtale om 10% av alt over takst? Høy takst, men ikke fullt så høye forventninger er bra for selger. Lettere å få det du forventer hvis taksten er høyere enn som så. Og megeler stikker ikke av med ekstra fortjeneste.
Anonym bruker Skrevet 26. september 2009 #3 Skrevet 26. september 2009 ok, nabohuset fikk verdi på 1750,-. Vi skal ikke selge, men x samboer skal kjøpe ut meg, så hvordan går vi da frem for og få mest "riktig" takst??? Takk for svar:)
Gjest Skrevet 26. september 2009 #5 Skrevet 26. september 2009 En takst koster ikke så mye. Dere velger en takstmann hver. Du sier til din at du skal kjøpes ut, og håper taksten blir såpass lav at du får råd til å bli boende. Sambo spør en megler om vedkommende kan anbefale en takstmann som er kjent for å gi "gode takster". Dere får altså to helt forskjellige takster, og sambo kjøper ut deg til gjennomsnittet av de to.
Anonym bruker Skrevet 26. september 2009 #6 Skrevet 26. september 2009 ok, takk for svar:) Er jeg som skal bli kjøpt ut, hat du noen tips til hvor jeg bør henvende meg? Er det vanlig og ha 2 stk? Hva tenker du om prisen i forhold til naboen, akn det skille ca 200.000 tror du? Bør vi bruke samme som de? Hvordan var markedet for 2 år siden i forhold til i dag med tanke på hva de evnt hadde fått i dag?? (de som fikk 750.000 2 år siden)
Lea Laus Skrevet 26. september 2009 #7 Skrevet 26. september 2009 Først og fremst er progressiv provisjon forbudt etter ny eiendomsmeglerlov, for å hinder akkurat dette at prisen blir satt for lavt. Megleren vil ved progressiv provisjon ha egen økonomisk interesse noe som også er forbudt etter norsk lov. Men det er jo ikke det det er snakk om her. I forbindelse med samlivsbrudd ville jeg fått en meglertakst fra en eiendomsmegler. Alle tilbyr dette og de aller fleste tilbyr dette gratis. Dere kan f.eks. få meglertakst fra 3 forskjellige meglere og ta utgangspunkt i gjennomsnittet for at det skal være mest mulig rettferdig. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå