Gå til innhold

huff. sitter bare og griner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Alt føles helt håpløst for tiden. ingenting har blitt som jeg hadde tenkt.

og nå har jeg ikke råd til å beholde barnahgeplassen til unga lenger :(

De trives kjempegodt der og jeg er helt fortvile! Vet ikke hva jeg skal gjøre.

Går for tiden på rehabiliteringspenger da jeg går til psykolog pga det psykiske jeg sliter med. Barnehagen er det som får oss alle igjennom hverdagen. da får jeg ett pusterom for meg selv og ungene får leke med andre barn og være normale.

Jeg ble alene med barna da faren ruset seg og hadde psykiske problemer.

Dette er det faste og trygge holdepunktet barna mine har i hverdagen sin. og nå må jeg altså si opp plassen.

Vet ikke hva jeg skal gjøre. finnes ingen ordning i kommunen her hvor man kan få redusert foreldrebetaling pga lav inntekt. da må man på sosialen. og der sa de jeg ikke kunne få no hjelp fordi jeg er hjemmeværende.

Huff! klarer ikke slutte å grine heller. og jeg skal hente ungene mine..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff, så trist å høre:( Har du ingen familie som kan hjelpe deg over kneika? Kan ikke legen hjelpe deg med attest på at ungene må få beholde plassen sin til tross for at du er hjemmeværende?

Skrevet

Høres rart ut at sosialkontoret ikke kan hjelpe. En venninne av meg var hjemme på rehabilitering, men hun fikk hjelp til å betale barnehage via NAV/sosialkontor.

Dette burde du undersøke nærmere

Skrevet

Dette er som å lese min egen historie..

Har enda ikke fått rehabiliteringspenger, har ikke hatt jobb siden i januar.. Enda over en måned igjen før jeg får rehabiliteringspenger, om jeg får det..

Veksler mellom sorg og sinne.. Griner hele tiden... Føler meg ikke vel ute blant folk lengre..

Er kanskje en trøst å vite at det er flere som sliter..? Vi klarer det nok på en eller annen måte.. Huff :/

Skrevet

Hva med å kontakte barnevernet? De kan vel gi hjelpetiltak etter det jeg forstår. Er jo ikke bra om dere skal miste barnehageplassen.

Lykke til!

Skrevet

barnevernet sikrer barnehageplassen din, og betaler for den!

Skrevet

Jo det er litt godt å høre det er andre som sliter. men det burde absolutt ikke være sånn! barna våres trenger den stabiliteten det er med en barnehageplass når foreldrene trenger litt ekstra hjelp til å komme seg!

Jeg har hørt barnevernet kan være en mulighet. Men hva sier man når man henvender seg der da? Syns det er ett forferdelig tøft steg å ta. men jeg vil jo bare det beste for barna mine!

HI forresten!

Skrevet

Barnevernet vil også det beste for barna dine:) De er ikke ute etter å ta barna dine. Du vil forebygge og du vil bli frisk selv, og da burde barnevernet også være med på dette:)

Skrevet

Mottar du stønad til barnetilsyn fra NAV? Mener det er noe du har rett til når du er enslig forsørger og mottar stønad fra dem. Barnetilsyn utgjør vell ca 66% av barnepassutgiftene du har.

Ellers er det et godt råd å kontakte barneverntjenesten. Forklar situasjonen din, så vil de gjøre en vurdering i forhold til dekning av barnehage.

Skrevet

uff, jeg føler med deg HI. verste som er, det er å ha økonomiske problemer i tillegg, synd at det skal være sånn i dette landet.

siden du går på yrkesrettet attføring,får du ikke dekket bhg plassene av nav,uten å være i tiltak,og at du har plikter utenfor hjemmet.(kurs ol...)

Men du kan søke om støtte av kommunen,og de som styrer bhg plassen din. om inntekten din er veldig lav,kan du får nedsatt betaling.

ellers så kan jeg anbefale deg å gå til barneværnet,gjerne igjenom barnehagen.Vår barnehage er tilknyttet mange instanser så der er det mulig å få hjelp.

spør lederen i barnehagen om et møte,så tror jeg nok de kan hjelpe deg.

og det er ingen synd å gå til barneværnet,og spørre de om hjelp,de er glade for å komme til å hjelpe dere som trenger det, og du trenger ikke være redd for at de kommer til å ta barna dine i fra deg.....

lykke til,dette går nok bra skal du se....

Skrevet

Dette er klippet ut fra vår side i kommunen. hilsen 16.01

Beskrivelse

Betalingssatser for kommunens barnehager med virkning fra januar 2008 Brutto årsinntekt Heldag 5 dager 100% Heldag 4 dager 80% Heldag 3/4 da-

ger 70% Heldag 3 dager 60% Heldag 2/3 dager

50% Heldag 2 dager

40%

0,- til 199.999,- kr 1.830,- kr 1.610,- kr. 1.409,- kr 1.207,- kr 1006,- kr 805,-

200.000,- til 299.000,- kr 1.980,- kr 1.742,- kr. 1.524,- kr 1.306,- kr 1.089,- kr 871,-

300.000,- og over kr 2.330,- kr 2.050,- kr. 1.794,- kr 1.537,- kr 1.282,- kr 1.025,-

Korttidstilbud på 5,5 timer kan gis i spesielle tilfeller ved xxxxxx barnehage. Betalingen blir da redusert med 30%.

Det gis søskenmoderasjon fra og med 2. barn med 50%.

Det gis anledning til å søke enhet for barnehager om redusert betaling.

Betalingen skjer til xxxxx Kommune med betalingsfrist den 20. i inneværende måned.

Betaling skjer for det tidsrom plass i barnehagen er disponibel for det

enkelte barn. I tillegg til barnehageavgiften betales det for melk/frukt /mat etter selvkostprinsippet. Slik ordning av gjøres av den enkelte barnehages SU.

Manglende betaling kan føre til at barnet mister plassen i barnehagen.

Betalingsgrunnlag beregnes etter familiens brutto inntekt. Brutto inntekt omfatter all lønnsinntekt, bidrag og trygdeytelser (ikke barnetrygd) før trekk er foretatt.

For ektefeller/samboer der begge har inntekt legges den samlede inntekt til grunn. Kommunen kan ved henvendelse til arbeidsgiver eller skattemyndighet foreta kontroll av om oppgavene over brutto inntekt er korrekt.

Enslige forsørgere med kun overgangsstønad betaler minstesats. Det samme gjelder der barnevernet betaler barnehageplassen som forebyggende tiltak etter ”Lov om barneverntjenesten”.

Skrevet

Dette står på NAVs sider om stønad til barnetilsyn

http://www.nav.no/Familie+og+omsorg/Enslig+mor+eller+far/St%C3%B8nad+til+barnetilsyn

Barnetilsyn

Stønad til barnetilsyn skal hjelpe deg til å komme deg i, eller fortsette i, arbeid. Du kan også få stønaden mens du er under utdanning.

Hvem kan få barnetilsyn?

Du kan få stønaden når du må overlate barnet til andre på grunn av arbeid eller utdanning, eller fordi du er reell arbeidssøker hos NAV-arbeid.

Dersom du blir forbigående syk, kan du få stønad i inntil ett år. Det er en forutsetning at barnet fortsatt får tilsyn av andre mens du er syk.

Det er et vilkår at utgiftene til tilsynet dokumenteres.

Skrevet

HI igjen her!

I min kommune har de gått bort ifra den ordningen med lavere pris på barnehagen for foreldre med lav inntekt.. Det er sosialkontoret som skal dekke den biten. men de sa det ikke var noen vits å søke..

Jeg er på rehabiliteringspenger inntil videre og får da ikke dekket 66% av barnehagen. Jeg ønsker yrkesrettet attføring og tiltak! Noe som hadde vært godt for meg.men det mener de jeg ikke kan når jeg er under behandling. noe som egentlig er tull. Da hadde jeg fått dekket 66%.

Jeg skal til sosionom om en mnds tid og han vil hjelpe meg å få igjennom y.a. men da er det for sent... så jeg må gjøre noe nå før det er for sent.

Så det ser ut til at jeg må kontakte barnevernet ja! :(

Skrevet

Forresten takk for alle hyggelige svar :)

klem HI!

Skrevet

Ta kontakt med barnevernet og få de til å hjelpe deg og barna dine. Det høres ut som om det er den beste løsningen for dere akkurat nå. Barnevernet kan betale plassen for barna dersom de synes at barna har behov for det.

Lykke til!

Skrevet

Ikke noe nederlag å kontakte barnevernet, de er jo nettopp der i slike situasjoner! Er ikke bare for barn av narkomane og voldlige, men for alle barn som trenger hjelp. Kjenner selv ei alenemor som måtte ha økonomisk hjelp fra barnevernet til barnehagen. Bare tenk at det finnes par der ute som har problemer å betale barnehage selv når begge har inntekt, og du har til og med flere å betale for!

Skrevet

Jeg ville levert en søknad på sosialtjenesten allikevel jeg. Og begrunn godt hvorfor du søker om det. Si også at det kanskje bare er for 1-2 måneder fordi du jobber med å komme deg over på attføring. De har full mulighet til å innvilge bhg-utgiftene for deg på dette grunnlaget. Og det er vanskeligere å gi avslag skriftlig enn muntlig. Dersom du får skriftlig avslag kan du klage innen 3 uker. Dersom de ikke gir deg medhold så går saken til fylkesmannen og de har mulighet til å omgjøre vedtaket.

Dersom du må gjennom klagerunden, informerer du barnehagen om situasjonen, så kanskje de godtar at du utsetter betalingen i 1-2 måneder. Eller kanskje du klarer å betale litt.

Lykke til!

Hilsen ei fra sosialtjenesten ;)

Skrevet

Enda en gang tusen takk for svar :)

Nå har de ringt og gitt meg ny time til sosionomen. og det i neste uke :) Så da håper jeg hun hjelper meg videre!! Ble veldig glad når de ringte! Sosionomen kan jo alt om rettigheter og kan hjelpe meg videre med å ta kontakt med diverse innstanser! og det er veldig godt.Da jeg har litt angst og vegring for å ta kontakt med diverse innstanser!

Ser litt lysere på ting nå!! OG gleder meg til timen hos sosionom!

Håper hun også kan hjelpe meg så jeg kan få meg en praksisplass!! hadde vært såå godt å ha noe å gjøre :)

klem og god helg til alle dere snille Dib-damer :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...