La Perla Skrevet 25. september 2009 #1 Skrevet 25. september 2009 Hva tenker dere om HPV-vaksinen? Dere har sikkert fått brev fra skolen, sånn som oss. Har dere takket ja? Vi har takket ja - jeg er generelt veldig positiv til vaksiner. Men jeg er jo LITT usikker på denne, siden den er såpass ny og man ikke vet noe om langtidsvirkningene.
lÅktiHaUDe Skrevet 25. september 2009 #2 Skrevet 25. september 2009 Hadde akkurat denne diskusjonen med ei venninne. Nå er vår jente 10 år. Vi hadde nok takket nei nettopp pga vi ikke vet noe (eller føler vi vet nok) om langtidsvirkningene. Vi kan heller ta den senere om vi ønsker det. Ikke har vi kreft i familien og derfor anser jeg den faren som minimal. Har hørt mye negativt og jeg ønsker derfor mer info enn det de kan gi idag. Mi venninne føler seg litt presset til å ta den og hun følte det litt det samme som jeg tenker, hun sa at hun gladlig betaler 1000 kr når hun føler seg tryggere. Hun velger derfor å vente. Kanskje feil men det er nå det valget hun har tatt. Om to år når vår jente er 12 år så kanskje vi tenker annnerledes . Kan legge til at jeg er også generelt positiv til vaksiner.
Sara Rompompei Skrevet 25. september 2009 #3 Skrevet 25. september 2009 vi har valgt å ta denne vaksinen. Og som dere så har jeg vært KJEMPE skeptisk Hadde vel egentlig helt bestemt meg for å droppe den. Men etter en prat med fastlegen så byttet jeg side. Denne vaksinen har ikke noe med om det er kreft i familien fra tidligere tider eller ikke å gjøre. Dette er ett virus som blir smittet ved seksuell overføring. Det er et meget vanlig virus også. Og kondom beskytter ikke mot dette viruset. Jeg har tenkt som så at MIN jente sikkert ikke blir seksuelt aktiv innen de 5 årene denne vaksinen skal virke, men sånt kan jeg jo slettes ikke være sikker på. Mye kan endre seg i denne alderen på kort tid. Denne vaksinen beskytter også mot kjønnsvorter. Og jeg har også tenkt på at vi kan jo bare ta den når jeg ser hun kanskje er i "faresonen", men i følge fastlegen min koster rundt 5000. Vaksinen inneholder ingen farlige stoffer, man risikerer ingenting ved å ta den. Den har blitt forsket på i mange år og blir også brukt i ganske mange land nå. Så jeg har valgt å stole på norske helsemyndigheter )
lÅktiHaUDe Skrevet 26. september 2009 #4 Skrevet 26. september 2009 Litt merkelig når jeg hører at det faktisk er jenter som ikke kan få barn osv etter denne vaksinen.. OG når kom dette viruset?? hvorfor har vi ikke hørt mer om dette?? Jeg er fortsatt ikke overbevist, og jeg betaler heller 5000 kr om det så er.. fortsatt skeptisk..
Not a quitter ♥ mamma til to♥ Skrevet 26. september 2009 #5 Skrevet 26. september 2009 Ble litt nyskjerrig på dette og leste litt om det nå. Og jeg skulle gjerne sett at det kom en fullgod vaksiner for gutter og snart, hadde ikke tvilt ett sekund på å gi barnet mitt det. Spesielt ikke jenter som er så utsatt for livmorhalskreft som de er. Man trenger ikke ha det i familien for å få det selv, husk på at livmorhalskreft er den hyppigste kreftformen blandt kvinner mellom 15 og 40 år. Jeg fant god info her: http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainArea_5661&MainArea_5661=5631:0:15,4598:1:0:0:::0:0
lÅktiHaUDe Skrevet 26. september 2009 #6 Skrevet 26. september 2009 Jeg er fortsatt ikke overbevist.. men har jo to år og overbevise meg på da. Jeg er veldig for å ha et vaksineringsprogram og jentene har fått alle vaksiner. Men av en eller annen grunn er jeg skeptisk til denne, har hørt så mye negativt. Den er ny og man kan si lite om langtidsbivirkningene, og det skremmer meg. Jeg mener fortsatt at sannsynligheten er liten for å få denne typen for kreft og at denne risikoen er verd det i forhold til risikoen for bivirkningene som man vet alt for lite om.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå