Gå til innhold

er det SÅÅ ille som HS skal ha det til?

Anbefalte innlegg

Skrevet

var på 15. mnd kontrollen med lillemann i går, og så snakket vi litt om mat osv... så sier jeg at han får en tutteflaske etter kveldsmaten med kultura, bruker den for å roe ned hele kvelden liksom...han er så utrolig aktiv at jeg tror det er bra for begge (alle) å få den rolige avsluttningen på kvelden....

hun ble nesten "sjokkert" for at han enda fikk flaske liksom...

han bruker ikke tutt og drikker alt annet av enten vanlig glass eller tutkopp (med hard tut) og spiser bare vanlig mat :) kunne muligens ha brukt tutekopp på kvelden også, men han får ikke ut den tykke kulturaen av den ser det ut som...

hun liksom hintet fram at det var vanlig at man behandler minstemann soby lenger enn nødvendig og at jeg burde slutte med denne flaska....

er det bare meg som er uenig med HS?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns ikke det er så ille. Vesla her på 12 mnd får også en sånn "koseflaske" på kvelden.

Storebror fikk også det fram til han var 2 år, da ville han ikke mer selv.

Har erfart at det er ikke alt man sier til HS!

Kos dere med flaska, dere.

Skrevet

Jeg tror barn overlever veldig greit å få flaske lenge. Jeg vet om noen som har fått melk på flaske om kvelden til de var nesten 3år som ikke har tatt noen skade av det (hva skulle det vært, egentlig?). Så lenge du pusser tennene hans etterpå, så syns jeg ikke du skal ha dårlig samvittighet for den flaska.

Skrevet

godt å høre at det er andre som gir flaske :)

Skrevet

Så lenge han pusser tennene etter flasken ser jeg ikke noe problem i at dere gjør det som passer dere best. Og at dere er konsekvente den dagen dere bestemmer dere for at han skal slutte.

Hos oss har ungene ikke fått flaske, men det er flere andre ting helsesøster har sagt og ment som vi ikke har vært enig i. Som at de mente vi skulle bruke ferber på ene ungen. Noe som ikke var aktuelt.

Skrevet

pusser selfølgelig tennene etter flaska :)

Skrevet

Jeg synes ikke det er ille, men vi valgte likevel å legge bort flasker ved 12 mnd fordi vi da anså babytiden som over. Vår gutt har og vært veldig aktiv og brukte flaske om kvelden til å roe seg med, men vi tenkte at før eller siden må han likevel slutte med flaske og da trodde vi før ville være enklere enn serene, når vanen var ennå grundigere innarbeidet. Han er nå 4,5 år og fortsatt svært aktiv. Så å vente på at de roer seg er før en slutter er ikke vits. Dere finner andre måte å roe ned på slutten av dagen. f. eks lesing eller eventyr etc

Skrevet

Er uenig med henne...syns ikke at han som 15 mnd gammel er for stor til å få en kose-flaske på kvelden. Selvsagt er det vel en fare for at det blir vanskeligere å avvenne ham jo eldre han blir, men det får nå bli opp til deg når du vil ta den kampen, så lenge dere føler at denne kosestunden er viktig for dere og gir dere mer enn den "tar", hvis du skjønner. Blir jo det samme som om hs skulle bli forferdet over en som ammer sin 15 mnd gamle unge, og det blir de jo ikke;-) Jeg ammet minsta til hun var 23 mnd og fikk bare skryt av hs, og greit nok at hun fikk mm som jo er noe "mer" enn cultura, men kosen er jo den samme, pupp og flaske syns jeg likestilles når det kommer til det. Hadde det vært meg, så hadde jeg følt på det selv, hva som passet vår situasjon og fortsatt hvis det føltes riktig og blåst i hs mening akkurat her;-)

Skrevet

Sønnen min som nå er 6 fikk til tider flaske på kvelden til han var rundt 4 år han! He he Det var ikke hver dag, men innimellom og alltid med varm melk på. Hadde ikke noe med at jeg ville beholde han som baby å gjøre, men han var svært aktiv og hadde sjelden ro i rumpa til å sitte å se på en barnefilm el, brukte aldri smokk, hadde ikke noen bamse eller klut etc som han hadde som "kos". Han kuttet det ut selv ettersom han ble eldre. Hadde aldri med denne flaska bort og hendte han greide seg lenge uten...

Helsestasjonen sa at det var helt greit. Så lenge de kan drikke av kopp/glass og utvikler seg normalt, ser jeg ikke problemet.

Barnet ditt er jo såpass lite ennå at skjønner ikke hvorfor han ikke skal få kose seg litt ekstra på kvelden...

Skrevet

Nei syntes ikke han er for stor,og en flaske kos til dagen kan ikke være så ille,han drikke jo ellers av kopp så ser ikke problemet i det,he slutta vi med flaske da han slutta med melk på flaske da han var 11 mnd,drakk så lite at det var bare tull og blande opp (10-40 ml) så vi begynte så smått med vanlig melk da,siden det ikke var så mye han skulle ha,ellers fikk han vann i tutekopp,så da ble det bare til at vi ryddet bort flaskene,de var ikke noe kos for han,men ei i barselgruppa som snart er 3 år hun får enda og det syntes jeg er tull,hun har den med på treff og fyller i brus til henne,og det er jo kjempekjekt når de faller og spruten står og så er det klissete og fint på golvet.

Skrevet

Synes ikke at det er ille at en 15mnd gammelt barn får flaske om kvelden. Herlighet - ser da nok av de ungene som har kveldsflaske fram til de er rundt tre år. Klart det kan bli vanskeligere å avvenne, men det er da et valg dere som foreldre må ta:) Her i gården er det ikke flaske - men han får fremdeles kveldspupp - nå er han 18mnd :)

Skrevet

Slapp helt av. Har en venninne som fortsatt gir melk på flaske til jenta si og hun er snart 3 år. Og det er ikke bare til kvelden men faktisk opptil 3, 4 ganger i løpet av dagen. Kanskje ikke så rart hun ikke spiser så mye mat.

Skrevet

Da vi gikk vekk fra kveldspupp, gikk vil over til smoothie med sugerør. Det funker også - og er jo litt mer stor jente/gutt enn tåteflaske da...

men hver må velge for seg - så lenge han ikke ellers får lov til å være "baby" ifht de andre barna og hva som kreves ifht alder, så er det vel ikke så farlig.

Skrevet

Tenker litt på det med så mye cultura hver kveld jeg, det er ganske mye sukker i disse. Er nok ikke så sunne som man tror. Ville tatt en sjekk på innholdet hvis jeg var deg. Fikk sjokk selv når jeg så hvor mye sukker det var i Biola. Man trenger ikke tilførsel av så mye melkesyrebakterier heller, så det alibiet er tynt.

Ellers har jeg ingen stor mening ang alder og tåteflaske, personlig er jeg glad for å kvitte meg med sånne "babyvaner" til min så fort jeg kan.

Skrevet

Min får det enda og har ingen planer om å slutte med det første heller. Han drikker ikke kumelk og får nan. Noen ganger på kopp, men som regel i flaska. Han ELSKER den!! Synes det er koselig jeg. 19 mnd =)

Skrevet

Minsten her på 3 år får også flaske enda,til kos om kvelden...

men vi har valgt at han skal få beholde den litt,for det er så mye annet som vi nå "kjører" ifh til at han er 3 år...

spise, og klare alt selv.

byttet til stor seng.

sluttet med dagbleie,sliter bare litt med bæsjinga nå

tannpuss 2 ganger pr dag.

barnehage hver dag(men det elsker han)

kle seg selv.

så lenge det er mye nytt som innføres har vi valgt at han skal få ka kosen til barnetv...

Skrevet

Oj da er jeg ille også.

Veslejenta på 14 mnd får en flaske velling både som det første og siste hun får på dagen. Og kveldsflasken iallfall kommer hun til å få i flere mnd til, den er en super slutt på dagen.

Denne erstatter ikke annen mat, men er i tillegg.

Skrevet

huff og huff...hs asså!!!!

min gutt fikk en "koseflaske" med velling som er kjempesunt og virket veldig roende på han på kveldene til han var godt over 2 år...ikke hver dag asså men i ny og ne...man må da få kose seg litt...

Skrevet

Hehenår jeg leste overskriften tenkte jeg "helt sikkert IKKE".

Min er riktignok bare litt over 13mnd, men han får melkeflaske på morran OG vellingsflaske på kvelden. En dag i uka skal de ha med drikke i barnehagen, og sender med flaske der og, da vi ikke har funnet noen god drikkeflaske til han. Hverken barnehage eller HS har reagert på det. Jeg har ikke tenkt på at det kan være "galt" engang jeg. Han drikker av glass til måltidene da, -alle tutekoppene greier han å søle sinnsykt med!

- Synes det er mye verre med unger som bruker smokk hele tiden til de blir 4år...

Skrevet

Gutten min er 13 mnd og han får for det meste flaske. Fikk beskjed av HS å slutte med flaske og starte med kopp, og det gjorde jeg. Men minsten drakk bare noen slurker av denne og ville ikke ha mer.. så jeg fikk ikke i han melken til kvelds eller frokost.. så da ga jeg han flaske tilbake, dette for å få i han melka som jeg synes er så viktig når de er så små.. så får vi prøve oss på koppen om ikke lenge igjen og se hvordan det går da. Alle barn er forskjellige, noen er litt tidligere ute, mens noen er litt senere..

Gjest mamma til 2 prinsesser:)
Skrevet

Nei, Christina fikk avent flaske med biola hver morning frem til nå i sommer. Hun blir 3år i oktober.

Skrevet

oops. Tror ene jenta mi brukte flaske til ho var nærmere 3 år jeg.... Sånn til kos altså. Så jeg reagerer i alle fall ikke!

Skrevet

Tror ikke du skal bekymre deg over at han får flaske på kvelden. Så lenge han lærer seg å bruke kopp/tutekopp ellers.

Men tenk heller på hav du putter i flaske. Cultura er ikke spesielt sunt mtp alt sukkeret.

Skrevet

Hvis helsesøster virket sjokkert over det, så har hun jammen meg opplevd lite sjokkerende i livet sitt.... Et ganske tamt A4 liv, ja. He, he, litt usaklig idag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...