Gå til innhold

Expat eller andre ammehjelpere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på noe ang amming.. Fødte på tirsdag, og har ammet hele tiden, men i dag viste det seg at han ikke har gått opp noe i vekt i det hele tatt.. :(

Fikk likevell komme hjem fra sykehuset nå i dag, etter at vi hadde veid han før og etter amming.. Han hadde ikke tatt til seg noen verdens ting..

Så jordmor fikk følge litt med på da jeg ammet han, og da viste det seg at han ikke hadde riktig sugeteknikk.. Han fikk "smilehull"..

Har du eller vet du om noen som kan gi råd om hvordan jeg skal få til amminga skikkelig? Har begynt å få litt melkeproduksjon, men i dag har jeg dessverre sett meg nødt til å gi han flaske med mme/utpumpa mm to ganger i dag... Vet jo at det ødelegger for amminga, men vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg er ikke ammehjelper, men med mine 3 barn har jeg hver gang opplevd at de har gått ned i vekt de første dagene, og ikke kommet tilbake til fødselsvekt før etter 1-2 uker. Litt fordi det tar tid før jeg får nok melk, og litt fordi det tar tid å få de små munnene til å ta riktig tak.

Så lenge du pumper deg, så holder du i alle fall oppe produksjonen, og barnet får det han skal. Så er det bare å få han til å ta skikkelig tak. Som kanskje krever litt øvelse.

Mest mulig av brystet skal inn i munnen hans, og brystvorten skal siktes opp mot ganen. Jeg trykker sammen det fargede området horisontalt, bretter det oppover og skyver det fort inn når ungen skriker/gaper. Mens du sikter, bøy også barnets hode bakover. (Personlig synes jeg det er lettest liggende i begynnelsen.) Da utvider det seg i munnen hans. Ser du at han har feil tak, så lirk inn en finger for å løsne taket, og prøv igjen. Jeg kunne bruke 30 minutter for å få sønnen min til å få riktig tak. Frustrerende for mor og sønn, men verdt det i lengde. Feil tak gir også sårere brystvorter.

Lykke til! Ikke gi opp, både du og ungen blir flinkere med øvelse :) Og det er vanskelig når barnet har liten munn og puppen er stor og hoven

Skrevet

Hei hei.

Gå inn på ammehjelpen.no, under ammeteknikk har de blant annet en video der de viser rett sugeteknikk samt mange andre gode tips. Hvis du føler det ikke er tilstrekkelig og du ønsker snakke med noen, bestill deg time på ammepoliklinikken på det sykehuset du tilhører!

Ikke gi opp, de aller fleste får dette til etterhvert!!!

Lykke til!

Skrevet

Takk, men jeg har allerede ammet min første unge.. Vet hvordan jeg får brystet rett inn i munnen på ungen..

Her er det dessverre ungen selv som ikke får til å suge riktig, selv om puppen er riktig på plass i munnen.. :(

Hmm... Får sjekke om det kanskje finnes en ammepoliklinikk i nærheten.. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...