Hundemat Skrevet 25. september 2009 #1 Skrevet 25. september 2009 Den forsvant så fort den interessante diskusjonen inne på anonymsida. For meg ser det sånn ut: de fleste kvinner er ikke villige til å gi fra seg definisjonsmakta når det kommer til tradisjonelle "kvinneoppgaver". De bestemmer hva som er ryddig nok, reint nok, pent nok bretta sammen, og hva slags klær ungen skal ha på. Hvis de skulle gi mannen rom for å utføre oppgaver på eget initiativ måtte de også sett på at han valgte å løse oppgaver annerledes enn de selv ville valgt. Det er de ikke interesserte i. De vil ikke ha husarbeidet gjort, de vil ha det gjort på denne spesielle måten. Derfor syns jeg at kvinner har en stor del av skylda for at det ikke er reell likestilling i norske hjem. Tar jeg feil? Og hva mener du "såkalt høyere standard"? Prøver du deg på å påstå at den eneste riktige måten å leve på er å ta oppvasken hver dag? Snevert! I mitt første ekteskap hadde jeg reell likestilling. Det endte med skilsmisse, og jeg er samværsmor til mitt eldste barn. Jeg tror egentlig ikke de fleste kvinner ønsker å dele ansvaret for ungen sin helt nøyaktig likt med mannen sin hvis det betydde at de bare hadde 50 % sjanse for å få hovedansvaret hvis de ble skilt. Jeg vet ikke om kvinner egentlig har lyst på likestilling i hjemmet. Det betyr nemlig ikke at man får hjelp til å gjøre alle de kjedelige oppgavene, det betyr at man ikke får bestemme hvordan halvparten av oppgavene i hjemmet blir utført. (påvirke ja, bestemme nei) Vennligst motsi meg så jeg kan få utdype og presisere hva jeg egentlig mener.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 25. september 2009 #2 Skrevet 25. september 2009 bryr du deg virkelig om hvordan oppgavene blir utført? om noen skifter sengetøy eller vasker gulvet her så kan de gjøre det akkurat sånn de vil, bare det blir nytt sengetøy og gulvet blir relativt rent. jeg kan godt lage middag vær dag. likestilling for meg handler ikke om at alt er 50/50 fordelt. men at om jeg lager middag, så rydder han opp. eller om jeg vasker gulvet så klipper han gresset eller noe anet. bare at man toalt bidrar omtrent like mye til felleskapet. og at man setter pris på det den andre gjør. nei, jeg vil ikke dele barnet mitt 50/50, men jeg vil ikke at barnet mitt skal vokse opp i et hjem der den ene forelderen engasjerer seg vesentlig mindre en den andre heller. og jeg vil ikke at sønnen min skal vokse opp og tro at det er ok at mamma gjør alt mens pappa spiller dataspill (foreksempel) hjelp til å løse de kjedelige oppgavene? som å sette opp komoden fra ikea? eller som å vaske klær? sønnen min på 2 1/2 deltar aktivt i mye av det som skal gjøres i huset. jeg får ikke bestemt hvordan det han gjør blir utført, men jeg får påvirket da. kanskje i større grad en med en mann. men forhåpentligvis så trenger en mann litt mindre forklaringer på hvordan man dekker på et middgsbod eller at bilene skal ligge i kurven med bilene. jeg ser ikke hvorfor en mann ikke kan delta når en 2 1/2 åring kan.
Hundemat Skrevet 26. september 2009 Forfatter #3 Skrevet 26. september 2009 JEG bryr meg ikke om hvordan oppgavene blir utført nei. Men jeg har aldri følt meg noe annet enn likestilt i de forholdene jeg har vært i heller. Selvfølgelig kan menn delta. Jeg mener en del av grunnen til at de ikke gjør det er at kvinnene har definisjonsmakta over hjemmets oppgaver. Og så hørtes det ut som om sug lut mente noe annet. Siden hun vanligvis virker fornuftig lurte jeg på hva hun mener. Og du vil ikke dele ansvaret og kontrollen over barnet ditt likt med den andre forelderen (hvis du hadde bodd sammen med denne da)? Syns du VIRKELIG det skal være greit at du skal bestemme det?? Det er da like mye den andre partens barn? Det er her det knekker i hop for meg: hvis man mener at man sjøl er født med et slags gudegitt/biologisk fortrinn i forhold til ungene, hvorfor skulle man ikke betale litt for det i form av at man tok mer ansvar og jobba mer i hjemmet?
Cat78♥VerdensVakresteDatter♥ Skrevet 26. september 2009 #4 Skrevet 26. september 2009 Jeg er en ekte husmor og har da aldri følt meg noe mindre likestilt av den grunn. Nesten omvendt. Er vel nesten sånn at menn føler seg underlegne meg. Jeg er den som stort sett lager middag, men jeg elsker det. Synes det er gøy å lage mat:) Gubben klipper plen og skifter dekk (jeg kan absolutt gjøre begge deler, men synes det er gørr kjedelig). Men jeg måker ofte snø (selv om jeg ikke får lov pga rygg/bekken) og jeg er den som maler og beiser og vasker hus utvendig og tar terrassevasken. Jeg gjør nok også de fleste tradisjonelle oppgavene innomhus, men jeg er en pusler, jeg elsker å pusle med ting. Men er mannen stort sett tar seg av barn når han er hjemme. Måltider, bleier, ute og leker og følger opp sånne ting. Føler absolutt at datteren vår er VÅR og ikke min:)
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 26. september 2009 #5 Skrevet 26. september 2009 jeg syns det er en rar tanke at menn ikke deltar fordi kvinner har definisjonsmakt over hjemmets oppgaver. jeg kan jo ikke bare anta at mannen fikser vinterdekk på bilen min og skylde på han om det ikke skjer og jeg sklir på vinterføre. jeg tror det meste går på oppdragelse. selvsakt vil (som i ønsker) jeg ikke dele barnet mitt 50/50. hva man gjør om man havner i den situasjonen er en helt annen sak. jeg tror ikke det fins spesielt mange foreldre som ønsker og ikke leve med barnet sitt 50% av tiden. men man ser jo at folk som er likestilte i hjemmet oftere deler 50/50. det er jo helt natulig
Gjest Skrevet 26. september 2009 #6 Skrevet 26. september 2009 Jeg bryr meg i aller høyeste grad om hvordan ting gjøres. Men samtidig husker jeg så alt for godt fra min egen oppvekst hvor demotiverende det er hvis noen hele tiden skal pirke og klage på at ting ikke blir gjort nøyaktig slik eller slik. Derfor er vi enige om en minstestandard også må vi begge godta at den andre gjør ting på sin måte - og ikke klage pga smådetaljer. Men noen ting blir vi aldri enige om. Jeg er sær på bretting av klær og tar den biten alltid og mannen føler at vinduer må vaskes hver uke, gjett hvem som vær-så-god tar den biten?
Gjest Skrevet 26. september 2009 #7 Skrevet 26. september 2009 Hadde du hatt lyst til å gjøre ting i huset hvis du hele tiden fikk høre at ting blir gjort feil?
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 27. september 2009 #8 Skrevet 27. september 2009 nei selvsakt ikke. og om noen føler at den andre parten holder på sånn så må man jo sette seg ned og bli enige om en standar. akkruat sånn som du sier nedenunder. man burde ikke bare stoppe og være deltager i sitt egent hjem av den grunn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå