misscelia Skrevet 25. september 2009 #1 Skrevet 25. september 2009 ha rlest mye om krangling med røykere vs ikke røkere, og det får fyrt mange helt opp under taket,, selv sluttet jeg å røyke, trodde det var helt normalt jeg, blir nok fest røking på meg senere, men,, forleden da jeg var i byen så jeg ei dame, skikkelig høygravid men røyken i handa,, sto der å ni dampa, jeg stoppa midt i gangfeltet å sto der å glana,, fy fanken det var skikkelig stykt å se på, hu skjønte nok hvorfor der jeg gikk med min mage, med fytti, hadde ikke tenkt slik på det, det var ikke pent i det hele tatt,,, tenkte for meg selv at er det ikke nøye med røking så er det vel ikke så nøye med alkoholen heller,
nikitaa90 Skrevet 25. september 2009 #2 Skrevet 25. september 2009 Jeg skjønner hva du mener. Selv prøøøver jeg så godt jeg kan å ikke dømme andre, men er litt vanskelig når man ser en høygravid dame stå å røyke som en skorstein. Man tenker fort: egoistisk, dum, patetisk, uansvarlig osv.. Men til syvende og sist tenker jeg bare at mennesket dessverre er alt for uvitende. Og jeg prøver så godt å tenke: ''det er ikke min busniss, passe meg for mine egene saker''..
Silje_vanilje Skrevet 25. september 2009 #3 Skrevet 25. september 2009 Selv røykte jeg før jeg ble gravid, men sluttet når jeg fant det ut. Det er ikke lett å slutte, å man trenger så absolutt ikke være uvitende om at det er skadelig for fosteret at man røyker, noen klarer rett å slett bare ikke kutte ut røyken. Får være deres problem. ''tenkte for meg selv at er det ikke nøye med røking så er det vel ikke så nøye med alkoholen heller'' Idiot kommentar, selv om man er avhengig av røyk, så gir man vel ikke faen i alt annet og? Eller tror du kanskje at de som røyker og er alkoholikere?!
IZ<3Marcus<3Leonora<3 Skrevet 26. september 2009 #4 Skrevet 26. september 2009 jeg skjønner at folk syns det er stygt når de ser gravide røyke. Men legen sier jo det at hvis det er mye stress med og slutte er det bedre og ta under 5 røyk om dagen. Jeg tror ikke de som røyker når de er gravide er stolte av seg selv. Jeg tror nok de virkelig vil prøve og slutte, men de har ikke den viljestyrken til og klare det. Og kanskje de er en av de få som faktisk får dilla på røyk. Det betyr jo ikke at de drikker seg drita samtidig! Jeg har mange venner som har røyka under svangerskapet, Jeg har sagt det til dem og bedt de prøve og slutte for babyen deres sin skyld. Som svar har jeg fått " Jeg prøver virkelig, men jeg klarer ikke. Får jeg ikke den røyken så klikker det for meg! " eller " Jeg har trappa ned alt jeg klarer, men klarer ikke den siste biten om å legge den vekk helt." Jeg for min del syns heller litt synd på dem. For mange prøver virkelig hardt! Det er ikke alle som er like heldige som blir kvalme av røyken. Jeg brekker meg av den når jeg er gravid. Noen får helt avstand til den og andre klarer slutte kun pga dårlig samvittighet.
hormonia&alienimagen3 Skrevet 27. september 2009 #5 Skrevet 27. september 2009 Signerer den over her....Det er rart altså men det er stor forskjell på folk med dette...jeg har flere venninder selv som røyka når de var gravide...Noen unnskyldte seg bort og andre prøvde faktisk men mislykkes...Heldigvis for meg og mine klarte jeg og slutte både forrige gang og denne gangen... Prøver jeg og med og ikke dømme sånn i og med at jeg har sett frustrasjonen i noen av venninene mine,men reagerer faktisk selv med og dømme og stoppe opp og måpe om jeg ser fremmdede med strutte mage røyke... Men hadde nok ikke bare stoppet opp om jeg hadde sett ei gravid drikke eller gjøre annet...Da hadde det nok blitt relativt månelyst tenker jeg,en skal jo egentlig ikke gjøre sånt men røyk er grensen min altså...I og med at det er kjennsgjerning i at JM over alt sier at det er bedre og ta en røyk om du blir for stressa,så vet de nok hva de snakker om...men da er det ikke noe unnskyldning i og drikke altså;for er du alkoholikker skal du ikke ha barn og klarer du ikke avstå fra og drikke deg full i 7/8 mnd (er jo ikke alle som vet med en gang at de er gravide :0) ) da har du egentlig et begynnende problem der og føler jeg... Men som du sier...ikke lett det der...
IZ<3Marcus<3Leonora<3 Skrevet 28. september 2009 #6 Skrevet 28. september 2009 haha..anngående drikking. Etter at jeg fikk min sønn så hadde jeg stor mage veldig lenge etterpå, og jeg så ut som jeg var i 6 mnd når sønnen min var 4 mnd gammel. Jeg var drita full på byn og sto og venta på en kompis som skulle kjøre meg hjem. Møtte på en gammel bekjent. Ho sto og nistirra på magen min. Og så helt forskrekket ut og sa: Du drikker ikke når du er gravid vel! Jeg titta på ho og var rimelig sint og såra og sa: Det har vel faen ikke du noe med???!! Og forresten så er jeg 4 mnd i minus!!! Den som lå inni her has left the body! Så klapp igjen kjeften din, din sylfide av et menneske... Morro...hormonene mine var verre etter fødselen. Men husk det, brått kan den personen være 4 mnd i minus=) hehe
misscelia Skrevet 29. september 2009 Forfatter #7 Skrevet 29. september 2009 Jeg vet jo at det ikke er så lett å slutte å røyke, men det var mest synet av denne dame som sto der og nidampet som sjokkerte meg, hadde liksom ikke trodd det skulle se så stykt ut, og når det kommer til idiot kommentaren om at aølkoholen kom like lett var det ikke slik ment, det var mest jeg som lurte for meg selv om at de som røyker kanskje ikke er så nøye med alkoholen også, jeg mener drikke vin til maten og ta seg en øl, man vet jo aldri, og var vel noe som bare poppet opp i hue på meg mens jge sto der å kikket på dampern, det så helt fjernt ut,,
ansjaangell Skrevet 30. september 2009 #8 Skrevet 30. september 2009 Jeg var røyker før jeg ble gravid, men da jeg fant ut at jeg var gravid så sluttet jeg helt! Tok kanskje 1 trekk eller 2 i løpet av 1 uke.. Så ble jeg dumpet av barnefaren i uke 13, måtte flytte og min far havnet på sykehus og hele verden min bare fallt sammen.. Nå er jeg 22 uker og sliter ennå med de siste 3 jeg har om dagen.. Blir gal med tanken på å ikke ha den på å roe meg ned.. Dere kan dømme meg så mye dere vil, jeg vet at jeg ikke er snill og at barnet mitt ikke nyter den sigaretten.. Men jeg røyker i allefall ikke 20 om dagen...
Gjest Skrevet 30. september 2009 #9 Skrevet 30. september 2009 Jeg har aldri røyket, og kan derfor ikke uttale meg om hvor "dårlig" det er at man ikke klarer å slutte. All ære til de som klarer å slutte, og de som klarer å kutte kraftig ned. De jeg blir provosert over, er de som virkelig argumenterer for at det ikke er noe skadelig for barnet og som røyker for full pupp hele svangerskapet! Så f.eks en dame på Løkka en kveld, høygravid - med røyken i den ene hånden og drinken i den andre. Stilig....
Røver Nov 09 + ?? Skrevet 7. oktober 2009 #10 Skrevet 7. oktober 2009 jeg har lengta etter et sted å tilstå. jeg slutta å røyke i uke 6, men når jeg kom til uke 22, begynte de å friste noe veldig igjen. har deretter tatt en røyk i uka (i smug, vil ikke stå offentlig). men nå i uke 37 har det nesten blitt hver dag eller annenhver. er helt fortvila over meg selv.
Fuego Skrevet 7. oktober 2009 #11 Skrevet 7. oktober 2009 Jeg trodde faktisk at absolutt alle sluttet å røyke når de ble gravide jeg.. Naivt! Men helt ærlig så trodde jeg ikke det fantes oppegående mennesker med så dårlig viljestyrke. Selv brukte jeg snus før jeg ble gravid (ca. en boks om dagen) men slutta SÅKLART med engang jeg fikk positiv test. Aldri verden om min baby skal bli skada av mine uvaner. Det var selvføgelig utrolig hardt, men for meg fantes det ikke noen alternativ. Absolutt alle kan klare å slutte med snus og røyk, å en baby i magen bør være verdens beste grunn til å gjøre det. Uansett!!
Luthien1 Skrevet 7. oktober 2009 #12 Skrevet 7. oktober 2009 Jeg blir sint hver eneste gang jeg hører en gravid dame si at "stresset er verre enn røyken" Det er gjort studier på dette og det er ingen ting som tyder på at dette stemmer. Jeg røyket selv frem til jeg fant ut at det var noen hjemme i magen min. Jeg har røyket i 15 år og i følge "hvilke type røyker er du" er jeg klassifisert som nikotinslave. Dette melder jeg ikke med stolthet, men er greia. Røyken er kastet og røyksuget blir mendre og mindre hver dag. Spira mi blir hverken utsatt for stress eller nikotin.
Ine-79 (j-06♥, 2 MA i 2009) Skrevet 12. oktober 2009 #13 Skrevet 12. oktober 2009 Helt enig Luthien og frk pipelort! Endelig noen oppegående jendedamer med viljestyrke!! I tillegg handler det om egoisme!!! Det er sett på studier at fosteret trekker seg sammen hver gang mor tar et trekk. Tenk på det!!!!!! Blir selv dårlig av å tenke på det. Egoister er dere som røyker med en stakkar uskyldig baby i magen som lever av deres oksygen og blod. Blir så arg av dette!!! Stress... og angst.. har jeg hørt kan være grunner til at en uskyldiggjør røykingen. Men dårlig samvittighet, skam og angst for at ungen tar skade bør vel ta over hvis en er litt "oppegående". Man utsetter faktisk babyen sin for skade. Jeg tror nok ikke disse mødrene ville kommet seg gjennom testen til å bli f.eks adopsjonsmødrene om det kom fram at de frivillig var i stand til å utsette babyene sine for skade. Til ettertanke kanskje? Røyket selv FØR jeg ble gravid. Hadde jeg lyst på røyk under hele svangerskapet? -Ja. Men jeg var overhodet ikke fristet til å ta meg det med tanke på det uskyldige lille mennesket i magen som levde i min kropp.
Ine-79 (j-06♥, 2 MA i 2009) Skrevet 12. oktober 2009 #14 Skrevet 12. oktober 2009 ... glemte å komme med en oppfordring: Slutt å forstå dere i hjel på røykende gravide.... Uansett grunn!
Ine-79 (j-06♥, 2 MA i 2009) Skrevet 12. oktober 2009 #15 Skrevet 12. oktober 2009 ... og til dere som sier man ikke skal blande seg: Ville dere sett på at en unge fikk fysisk vondt på grunn av noe en mor? Forskjellen er at babyen er sjult inni magen....
juneb Skrevet 12. oktober 2009 #16 Skrevet 12. oktober 2009 HVOR mange røyke "innlegg" skal man ha?? noen røyker noen ikke... trur ikke det hjelper om man lage fler, og fler innlegg med hvorfor man skal stumpe røyken og hva DERE syns om att gravide røyker..! *arrrrg* svar heller på di innlegene som er her ang røyk..
Miranda01 Skrevet 21. oktober 2009 #17 Skrevet 21. oktober 2009 Jeg er i 3.trimester nå og jeg røyker enda. Det er faktisk HELDIGVIS ingen som sier noe, bare de prøver seg så merker jeg at jeg blir forbanna... Jeg er 100% klar over hva jeg gjør og jeg har vært med på flere røykesluttkurs og lest røykeboka og prøvd å slutte på alle mulige måter, jeg får det bare ikke til. Men jeg har gjort en enorm innsats ihvertfall! Så har jeg jo kutta ned til et mye svakere merke og jeg røyker bare rundt en 5 sigaretter pr. dag. Klart jeg får dårlig samvittighet osv, men jeg gjør det jeg kan, og med alt stresset i livet, så syns jeg bare det hjelper med de få sigarettene jeg tar... Har vært på 3-D ultralyd og hun sa at babyen er frisk og sterk og i gjennomsnittlig str. Og magemålet er over grønnestreken, så noe veksthemming har det heldigvis ikke vært. Babyen sparker og herjer nesten hele tiden, som han alltid har gjort, så godt har han det ihvertfall!
Kabari med nr 1 på tur =) Skrevet 21. oktober 2009 #18 Skrevet 21. oktober 2009 "Så f.eks en dame på Løkka en kveld, høygravid - med røyken i den ene hånden og drinken i den andre." kjenner æ får helt utroli ondt inni mæ.. stakkars stakkars onge..
Gjest Skrevet 21. oktober 2009 #19 Skrevet 21. oktober 2009 Selv blir jeg helt klart sjokkert når gravide røyker, og spesielt i full offentlighet (man burde skamme seg og de fleste gjør det også). Samtidig har jeg vært røyker selv, og min mor røyket da hun gikk gravid med meg. Hadde jeg ikke fått den store kvalmen, så hadde jeg nok hatt problemer med å slutte. Selv om jeg var veldig avhengig, så vet jeg at noen sliter mer. Ingen vil skade barnet sitt. Nikotin, koffein, theobromin, alkohol....alt påvirker barnet i magen. I og med at nikotin er mer allment uakseptabelt, så er det ingen som titter skrått på den som drikker for mye kaffe, cola og/eller te, eller spiser for mye sjokolade. Jeg er absolutt for at folk skal slutte. For de fanatikerene som likestiller røyking med fysisk misshandling av barn, så tror jeg det spiller fint liten rolle om du driver med heroin eller nikotin. Som sagt, jeg er absolutt for at folk skal slutte, men har man gått fra 40/dag til 1-5/dag så er det veldig godt jobba for de som sliter mest. Lykke til alle dere som vil og prøver. Jeg vet at dere skammer dere, og jeg vet at dere vet at dere burde skamme dere også.
Lbaby Skrevet 23. oktober 2009 #20 Skrevet 23. oktober 2009 hei misscelia:) Bra du har slutta. Med førstemann klarte eg ikkje å slutte, men gikk fra 20 og ned til 5 røyk pr dag. Når magen vokste, røykte eg litt mer i "skjul" for omverdenen. Følte meg ikkje vel å gå veldig åpenlyst å røyke. Denne gangen har eg klart det. Er nok mye pga dårlig samvittighet siden eg ikkje klarte det sist, selvom han ikkje tok skade av det. Har røyktnoen ganger etter eg ble gravid, men syns ikkje det smaker godt!! Like greit:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå