Gå til innhold

guttefarge?? meg eller mannen som har rett her...?

Anbefalte innlegg

Gjest mamma til 2 prinsesser:)
Skrevet

Altså jeg har kjøpt en reflex regndress med sånn varmt forr inni til datteren min.

Den er blå på beina og rødlig oppe. Er dette en typisk guttefarge?

Mannen min nektet å ta på jenta mi denne i morges når han leverte henne, han mente det var skikkelig guttefarge..jeg trodde rød var mer jentefarge jeg!:)

Videoannonse
Annonse
Gjest mamma til 2 prinsesser:)
Skrevet

Kan legge til at datteren min har kort og krøllete hår så hun er finest og ser mest jentene ut i rosa klær...men de hadde ikke andre farger av denne dressen da:)

Skrevet

Det er ikke noe som heter guttefarge eller jentefarge i min verden.

Skrevet

I min verden er det definitivt noe som heter jentefarge og guttefarge!

Men en blå dress med rødt innslag, hadde jeg fint tatt på vår jente. :-)

Skrevet

Rødt er vel en ganske nøytral farge tenker jeg, like mye til jenter som til gutter. Og jenta vår går masse i blått (arver jo klær fra storebror). Ser ikke problemet :-)

Skrevet

Blått med rødt oppe - ser ikke problemet:) Mens voksne stort sett kan bruke alle farger, så er det fryktelig mange foreldre som er utrolig opphengt i hva som er gutte- og jentefarger når det gjelder klær til sine små og håpefulle. Tullete spør du meg, er jammen meg på tide at samfunnet utvikler seg litt på det området.

Skrevet

jeg styrer unna rosa og lilla til gutten min på 5, mens jenta mi på 3 får bruke alle farger.

Skrevet

Bunnies - Er det så rart/galt at det er enkelte gutteting og jenteting da? Gutter og jenter ER jo forskjellige.

Skjønner ikke hvorfor det er så viktig for mange å "viske" ut forskjellene - hvorfor ikke heller sette pris på dem? Jeg ønsker ihvertfall ikke en verden som utvikler seg til at vi nærmest blir intetkjønn. Til det setter jeg altfor stor pris på MANNEN! :-)

Skrevet

Solstråle69 - blir vi nærmest intetkjønn om vi ikke kjønnsbestemmer farger? Der falt jeg av!

Skrevet

ja, gutter og jenter er forskjellige. Men det betyr ikke at de skal bruke forskjellige farger på klærne. En gutt som ønsker å ha på seg rosa klær - blir lært av sine foreldre at det ikke er ok. Hvorfor er det ikke ok? Nå ser jeg bort i fra mobbing for eksempel. Hvorfor er rosa en "jentefarge". Jeg synes ikke det er viktig å viske ut forskjeller, men jeg synes man skal få lov til å gå med de fargene man har lyst til - uten at det skal peke på hva slags kjønn man er i. Frihet er fundamentalt viktig for meg - og innbakt i det betyr det også at man er fri til å velge de fargene man synes er fine. MAN KAN DA IKKE KJØNNE FARGER! Det er jo bare latterlig - har ingenting med mann og kvinne å gjøre. De blir ikke mer like av å kunne gå med de samme fargene. Det er jo bare en sprø tankegang.

Skrevet

Jeg hadde ikke latt sønnen min gå i en helt rosa joggedress på skolen feks. Rett og slett fordi jeg ikke vil han skal bli mobbet. Dette er noe jeg ikke trenger å si til han, han ville ikke gjort det selv. Men noen rosa innslag, feks en olabukse, kul rosa tshorte og svart hettegenser er helt akseptabelt her.

Skrevet

Veldig enig med, Bunnies. Mine jenter har alltid brukt masse blått - de kler det. Og gutten på 5 liker rosa, så han har noen rosa T-skjorter, en rosa shorst (kjøpt på gutte-avdelingen på H&M) og en lilla og en rosa skjorte. Forleden dag hadde han kompisen på besøk, og de skulle ha seg noe å drikke. De skulle drikke av plastkrus som jeg har i ulike farger, og begge valgte seg et rosa krus, for dem syntes de var finest.

Skrevet

jeg kjøper ofte "kjønnsnøytrale" farger på dress og regntøy til jenta mi, slik at lillebror kan arve.

f.eks har hun de siste sesongene fått reimatec i rød/brun/beige, og regntøy i turkis eller rødt.

kjøper også ofte guttebukser, da hun ikke liker "trange" bukser, som ofte finnes til jenter..

hun er 4 år, og har selvsagt mye meninger, men har aldri vært glad i kjoler eller stæsj..hun har to venninner som jeg aldri har sett i bukse, mens jenta mi kun har på seg genser og tights når jeg henter henne i bhg(har da hatt på skjørt/kjole)...er vel ikke praktisk med kjole når man henger opp ned i trærne halve dagen;-))

Skrevet

Jeg måtte bare le litt av mannen din, han nektet å kle henne i noe som minnet om gutteklær. Det høres ut som min mann. Hvis klærne ikke er rosa, så tar han dem ikke på henne. Hehe..

Godt å høre at det ikke bare er min mann som er slik.

Skrevet

sånne "dyre" dresser er vel greit å ha i litt nøytrale farger så de kan arves og brukes av flere barn...

syns ikke fargen var verken for guttete eller jentete jeg..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...