Termin 21.11 - venter Skrevet 25. september 2009 #1 Skrevet 25. september 2009 Står en anbefaling i VG i dag om at gravide rådes til å ta influensavaksinen. I USA er 6% av de som har dødd vært gravide. Vaksinen kommer i slutten av neste måned, og jeg er så usikker på om jeg har lyst. Vet jo ingenting om dette kan være skadelig for barnet! Har forøvrig termin i slutten av november.... Hva kommer dere til å gjøre?
AmExx Skrevet 25. september 2009 #2 Skrevet 25. september 2009 Skal ikke, og skal heller ikke ha en evt kur med Tamiflu.
Lacey*har fått erta Skrevet 25. september 2009 #3 Skrevet 25. september 2009 Jeg hadde svin forrige uke og lever i beste velgående, selv om jeg er både gravid og under 30 Men jeg har god helse og ingen kroniske sykdommer. Jeg hadde absolutt ikke tatt den dårlige utprøvde vaksinen uansett. Hadde ikke dette svinet blitt blåst sånn opp i media så hadde du vel heller ikke tatt vanlig influensa vaksine? For den vanlige høstinfluensaen dreper flere både gravide og ikke i året enn svinet. Forskjellen er at ikke vg skriver om det hvert bidige år, for det har ikke vært spennende nok til å selge aviser bare å skrive om en influensa som dreper noen mennesker i USA årlig. Jeg tok ingen kur da jeg haddde svinet nå. Tamiflu ville ikke legen gi meg siden jeg var gravid (ikke ville jeg ha det heller) men jeg fikk resept på Relenza. Resepten ligger her ennå og støver.
gravid 67 modell:-)har født Skrevet 25. september 2009 #4 Skrevet 25. september 2009 Jeg teller fortsatt litt på knappene, men jeg tror nok at jeg kommer til å takke ja til vaksinen. Imidlertid følger jeg litt med på pandemi.no for å se på hvordan status er på utbruddssiden. Hvis det skulle vise seg at den er sterkt nedadgående på det tidspunkt vaksinen er klar, dropper jeg det nok. Nå har jeg også akkurat blitt sykemeldt, noe som gjør at jeg i mindre grad utsettes for smitte, Jeg hadde i 2000 en skikkelig influensarunde som endte med dobbeltsidig kraftig lungebetennelse og pusteproblemer. Siden denne episoden har jeg stort sett tatt vanlig influensavaksine hver høst.Og jeg tenker at mot slutten av svangerskapet, men mindre lungekapasitet og mindre energi - er en slik sykdom ganske tøff å håndtere. Jeg har også termin i slutten av november.
GuriMalla - ♀♂♂ Skrevet 25. september 2009 #5 Skrevet 25. september 2009 Absolutt IKKE. Verken vaksine eller behandling dersom jeg får svineinfluensa. Er meeeeeeget skeptisk til vaksiner som ikke er utprøvd. Hvis man tenker på hvor mye utprøving som skal til før andre medisiner og vaksiner tas i bruk på mennesker så syns jeg det er helt horribelt at de bare dytter dette på oss for en mild influensa.
Kongeørna Skrevet 25. september 2009 #6 Skrevet 25. september 2009 Nei, absolutt ikke! Tåler godt en influensa, og det gjør babyen og når man er forbi første trimester. Skulle egentlig ønske jeg fikk den før fødsel, hadde vært greit å hatt den!
maipiken Skrevet 25. september 2009 #7 Skrevet 25. september 2009 nei, kommer ikke til å tørre å si ja til en vaksine.. Gravide skal jo holde seg unna andre typer vaksiner, så har ingen tro på at denne er anderledes.. kan såvidt ta hodepinetabletter jo..
Kine&nurket;-) Skrevet 25. september 2009 #8 Skrevet 25. september 2009 Jeg hadde ikke tenkt til det, MEN jordmor oppfordret meg på det sterkeste til å talle ja til vaksinen da jeg var der for noen dager siden. (Før denne artikkelen kom). Jeg sa at jeg var skeptisk, og hun sa da at den er testet ut, men at det alltid vil være ekstra tester for sikkerhets skyld, og at grunnen til at mange er skeptiske er at man har hørt at gravide generelt skal være forsiktige med medisiner. Det negative med vaksinen er kvikksølvet nevnte hun, men så opplyste hun videre om at det var snakk om kvikksølv lik mengden på et ørretmåltid man spiser en gang i uken. Jeg var fortsatt skeptisk, frem til jeg så artikkelen i vg og deretter ringte legen min som sa nøyaktig det samme som jordmor. ..nå heller jeg derfor mot å ta den.
Pax - termin 24.09.09 Skrevet 25. september 2009 #9 Skrevet 25. september 2009 Greit nok at denne vaksinen ikke er testet ut så grundig, men den er laget på akkurat samme måte som de vanlige sesonginfluensavaksinene, og dermed blir det feil å se på det som en utestet vaksine. Spanskesyken kom i 3 bølger, med forskjellig styrke, så om tendensen er nedadgående, så kan den komme tilbake i en tøffere variant.
Svipa & lilleplutten Skrevet 25. september 2009 #10 Skrevet 25. september 2009 Hvis jeg blir tilbydd vaksine kommer jeg til å ta i mot, men jeg har jo mest sannsynlig født før den tid. Jeg har før vært svært utsatt for luftveisinfeksjoner og har også tatt influensavaksine før. Tror ikke svineinfluensaen er så innmari farlig, iallefall ikke for folk flest, men er heller ikke så engstelig for vaksinen.
Erlinda Skrevet 25. september 2009 #11 Skrevet 25. september 2009 Hei. Det skrives både det ene og det andre for gravide. Jeg skal ikke ta den, er 13 uker på vei. De har ikke forsket nok på denne vaksinen til at de kan uttale seg verken på den ene eller den andre måten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå