Gå til innhold

angående magen...

Anbefalte innlegg

Skrevet

fastlegen min sa idag at han tror ikke jeg kommer til å føde med det første fordi magen min ikke har sunket noe særlig siden sist kontroll for 14 dager siden...

jeg ble jo fryktelig lei meg og skuffet... for gjennom hele svangerskapet har jeg hørt at jeg må bare være klar f.o.m uke 37 (er 38+1 nå) av både ultralydleger og leger på fødene pga utviklingen til barnet og magen min. teller jo ned til termindato om 14 dager, men tror en grunn til at jeg har klart meg så bra de siste ukene er fordi jeg har levd i håpet om å føde før... føler at en skygge la seg rundt meg idag når legen uttalte seg om at barnet ikke hadde det travelt :-( er alene med en gutt på 4 år... og gjør alt selv, har ikke bil osv osv... så alt er ganske tungt... tanken på å gå i 14 dager til, og kanskje overtid er skikkelig forstyrrende...

hvis barnet trenger å være inne så lenge, så selfølgelig, men jeg vil gjerne kunne tenke at det er en mulighet for at disse plagene gir seg innen 14 dager... er redd for å knekke sammen psykisk nå.

kan man være fødeklar selvom magen ikke har komt så langt ned som den visstnok skal rundt denne tiden?

hodet har festet seg... og jeg fødte 10 dager før men førstemann.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er en uerfaren førstegangsfødende, så jeg kan kun snakke på vegne av hva jeg har hørt fra andre venninner som har født, og folk her inne: Det er flere som har sagt at magen deres aldri sank, eller at hodet ikke festet seg i det hele tatt før fødselen satte igang. Og flere av dem har ikke nødvendigvis gått på overtid. Det er så mange teite "regler" som finnes som skal være med på å fortelle når en evt. fødsel vil starte. Det finnes nok ikke noe fasitsvar på det akkurat.

Det viser seg jo at det er så utrolig mange måter en fødsel starter på. Noen har ingen som helst tegn, og vips så føder de 1 uke før termin, mens andre har tydelige tegn i flere uker før termin, likevel går de på overtid.

Jaja, dette var bare mine tanker :)

Skrevet

tusen takk for at du svarte på innlegget mitt, vestlandsfanden. det hjalp veldig å bli minnet på at det faktisk er mange som har født uten at magen har senket seg...! ja det er så mange teite regler på alt mulig, hehe, skulle bare ønske legen kunne holdt den uttalelsen for seg selv når han er klar over situasjonen min. jeg vil bare ha håpet om at det er godt mulig at lillejenta kommer før 10 oktober... virker så sykt lenge til når alt i hverdagen er utrolig tungt.

min mor sa faktisk i dag at hun trodde grunnen til at hun gikk på overtid med meg var fordi hun stresset sånn med husflytting og nedvasking i ukene rett før termin. mens man hører om andre som bare går i en trapp og vips så har de født ukene før termin!

Skrevet

Jeg vet jo at jeg like godt kan gå på overtid, som jeg kan føde før, men trenger ikke at folk gnir det inn at jeg kommer absolutt ikke til å føde før termin, bare fordi magen min ikke har sunket, eller at hodet ikke er festet. Det hjelper liksom ikke på motet.

Har du også termin 10.oktober??? :)

Skrevet

Jeg tror leger og jordmødre har en tendens til å "synes" og "tro" minst like mye som gamle bestemødre og overtro, og det stememr sikkert omtrent like ofte.

Men skjønner godt hva du mener, jeg har blitt forespeilet fødsel lenge før termin siden uke 20 omtrent, så kommer sikkert til å få meg en nedtur om jeg går over termin.

Dvs, jeg kommer IKKE til å gå over termin, da jeg synes det blir et idiotisk og unødvendig sjansespill basert på at jeg er 40, ungen er stor (estimert til over 4 kg ved termin), og det er 13 år siden sist jeg har født.

Disse faktorene tilsammen gjør at det blir et risikosvangerskap om det skal bli over termin i tillegg.

Men det at magen synker har ikke stort å si. Men sikkert noe du skal være obs på i forhold til fremfall av navlestreng om vannet skulle finne på å gå.

Skrevet

mhm, er det å få det gnidd inn som ødelegger litt den positive tankegangen jeg har klart mot alle odds å grave frem i det siste!

ja, termin 10. oktober! 3d ul legen sa at hun ville ha satt terminen til 5. oktober grunnet utviklingen til babyen i uke 25 mens fastlegen ville bare holde seg til 10.

Skal motvillig føde på KK i Bergen... hvor skal du føde, vestlandsfanden?

Skrevet

Jepp, synes jordmødre og leger har en tendenes til å ha et fasitsvar på alt. Men når jeg leser om andre som har født her inne, så ser jeg jo at det ikke finnes noe fasitsvar.

Håper du slipper å gå over termin da:)

lykke til!

Skrevet

mhm er veldig enig i den... er mye synsing og meninger i bildet der.

jeg har fått estimert babyen min til over 4 kg også... fødte en altfor stor baby sist så jeg sliter veldig med tanken på å gjøre det igjen! det sies jo hvis man har gjort det før så klarer man det igjen... men er ikke som om det gikk så fantastisk bra sist gang, i det hele tatt, så skjønner ikke hvorfor legene tror det skal hjelpe å si sånt!

men ja blir uansvarlig å la deg gå på overtid med alle de faktorene som spiller inn!

for min del er jeg bare for utmattet på alle måter til å gå på overtid, det kommer til å svekke den allerede svake psyken min noe så sinnsykt at jeg kommer jo ikke til å ha noe igjen til når babyen faktisk kommer.

mhm, ja greit å være obs på det med navlestrengen... Prøver bare å være gla for at hodet hennes endelig har festet seg :-)

Skrevet

Jordmor fortalte meg at det med fremfall av navlestreng hvis hodet ikke var festet, ikke gjelder lenger. Ikke alle som har oppdatert seg på dette. Men så var det nå det da, hvor mye skal man stole på det de sier???

PS: Jeg har også termin 10.oktober :)

Skrevet

Men du, har hodet festet seg, har du ingen bekymring om navlestrengen om vannet skulle gå.

Jeg trodde at magen sank når hodet festet seg?! Magen som synker er da ungen som kommer ned i bekkenet?!?

Jeg merket godt at magen "forsvant" ned, og på neste kontroll fikk jeg bekreftet at hodet var festet.

Skrevet

jammen da slipper jeg den bekymringen oppå alt annet :-) for legen var rimelig sikker på at hodet nå var festet, og jeg har kjent eeenormt mye nedpress og hatt mange lange menssmerter om natten den siste tiden! håper det er en slags modning... er ganske vondt og langvarig med de menssmertene.

oi, det gjelder ikke lenger?? så hvis vannet går og hodet ikke er festet enda så må man ikke ligge seg ned med en gang og vente?

jeg føler at jeg har fått så mange motsigende beskjeder gjennom hele dette svangerskapet at det er helt crazy!

10. oktober er en fantastisk termin om ikke det var for at jeg har bursdag 11. oktober... og gjerne vil ha denne dagen som min egen, hele resten av året handler jo om barna mine... hadde vært litt ok om den ene datoen kunne være min.

Skrevet

Min jordmor sa i går at jeg kunne slappe av med tanke på navlestrengen siden hodet var festet.

Har hørt at andre sykehus ikke følger dette lenger, men det har vært et tema på Bærum sykehus gjennom mitt svangerskap.

Uansett, er hodet festet, er det uansett ikke noe tema. Ville tro du ble spurt om hodet var festet om du ringte til fødeavdelingen og fortalte at vannet var gått....

Skrevet

Æsj, skulle ønske at vi kunne fått eksakte tidspunkt for når de små skal komme, misunner nesten litt de som har en dato for keisersnitt... Men---dette er jo en av de tingene vi absolutt ikke kan forutse.

Sist gikk jeg 11 dager over, de endte opp med å ta vannet. Denne gangen har jeg fått litt oppfølging fra sykehuset pga raskt stigende SF-mål for 3 uker siden. Var der en gang til uka etter da det ikke var leger tilgjengelig (kun jordmødre) første gangen jeg var der. Tok UL og legen sa at det ikke var noe tegn til at fødselen var nær, han lå langt oppe. Det hun også sa at morkaka og navlestrengen fungerer godt med god blodgjennomstrømning og fin mengde fostervann. Dette har stor betydning for når babyen kommer, det er jo endel av modningen at disse tingene begynner å svikte litt... Fikk ny time 29. sept, 1 dag etter terminen, så sikker var hun. Har innstilt oss på å gå kraftig over denne gangen også:-/ Det er en fattig trøst at man har en velfungerende morkake og livmor, men det hjelper kanskje litt?...

Skrevet

Skjønner at du blir utålmodig!!

Jeg har fått høre heletiden at jeg kommer til å føde fortidlig. Fra uke 34 MÅTTE jeg være klar for da kunne det skje når som helst p.g.a at jeg har opperert bort endel av livmorhalsen. Men nå er jeg i uke 37 og har enda ikke født. Men håper faktisk ikke jeg føder før heller for da mister jeg jo litt av permisjonen min og må begynne å jobbe midt i juli istedet for begynnelsen av august. Så nå kniper jeg igjen og prøver å finne på noe hverdag så jeg tenker på noe annet enn når ungen kanskje kommer.

Masse lykke til!

Skrevet

hmm ja... flere enn meg som har fått høre at det absolutt blir tidlig fødsel uten at det skjer ja.

Skjønner godt at du ikke vil miste deler av permisjonen din! jeg er student og mister deler av permisjon for hver dag som går, for jeg må begynne igjen til studiestart i august 2010 ... :-( er utrolig teit det der syns jeg da for jeg vil ikke at minsten skal begynne i noe barnehage før hun er fylt 1 år! for mine barn syns jeg det er for tidlig, men jeg har ikke mulighet til å være hjemme med henne like lenge som med førstemannen min... rett og slett for jeg er aleneforsørger for to barn og jeg må jo ha inntekt. kjipe greier! men førstemann klarte vi oss frem til han ble to år...men da hadde jeg bare en ekstra munn å mate.

takk for det! masse lykke til tilbake:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...