Gå til innhold

Flimmersyn og hodepine, opplevd dette?


Mammaioktober

Anbefalte innlegg

Idag opplevde jeg noe som var veldig ekkelt. Jeg trodde jeg skulle bli blind!!

 

Jeg satt i en stol og leste i et blad. Plutselig syns jeg alt virket så svart og mørkt, og det var som jeg så en "bevegelig, gjennomsiktig stjerne" nederst til høyre i synet mitt. På begge øyne. Jeg klarte bare lese en bokstav av gangen, og se på den ene siden av bladet. Jeg klarte ikke å fokusere på ting, og konsentrere meg om et punkt. Selve flimmersynet/svimmelheten varte kanskje en halv time. Etterpå fikk jeg en sviende hodepine, på venstre side, ikke høyre. Og det føltes etter hvert som om jeg hadde en svart strek over venstre øye. Det gikk over etter hvert. Jeg ringte alle jeg kunne ringe for å få svar på hva dette er. Fikk beskjed om å avvente en stund, for å se om det gikk over, og det gjorde jo det etter hvert...

 

Kan legge til at jeg hadde både spist og drukket godt.

 

Lurer på hva det var. Kanskje det kan være migrene...? Noen som har opplevd noe lignende...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har opplevd liknende flere ganger i svangerskapet. Og tror dette kan ha noe med et svingende blodtrykk å gjøre...

Migrene kan utarte seg slik det og.

Men dersom du føler at dette vedvarer eller at du får noe nummenhetsfølelse så må du ta kontakt med lege umiddelbart.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, helt klart migrene med "aura" (synsforstyrrelser).... Jeg har det samme, men bare synsforstyrrelsene, hvis jeg har paracet med meg og tar to så fort synsforstyrrelsene begynner så "klarer jeg meg" :-) Når jeg var yngre så fikk jeg dundrende hodepine så fort synet var klar igjen, så vondt at jeg kastet opp som regel..

 

Jeg får slike anfall sjelden nå, men det kommer hvis kroppen får et slags sjokk, som feks at jeg slår meg kraftig. Sist det hendte hadde jeg noen timer før slått fingeren så inni h.... ;-)

 

Så hender det igjen, forsøk å få i deg hodepinetabletter a.s.a.p. og hvis ikke dette hjelper så finnes det mange gode medisiner mot migrene. Du trenger resept på disse tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er blodtrykket ditt? Har du fått vann i kroppen - fingrer, ben, ansikt? protein i urin? lenge siden du var på kontroll?

 

Trenger ikke være noe skummelt, men viktig å være føre var når det gjelder svangerskapsforgiftning... synsforstyrrelse og hodepine kan være noen av symptomene.

 

Ta kontakt med legen din dersom det vedvarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være at du har høyt blodtrykk. Jeg fikk målt for høyt blodtrykk da jeg var på kontroll på tirsdag. I tillegg hadde jeg proteinspor urinen og forminsket symfysemål. Jeg hadde følt et trykk/hodepine i flere dager.

Ble sendt til sykehuset for sjekk av baby+blodprøver. Alt var heldigvis helt fint.

Men i forbindelse med blodtrykket mitt ble jeg spurt om jeg så stjerner, eller at det flimret foran øynene min, fordi det kunne komme som et resultat av for høyt blodtrykk eller svangerskapsforgiftning.

 

Kanskje er det "bare" svangerskapsmigrene, men jeg ville kommet meg til å lege og sjekket blodtrykket og samtidig tatt med en urinprøve for å være på den sikre siden. Men det er kanskje jeg som er litt hysterisk i og med at jeg nettopp ble sendt på sykehus pga blodtrykket mitt? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BLÆÆ! Migreeeene da?! Nei fy..

 

Jordmoren nevnte noe om svingende blodtrykk også ja. Jeg har alltid hadde veldig lavt blodtrykk, men det har steget en del i svangerskapet, har også hatt en del blodtrykksfall når jeg har spist/drukket dårlig. Da tror jeg at jeg skal dø, idag trodde jeg at jeg skulle bli blind :cD Haha!

 

Men det var egentlig ganske ekkelt. Så utrolig rart det var å bare klare å lese en bokstav av gangen! Klarte virkelig ikke å fokusere på noe.. Bare ble helt satt ut og satt og blinka med øya alle veier.

 

Flere som sier det kan være migrene ja. Æsj da.. Jeg har aldri hatt det før, håper ikke jeg får det flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe :) Vi er vel litt hysteriske alle sammen .

 

Jeg var hos jordmor for to dager siden, og alt var helt bra da. Har ikke noe ødem, eller proteiner eller noe sånn. Men jeg tenker at det kan være lurt å sjekke det likevel..? Kanskje..? I allefall hvis det skjer flere ganger, eller jeg føler at hodepinen kommer tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det svinger selvsagt dette blodtrykket. Da jeg kom til sykehuset hadde det gått litt ned, og nå 3 dager etter hadde det gått betraktelig ned, heldigvis. Merker at jeg føler meg mye "lettere" i hodet.

Jeg hadde heller ikke noe særlig ødem (0-1).

Det er sikkert ikke verre enn at blodtrykket er litt høyt. Fikk beskjed om å ta meg en paracet jeg hvis jeg kjente noe mer trykk i hodet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

 

Det høres veldig ut som auramigrene.

Jeg slet også mye med det i starten av svangerskapet, har blitt mye bedre etter at jeg kuttet ned på sukker og karbohydratinntaket grunnet svangerskapsdiabetes :-)

 

Dersom det er auramigrene så er det ikke farlig men utrolig ekkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mange sier, det er sikkert auramigrene! Snål opplevelse, ikke sant? Det er faktisk mange som mener at Picasso kan ha hatt migrene med aura og funnet inspirasjon til bildene der!

 

Angående hysteri, så er det jo greit å sjekke for sikkerhets skyld. (Bare så man er helt sikre på at det ikke er svangerskapsforgiftning.) Jeg hadde migrene med aura for første gang for en stund siden, men har hatt "vanlig" migrene i mange år, så jeg skjønte jo godt hva det var. Allikevel var det rett inn til legen med blodtrykk og urin for meg. Men jeg er kanskje litt hysterisk, da.

 

Det kan godt hende dette går over etter svangerskapet! Og er det for vondt, finnes det effektive migrenemedisiner gravide kan bruke.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det behøver ikke være noe farlig i det heletatt, men jeg synes det er bedre å være litt skeptisk enn å tro at alt går bra av og til :)

 

For noen år siden fikk jeg blodpropp bak det ene øyet. Symptomene var da flimrende syn, mistet helt fokus (satt på forelesning å klarte ikke notere ned riktige ord, alt ble bare blandet sammen), synet mørknet vel nesten helt til slutt bare en liten "luke" jeg kunne se litt gjennom på det ene øyet. Når jeg skulle prate ble alt uforståelig. Etter dette roet seg (ca en halv time) kom en kraftig hodepine.

 

Da jeg kontaktet legen mente han at det bare var migrene, og ingenting å tenke på. Men siden min mor har hatt det flere ganger (første gang under 2 sv.skap) og flere andre i familien, ville de ta litt tester "sånn i tillfelle". Det viste seg å være blodpropp, og at jeg har protein s mangel, derfor må jeg nå under hele sv.skapet går daglig på sprøyter.

 

Jeg sier ikke dette for å skremme, men for at du skal bli litt oppmerksom. Jeg kjenner jo ikke til deg og din families historie.

 

Håper det bare var et engangstilfelle av migrene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...