Gå til innhold

Jordmor vs. fastlege....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært på ordinær UL forrige uke. Før dette hadde jeg den første svangerskapskontrollen hos fastlegen min i uke 12. er 19+2 idag. Når skal jeg bestille neste kontroll ?? har ikke helt bestemt meg for om jeg vil g til fastlege eller jordmor... hva gjør dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gikk annenhver gang til fastlege og jordmor sist og regner med jeg kommer til å gjøre det samme denne gangen. Mange steder er det lang ventetid hos jordmor, så det kan nok hende det uansett for deg er lurt med en time hos fastlegen først så ikke du må vente så lenge før du får neste time.

Skrevet

første gang gikk jeg kun til fastlege. Sist gang gikk jeg annen hver gang til jordmor og lege. Denne gangen tenker jeg å kun gå til jordmor, syns det er trivligst. Tar heller kontakt med legen dersom det skulle være noe spesielt.

Neste kontroll du skal på etter ordinært oppsett er i uke 24. Er enig med hun ovenfor at det kan være lurt å ringe til uken slik at du får satt opp time.

Mine erfaringer er at jordmor er trivligere og viser større forståelse enn fastlegen. ( jeg har mannlig fastlege) Fastlegene er mer opptatt av det medisinske og litt lite opptatt av alt det andre som foregår i en graviditet.

Skrevet

Kun fastlege her, har ikke noe behov for jordmor. Vil bare sjekke at alt er som det skal og ferdig med det på en måte. Min nr 3 da.

Skrevet

Jeg går kun til jordmor, men det er fordi fastlegen min er en dott.

Skrevet

Hos meg er det motsatt. Føler at fastlegen bryr seg mer om hvordan jeg har det, og er MYE koseligere enn jm. (Har også mannlig fastlege). Går annenhver gang til dem.

Skrevet

Første gang gikk jeg annenhver gang til jordmor og lege.

Denne gangen føler jeg ikke noe behov for å gå til jordmor, så jeg går bare til lege.

Hva føler du selv at du trenger? Følger legen deg skikkelig opp, og har tid til deg? Man MÅ ikke gå til jordmor, men veldig mange synes det er godt å bli fulgt opp av noen som har svangerskap og fødsler som spesialitet. Kan du ikke ringe jordmor og høre om det er lang ventetid? Man må ikke fortsette å gå til jordmor om man ikke følte kjemien stemte, eller at det er veldig lenge å vente til neste kontroll.

Skrevet

Jeg skal til min første kontroll på tirsdag (jordmor), da er jeg nesten i uke 14. Har ikke fastlege i denne kommunen pga ingen ledige, så regner med jeg blir å gå mest til jordmor. Sist jeg gikk gravid gikk jeg ca. annenhver, men fikk da ny turnuslege hver gang, det kan jeg risikere nå og. Jeg vil ivertfall kreve samme jordmor hver gang, sist var det ny nesten for hver gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...