Gå til innhold

Hvor lang tid tar det å få svar...

Anbefalte innlegg

Skrevet

fra sykehus når man er henvist til spesialist?

Leste at pasientrettigheter sier at mellom 15-30 dager ved "Normale" saker skal man få konsultasjon, men ikke dermed sagt noe diagnose eller ferdig utredet....Ansees det som viktig skal det skje FØR 15 dager..

Det var merket hastesak for min del, det er 3 uker siden det ble SENT i dag...Og har jo fortsatt derfor 10 dager igjen til 30 dagersen er over,- men trodde jeg da hadde rett på TIME innen den tid...Før, på det "andre lokalsykehuset" ( vi bor i en kommune mellom to fylker, så vi har 50/50 på hvilke sykehus vi blir henvist til,- litt etter hva det gjelder) har jeg/vi ALLTID fått brev fra sykehuset kort tid etter om at henvisning er motatt,- så har brev om time kommet litt etter......Og alt etter hva det gjaldt har vi fått timer fra 2 uker etter til 6 mndr etter henvisning..

Det KAN være snakk om noe veldig alvorlig,- i verste fall kreft,- og da av en type som er veldig sjelden, meget usannsynlig i min alder, og ingen typiske symptom, men noen som kan indikere at det er det...Eller det kan være noe jeg må "Leve med", som ikke er farlig og som bare irriterer...FOr å si det sånn.....

Ville bare høre hva som er vanlig..Det gjelder St.Olavs, hvis noen vet,- jeg snakket med han som henviste meg, og han mente vi skulle vente til det var gått 4uker med å spørre om henvendelse var motatt...Grunnet at det er LITEN sannsynlighet for "worst case",- samtidig som noe indikerer at det ER "Noe" som ikke skal være der......Og at deres saksgang er MYE tregere enn på det andre sykehuset.......Og at vi måtte ta det som positivt at det ikke skjedde noe for fort.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff da, ikke noe greit å gå slik å vente for deg! Jeg tror jeg ville tatt en telefon for å forhøre meg uansett jeg da...

Vet ikke hvor raskt som er vanlig når det kommer til hastesaker. Vet kun at det tok tre måneder for en vanlig sak fra henvisning fra lege til barnekirurgisk før vi fikk konsultasjon.

Lykke til! Håper statistikken står på din side...

Skrevet

Takk for svar :o)

Det virket litt dramatisk som jeg skrev det,- med 90% (eller mer)sannsynlighet er det bare noe "uregelmessigheter" som jeg "må leve med";- evt gjøre noe med det om irritasjon blir verre. Og det er nok DET som vil skje.Og jeg har ikke evne til og forestille meg noe annet...

Har også forstått at det er lang ventetid på St.Olavs, men da har man jo ofte en "diagnose" som man skal få bekreftet/avkreftet av spesialist, og jeg har foreløbig ikke kjennskap til annet enn gikt, skiveutglidning og MS....Sånn i omgangskretsen,- og det er jo plager/sykdommer som ikke utvikler seg fort eller er posteniselt dødelige "over natta"...Og det er jo fo rså vidt ikke EVENTUELT det jeg måtte ha heller.....Også er det det at jeg står uten diagnose,- bare smerte/irritasjon samt en prøve som viser "noe"....For å si det enkelt.. Alstå, jeg mangler fullt og helt en diagnose...Og antar at tid fra diagnose til "handling" kan ta laaaang tid hvis det er noe som skal gjøres noe med...

Vel, jeg får vel bare vente...Tenkte bare sånn at om de avkrefter noe alvorlig så får jeg raskt et brev med time til konsultasjon langt frem i tid,- dette for at man skal slippe og gå og vente og tenke så lenge....Trodde det var det vanlige...at man så på henvisning, konkluderte med at dette er bare......, hun kan vi gi time på nyåret også slenger de ut et brev med en gang....For å ikke bruke tid på det....også nå må jeg plutselig tenke at siden det ikke er noe alvorlig så har de ikke tid til å sende noe svar får de får det (tid altså)....

Ja, ja..bare fryktelig utålmodig, samt at jeg i oktober og frem til jul vil få det fryktelig travelt for å "ta igjen det tapte" om jeg må ta fri en dag fra jobb..HAdde vært så greit og bli ferdig i september :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...