Hufsetutta Skrevet 25. september 2009 #1 Skrevet 25. september 2009 Min sønn på 6,5 mnd er seig som bare det om kvelden. Det er ikke snakk om å sove før kl er minst 22. Jeg har forsøkt å holde ham våken etter kl 16, men dte har liksom ikke hjulpet. Han er HELT utslitt mellom 19 og 20, og tar seg gjerne en dupp da. Problemet er at han da våkner etter 20 minutter og er helt klar for mer våkentid. Jeg har også holdt ham våken, dvs ikke tillatt å ta disse 20 minuttene, men han kommer seg over kneika og er fortsatt våken til kl 22. på dagtid sover han som regel to ganger, gjerne halvannen time hver gang. Om morgenen våkner han mellom 8 og 9. Noen som har tips/råd hvordan vi kan endre rytmen hans slik at han legger seg tidligere?
linn1984 Skrevet 19. oktober 2009 #2 Skrevet 19. oktober 2009 Sønnen vår er 6 mnd og vi sliter med akkurat det samme som deg nå. Er trøtt og legger seg for natta mellom kl 19-20, men sover en halvtime og er lys våken til klokken er 22.00-22.30. Dette sliter på både mor og far, tror nok at guttungen synes det er litt slitsomt også. Han har som regel den siste duppen sin rundt klokken 16, men nå har vi bestemt oss for å prøve å utsette den litt, til klokken 17 og la han sove 20 min. Vet ikke om det kommer til å funke i det hele tatt, men vi må prøve noe. Hvordan er det hos dere nå? Har dere funnet noe triks for å få han til å sovne for natta mellom kl 19-20? Tar gjerne i mot alle gode tips og råd. :-)
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2009 #3 Skrevet 23. oktober 2009 Da vår gutt var 5 mnd begynte vi å legge han i halv åtte tiden. Det vi begynte med først var at vi sto opp tidligere en det vi brukte på morgenen. Så da ble jo lurene hannes på dagtid tidligere, han kunne sove fra 10.30-11.30 og så fra 13.30-16.00. (Disse lurene på dagtid varierer jo veldig fra barn til barn da), i sjutiden begynte vi med grøt, kveldstell, pupp og så senga. Sovnet da og sov til 09.00 neste dag. Hadde selvsagt noen ammepauser innimellom. Det jeg vil anbefale er og ikke la de ha luren sin for sent, de sier min 3timer våken før de legger seg for natta. Våkner de etter de har sovnet kan dere gå inn og roe babyen, si at det er natt sette på en spilledåse/synge litt osv. Er ikke så stor fan av febers metoden selv, og vil ikke anbefale denne, men dette er jo opp til dere. Man må nesten bare føle selv hva som blir rett for dere og deres barn. Lykke til!
Underveis --> Skrevet 28. oktober 2009 #4 Skrevet 28. oktober 2009 Nå vet jeg ikke hva dere gjør når han våkner etter de 20 minuttene, men om dere lar ham komme ut i stuen igjen, så ville jeg kanskje sluttet med det. Da blir det sikkert et lite helvete i starten, men her er det natt etter at han er lagt i seng. Har aldri noensinne tatt ham ut av soverommet etter at han har lagt seg for kvelden. Joda, noen ganger legger jeg ham for tidlig, noen ganger for sent, men jeg har tro på at vanen med at det nå er natt i alle fall gjør det enklere for ham å sovne igjen. Det er jo ingen forventninger om å få komme opp og leke mer. Forundret ble jeg derfor (siden han som regel alltid er trøtt som en strømpe rundt 18-19 og legger seg da), da jeg oppdaget at han faktisk kan holde det gåene i timesvis etter grøt kl 1800 om vi ikke går å legger ham. Blid som en sol er han også! Her har det forøvrig liten betydning når siste lur er. Han er som regel alltid trøtt til samme tid uansett. Kan muligens forskyve leggetid en halvtime eller time, men det har jo ingen betydning egentlig.
WorkingMom - m/jente og gutt:) Skrevet 31. oktober 2009 #5 Skrevet 31. oktober 2009 Jeg sliter med nesten det samme. Gutten min er 5 mndr og legges kl 18. Da er han helt stupings og sovner før jeg har begynt å synge natta-sangen. Vil gjerne ha han i seng kl 19 ca. Han våkner nemlig kl 20 hver kveld og er LYS våken. Skravler og sutrer og gråter litt når det har gått 1,5 time.. Gir han pupp og han sovner da etter ca 1.5-2 t.. Dette r slitsomt for alle, selv om han ikke er så høylydt. Vi må gå opp til han hundre ganger, men vi tar han ikke ut av rommet. Sjelden ut av senga. Bare susser natta, stryker han på kinnet og tar dyna over. Tips til meg?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå