Gå til innhold

Dere som har barn som ikke skal ha Melk..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan dere komme med middag tips,føler det går i det samme :-(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg laget det meste av middager. Brukte bare Havre eller Rismelk i steden for vanlig kumelk.

Skrevet

Samme som hun over. Lager alt mulig fra bunn av. Bruker havremelk i maten eventuelt havrefløte. Til gratinering bruker jeg ost av bøffelmelk. Bruker melange uten melk eller olje.

Eldstemann har melkeproteinallergi, så her i huset spiser vi bare melkefri mat. Ingen som merker forskjell :)

Skrevet

Er ganske ny i dette her,så jeg har gått meg litt "blind".Ut å kjøpe annen melk i morgen :-)))

Skrevet

Ultra, meny, ica har ofte bedre utvalg på allergimat enn kjedebutikker som kiwi og rema.

Man får forresten is lagd på havre og rismelk også!

Bare å spørre hvis du lurer på no :)

Skrevet

Vi pleier for eksempel å ha dette:

- Pølser og lomper (gilde go´og mager)

- Kjøttkaker (gilde go´og mager), poteter og peppersaus

- Fiskepinner med pommes frites og remulade

- Chicken Tikka Masala (På Obs, Ica etc har de saus på glass som er melkefri)

- Sweet and sour (uncle Bens)

- Spaghetti med kjøttsaus (Dolmio, blander også i mais, paprika og løk i kjøttdeigen)

- Pitapizza (Pitabrød, saus, mais, kylling, kjøttboller e.l., uten ost selvsagt)

- Taco

Som de over nevner går det an å lage det aller, aller meste hvis man bruker rismelk istedet for vanlig melk. Retter med mye grønnsaker, som f.eks wok er jo veldig trygt. :)

Skrevet

Takk og kommer nok til å spørre :-)))

Skrevet

ååå så snille dere er :-)

Skrevet

Du kan også gå inn på utenmelk.no og se om du får noen tips der :-)

Skrevet

Eg synest generelt sett at det er vanskeleg med middag, og det blei verre etter lille fekk konstatert melkeallergi (elle "kumelkproteinindusert colitt" for å seie det vanskeleg ;-p)

Mitt første tips er å kjøpe inn f.eks. havremelk (den er bedre på smak enn soyamelk, og fyldigare og mindre søt enn rismelk) og havrefløte. Dei har lang holdbarhetstid så det er greitt å kjøpe mykje om gongen og ingen krise om det blir ståande ei stund. Hos ICA får du billegast havremelk (16,90 pr liter), Solhavre heiter den og den er berika med kalsium samt alle(?) andre vitaminer og mineral ein finn i kumelk.

Du kan bytte ut kumelk/-fLøte med havremelk/-fløte i så å seie alle rettar.

Tips nr 2 er å bruke reine råvarer. Med ein gong ein råvare blir behandla er det ein fare for at det blir putta melk i den. Til og med i "uskuldige" varer som kokt skinke og vingummi kan ein finne laktose.

Rema 1000 har eit SUPERT hefte ("Middag til familien for under 100-lappen"), der det står handleliste, oppksrift og framgangsmåte på mange middagar, det meste laga frå grunnen av.

Gilde go' og mager sine produkt er utan melk, det er og vita hjertego' sine pølser i alle fall. Det fins ein del kylling/kalkunprodukt utan melk (kjøttbollar, karbonader).

Det fins melange utan melk og salt, men sjølv brukar eg meir av Soft spesial (bordpakning med mjukt "smør"). Spesielt i ein del bakverk (og ikkje minst lappar/vaflar og glasur) blir det ikkje heilt det same utan det lille hintet av salt som ein får frå smøret.

Spør om det er noko anna du lurar på, vi er tydelegvis mange som kan mykje om dette her inne :o)

Skrevet

E r det laktoseintoleranse, eller melkeproteinallergi det er snakk om "Mammaen til småen"?

Jeg har en gutt med laktoseintoleranse, og når jeg lager middag, så bruker jeg Tines laktosefri, el laktosereduserte lettmelk, eller matfløte.

Overfor står det allerede noen tips til ferdigprodukter, men nylig så fant jeg ut at Coops egne kjøttboller/kjøttkaker/karbonader, også er uten melk =)

Har blitt ekstpert på å lese varedeklarasjoner, og finner halvfabrikat uten melk og ;) Noen posesauser er uten melk, du må bare finne frem til dem du/dere liker, og lese deg frem.

Det finnes også tabeletter på apoteket, (laktaseenzym) som kan brukes dersom de skal spise/drikke noe med laktose i (is, sjokolase etc) De heter Keru Tabs, og kan taes av alle :)

Så jeg lager stort sett samme mat som tidligere, men bytter ut enkelte ting, for å unngå laktose :)

Skrevet

Og vil bare legge til, at dersom det er laktoseintoleranse det er snakk om, så kan fast gul ost brukes med fordel :) Det er minimalt med laktose i ost, og kan brukes av de aller fleste. Og en god kalsiumkilde.

Skrevet

• Ultra har melkefri fiskekaker,

• go´og mager falukorv med potetstappe

• fisk i flere varianter

• lettpøler

• coop´s kjøttkaker og karbonader

• lapskaus

• kjøttdeigretter

unngå iallefall å bruke soyamelk! for det kan framkalle soyallergi, det har vi fått her i huset, men etter 3 år med melkefri diett ser det ut til at allergien holder på å gi seg:)

husk det ofte er laktose i godterier som noen her nevner!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...