Gå til innhold

Svineinfluensa?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er vaksinen for svineinfluensa farlig? Er det noen her som har tenkt å ta den vaksinen??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gravide i 2 og 3 trimester er i "risikogruppen" og de anbefaler at alle tar den. Det pgs at de setter mors helse foran barnets. De vet ikke hva det kan gjøre med barnet, og på pakken står det at det ikke anbefales gravide. Jormora mi anbefalte å ta den hvis jeg fikk influensasymptomer MED feber. Er jo ikke sikkert vi får svineinfluensa, så jeg skal ikke ta den..

Skrevet

Jeg kommer til å ta den. På pakken står det at det ikke anbefales for gravide fordi de ikke har testet det spesifikk med gravide pasienter, dette er det samme som nesten alle medikamenter. Så lenge de ikke vet eller ikke kan teste det så må de skrive at det ikke anbefales.

Jeg har en gutt på 3 år å ta vare på og synes det er uansvarlig hvis jeg ikke tar vaksinen når jeg får tilbudet for å så bli smittet og måtte inlegges - eller enda verre.

Dessuten tror jeg at folkehelseinstituttet og lignende i andre land kan dette mye bedre enn meg, jeg er ingen lege eller vaksine ekspert. Jeg tror heller ikke at de prøver å lure meg til å ta en "farlig" vaksine uten grunn. Jeg tenker i tillegg at den må være veldig lik tidligere influena vaksiner som er viss trygt for gravide og barn. Influensavaksinen til vanlig sesonginfluensa utvikles hvert år og det er få som stiller spørsmål om den har plutselig blitt farlig fordi den ikke ha vært testet på gravide. Det er ikke vanlig eller lett an å utføre clinical trials på gravide uansett.

Det har blitt litt av en trend å stå imot det som anbefales av leger (og andre i autoritet) og i dette tilfelle mener jeg det kan være naivt og litt farlig hvis det blir veldig veldig mange som nekter å ta vaksinen.

Om vinteren kan det komme en ny bølge med en sterkere form for svineinfluensa og jeg velger heller å ta vaksinen med en liten risiko for bivirkninger enn å ta sjansen med svineinfluensa, som har større og kjente risikoer for meg som gravid.

Kanskje babyen min som kommer i februar får immunforsvar fra meg i livmoren og morsmelken etterpå og da slipper han også risikoen for å bli smittet med svineinfluensa mitt på vinteren når han er sårbar og ikke stor nok til å vaksineres selv.

Dette er bare min mening og jeg har respekt for enkelte som velger å ikke ta den.

Skrevet

BomBaLomba, forstår ikke helt den der?? Skal ikke ta vaksinen før du får influensasymptomer med feber? Er da litt seint å vaksinere seg når man allerede har blitt syk?! Du tenker kanskje på TAMIFLU sum brukes som behandling når man har blitt syk? Har lest et sted at det finnes alternative medikament som de anbefaler for gravide i stedet for tamiflu, men husker ikke hvilke..

HI: Synes det er veldig vanskelig å bestemme seg for å ta vaksine eller ei. Så langt er det ikke vist at det er noen særlig risiko for fosteret i 2. og 3. tri (1. tri blir så vidt jeg vet ikke oppfordret på samme måte som de som har komt lengre) Men når det er sagt vet man jo ikke så mye om langtidseffektene (er jo ikke nødvendigvis slik at de dukker opp med en gang). Aner ikke hva jeg skal gjøre. Ovenfor den lille i magen skulle jeg latt være, men har jo barn fra før også.. Og hva måtte han evt tenke når jeg har hatt tilbudet til en vaksine som kunne reddet livet mitt, men så takket nei og endt opp med å syk og dø. Ikke helt "rettferdig" ovenfor ham heller. ( å ta en slik sjanse når jeg VET at jeg har større sjans for å dø av sykdommen ettersom jeg er gravid) Så er et dilemma hvem sitt hensyn som skal veie tyngst, ikke lett...

Skrevet

Tamiflu er jo medisin man kan ta dersom man får Svineinfluensa. Gravide får ikke den, men en annen (husker ikke hva den heter). Vaksinen er noe annet igjen (den skal forebygge), som sikkert kommer utpå høsten. Og her har jo Norge gjort en forferdelig stor tabbe ved å snike seg foran i køen for land som kanskje trenger det mer. De har handlet vaksiner til absolutt alle!!!! Tviler på at alle kommer til å ta den...

Skrevet

Et fantastisk bra innlegg :)

Har vært helt sikker på at jeg ikke vil ta den, men du får meg til å bli veldig usikker og redd!

Vil jo selvfølgelig ikke dø fra jenta mi på 2 år. Og som du sier, så uansvarlig å velge å ikke ta den. Hvis man kan komme seg igjennom det med vaksine. Og det kan jo faktisk gå veldig bra med babyen også!

Men gud for et valg!!!!

Jeg kommer til å prate med legen min og høre om råd..

Skrevet

Opp til hver og en ja, heldigvis. Jeg lytter generelt til det leger og annet helsepersonell har å si, og nettopp det at mange i disse gruppene fraråder vaksine også er et viktig moment for meg. Man vet ærlig talt ikke hva langtidsvirkningene blir, det er også levende virus som brukes her -slike vaksiner anbefales generelt ikke for gravide. Generelt anbefaler man jo ikke vaksiner av noe slag, ei heller de årlige influensavaksinene. Jeg har selv hatt influensa under en tidligere graviditet, og det gikk veldig bra. Selvsagt ikke kjekt når det sto på, men alt gikk fint. Her blir det en risikovurdering, og man må også ta i betraktning at de fleste som får denne influensaen har et mildt sykdomsforløp. Jeg får meg ikke til å gå rundt å tenke at jeg skal komme til å dø om jeg skulle være så uheldig å bli syk. Flere av de gravide, iallefall i England, som har fått alvorlige komplikasjoner, har hatt andre underliggende risikofaktorer, selv om det selvsagt er unntak også her.

Men det er ikke en lett problematikk dette, selv om jeg står fast på at jeg nok ikke kommer til å ta noen vaksine..

Skrevet

det er en annen tråd her med samme problemstilling. Jeg legger merke til at de aller fleste tenker på seg selv, deg som gravid eller mor etc, og ser at denne tråden kanskje er litt mer nyansert men her er mine tanker.

Det er jo ikke bare deg det gjelder, fosteret har kjempestor risiko for å dø eller iallefall ta skade av sykdommen om du blir smittet. i tillegg er det jo selvfølgelig stor risiko for oss, som jeg skrev et annet sted min risiko er at både jeg og fostrene kan stryke med for kroppen utnytter allerede det meste av sin kapasitet. Det er et faktum at denne influensaen er værre enn de vanlige influensaene, ettersykdommene er alvorligerer og svært mye hyppigere enn ved vanlig influensa.

Jeg skulle gjerne latt være å ta vaksinen eller medisinen, men hva er størst risiko å ta dette for å unngå å bli syk eller å ikke ta den å håpe man ikke blir syk. hva vil jeg føle om jeg så blir syk? og hva om det er noen bivirkninger av denne vaksinen, hva vil jeg føle da.

dette er super vanskelig, men jeg er iallefall ikke entydig imot for jeg ser risikoen ved å la være å ta vaksinen som kanskje enda større.

Skrevet

jeg bare titter innom fra 3. trimester, og må bare si at det er veldig mange gravide her inne på forumet som alerede har hatt svineinfluensa, alle beskriver det som en "vanlig" influensa, eller litt tøffere.

ikke noe man trenger å være hysterisk over!!!

Skrevet

Tusen takk for befriende innlegg, silly boy! Føler det tar litt av dette her jeg, for å være helt ærlig.. godt å se det hele litt i perspektiv!! Jeg kjenner også flere gravide som har hat det, og de lever i beste velgående ;)

Skrevet

Hmm... syns det er litt begge deler jeg da!

Noen bryr seg overhodet ikke og andre er hysteriske!

Føler meg litt midt i mellom nå. Men har gått fra å kjimse av den til å bli litt redd!

Skrevet

Okei, nå er jeg sint på meg selv for å ha lest så mye om svineinfluensa...Jeg er for øyeblikket "mulig influensasyk". Altså, jeg har vært skikkelig dårlig og fått tatt influensaprøve.Jeg fikk Tamiflu utskrevet med en gang.Legen nevnte ikke noe om at dette var farlig for meg da jeg er gravid,men nå har dere klart å skremme meg,jenter!!!Har jo allerede tatt disse i et par dager og formen er heldigvis stigende.Men om det er svineinfluensa jeg har hatt/har det får jeg ikke vite før på mandag.Tenker jeg ringer legen min for å fåen sjekk på at alt er bra med Knøttet ,for jeg er bekymret nå.Andre gravide som har fått Tamiflu her????

Skrevet

det er vanskelig å skulle velge, men jeg er fryktelig skeptisk til en vaksine som er så lite utprøvd når jeg er gravid. Hva eventuelle langtidsvirkninger er på et barn er jo ikke godt å vite. Og nei, jeg stoler ikke blindt på helsemyndigheter og folkehelseinstituttet. Det er "bare" mennesker som jobber der også - som også får sin informasjon fra et annet sted - og ofte kommer informasjonen fra legemiddelfirmaer som skal tjene penger.

Men jeg er også bekymret, og prøver å ta alle forhåndsregler som er mulige. Men vaksinen takker jeg nei til, det er jeg nesten helt sikker på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...