Gå til innhold

Hva kan jeg forvente i lønn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har søkt på stilling som kontormedarbeider. Oppgavene er varierte. Litt sentralbord, litt postoppgaver(frankering, utsending osv.) Litt pc-jobb. Ingenting man trenger høy utdannelse for(noe jeg heller ikke har).

Synes det er litt skummelt å ha søkt på en "ordentlig" jobb. Før har jeg bare jobbet på gatekjøkken og som barnehageassistent. Hva om jeg kommer på intervju og blir spurt hva jeg forventer i lønn? Hva kan jeg forvente og hva er for lite og hva er for mye? Helt blank jeg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer jo veldig an på om det er i offentlig eller privat sektor, om det er sistnevnte kan du jo alltids ligge deg til høyere lønn;)

Skrevet

Det er privat(er jeg rimelig sikker på).

Skrevet

Jeg tror ikke jeg ville ha sagt så mye høyere enn 135kr i timen ihvertfall. Du har jo ingen erfaring.

Dersom jeg får dette spørsmålet svarer jeg heller litt under det jeg tror jeg kommer til å få, og sier at det er ikke pga lønnen du vil ha akurat dette jobben, det er fordi det er en slik type jobb du har ønsket deg og kunne tenke deg å jobbe med osv. Jeg regner med at det heller er dette en potensiell arbeidsgiver vil høre.

jeg synes personlig det blir litt galt å fokusere på høy lønn dersom man fra før ikke har jobb. Dersom man har sikker jobb fra før kan man jo selvfølgelig være litt mer kresen på hvilken lønn du vil ha!

Dersom du ikke har jobb, ta den jobben du får og heller søk deg videre derifra dersom du ikke trives eller det er for dårlig lønn..

Skrevet

Ja, jeg har jo søkt på stillingen fordi det er drømmejobben min og jeg er uten jobb nå:) Håper indelig jeg får den selv om lønna skulle være dårlig. Grunnen til at jeg spører at jeg vil være litt ferberedt om spørsmålet skulle dukke opp. Kjedelig å bomme totalt.

Skrevet

Ikke uenig i "minst 135 kr timen". Men ikke formuler det som timelønn dersom det dreier seg om en full jobb. Du kan gange timelønna med 160 og anta minst 22.000 i måneden eller 265.000 i året.

Middels lønn i Norge (inkludert folk med og uten utdannelse, med og uten erfaring) er ca 400.000 i full stilling. 265.000 går an som begynnerlønn.

Skrevet

Er middels lønn 400 000?? Som sykepleier kommer du ikke opp i denne summen, selv med full ansienitet. Og det er tre år på høyskole:( Det samme gjelder for førskolelærere, sosionomer barnevernspedagoger og vernepleiere....

Skrevet

Kontorjobb/konsulent i det offentlige når man har 3 års høyere utdanning ligger på ca. 360.000....være seg økonomi, regnskap eller annen administrasjon og forvaltning, så ikke helt enig i at en middels lønn ligger på 400.000. Det er en ganske god lønn i det offentlige med bachelorgrad eller lign.

Skrevet

Noen er sykepleiere, kontorjobbere i det offentlige med 3årig utdannelse, førskolelærere etc. De tjener mer enn hjelpepleiere, butikkmedarbeidere, bhg-assistenter etc. Men faktisk mindre enn gjennomsnitlig lønnsinntekt for folk i full stilling.

Rett og slett fordi noen driver med salg, noen er økonomer, jurister etc med 5årig utdannelse. Noen er ingeniører med 3årig utdannelse, noen er fagarbeidere i industrien etc. Alle disse gruppene tjener mer enn 400.000 på full jobb.

Skrevet

Du kan se litt på finn.no etter lignende stillinger, kanskje det ligger lønnstrinn ute, så kan du søke på "lønnstrinn" på google eller noe og se hva det ligger på.

Hvis det er privat kan du forvente litt mer enn det offentlige. Og det med ansiennitet er har jeg opplevd kan være forskjellig. Noen regner alle jobber du har hatt, mens noen regner kun det som er relevant ut fra stillingen.

Uansett får du ha lykke til på intervjuet! Krysser fingrene for at du får jobben! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...