Mamma`n til turbo Skrevet 24. september 2009 #1 Skrevet 24. september 2009 Min mor, min eks og meg har bestemt oss for å kjøpe en hund til datteren min som hun skal få på bursdagen sin på julaften :-) Jeg er vokst opp med Kongepudler og Toypudler og ønsker egentlig å kjøpe en Toypuddel til henne, da jeg vet hvor bra gemytt de har, lette å lære opp, tålmodige og veldig intelligente. Min mor ønsker ikke dette pga at de har så store tannproblemer og det er mye utgifter med dem ifht tannlege osv. Så jeg trenger tips på hvilke type raser som kunne passe for oss! *Det må være en miniatyrhund og den må være tålmodig med barn. Vi har tenkt litt på Mops men en venn av meg sier de også har store helseproblemer. Hva med yorkshire Terrier? Eller skal man kanskje kjøpe en blandingshund? Noen som har noen tips på oppdrettere så setter jeg stor pris på dette også!
Vålerenga12 m/ 3 små Skrevet 24. september 2009 #2 Skrevet 24. september 2009 Hvor gammel er ungen? Råder deg til å gå på canis.no
Mamma`n til turbo Skrevet 24. september 2009 Forfatter #3 Skrevet 24. september 2009 Hun blir 5 på julaften.
Vålerenga12 m/ 3 små Skrevet 24. september 2009 #4 Skrevet 24. september 2009 Er det ikke litt bedre med gullfisker da? Jeg personlig kunne ALDRI kjøpt et kjæledyr til Daniel. Ikke før han blir tenåring. Det er mye ansvar og det er ikke barnet som kommer til å ha hunden, hunden blir din. Det er du som må ta ansvaret. I tillegg er småbarn hardhendte og småhunder er litt skjørere. Selvfølgelig kommer det til å bli stas for jenta å få se en valp som titter opp fra en kurv eller whatsoever - men for meg blir det feil. Jeg har vokst opp med hunder i hele barndommen og INGEN av de hundene har vært våre. Hvis mamma skulle si, når jeg ble 15år: Det er DIN hund, når ungen heller vi gjøre noe annet.. Såå.. Ville jeg sagt: Dt var ikke jeg som skaffet den. Foreldrene mine var klare på at _ville_ vi ta med hunden på tur - så gjorde vi det. Men hunden var hennes og min far, så de hadde ansvaret. Hunden jeg kjøpte for 6mnd siden er blitt en lekekamerat for Daniel (schæfer) men det er MIN hund. Daniel får være med og leke og trene med Xena - men det er min hund fortsatt. Voksne vet hva man går til. Barn har godt å vokse opp med hunder og godt å lære seg ansvar - men ikke å få hele ansvaret over seg. Beklager at jeg er krass, men jeg syns det er totalt feil å gå småbarn en hund.
Amia Skrevet 24. september 2009 #5 Skrevet 24. september 2009 Signerer denne - voksne har hund, ikke barn! Har selv en JRT og vet hvor mye jobb det er med hund.
Mamma`n til turbo Skrevet 24. september 2009 Forfatter #6 Skrevet 24. september 2009 Ærlig talt dere.. Det er jo SELVFØLGELIG vår hund og ikke datteren vår sin, poenget er jo at den blir gitt til henne på bursdagen hennes og at hun føler at det er hunden sin. Jeg spurte dessuten ikke om deres mening på dette. Jeg fikk selv min første hund når jeg var 5 år, som forelder så skjønner man selvfølgelig at hunden ikke er en 5-årings ansvar. Dette er noe vi har tenkt på og hatt lyst på lenge og vi har nå bestemt oss for å kjøpe en hund. Noen innspill på det jeg faktisk spurte om?
Mamma`n til turbo Skrevet 24. september 2009 Forfatter #7 Skrevet 24. september 2009 Hun er godt vant med hunder (og spesielt småhunder) fra før, så at små hunder og en 5-åring ikke er en god match er nok ikke helt korrekt.. Hadde hun vært 2 derimot.. men hun er stor nok til å skjønne hva man ikek gjør med hunder og hvordan de skal behandles. Er selvfølgelig også avhengig av hvilken rase man velger.
Vålerenga12 m/ 3 små Skrevet 24. september 2009 #8 Skrevet 24. september 2009 Ja, gå på canis.no - der finner du erfarne hundefolk med den rasen.
Mockanin Skrevet 24. september 2009 #9 Skrevet 24. september 2009 Helt enig med Vålerenga. Man skal ikke gi barn en hund. Eier man en hund, så har man også ansvar for den. Og ansvar for en hund er ikke noe man legger på et barn. Eldste min har i mange år mast på hund, men jeg har sagt tvert nei. Ikke snakk om at han skulle få hund fordi han ville. Det skulle være vi voksne som skaffet oss hund fordi vi hadde lyst på en og fordi vi har ansvaret for den. Vålerenga, kan jeg spørre hvor dere fikk schäferen fra? Har selv en herlig schäfervalp på 9 mnd. som vi har hatt i ca. 5 mnd. nå. Synes DU kan få deg en hund, da er den din og datteren din har en lekekammerat.
Vålerenga12 m/ 3 små Skrevet 24. september 2009 #10 Skrevet 24. september 2009 Xena var ett år gammel når jeg fikk henne, så hun var en omplasseringshund. Men, hun ble kjøpt fra Kennel Ascari vet jeg. ) Dessverre ikke samme kull! =) Har du erfaring med schæfere tidl? Jeg har som sagt (over her) kun vokst opp med de. Og dette er min første )
Underveis --> Skrevet 24. september 2009 #11 Skrevet 24. september 2009 Dersom dere er bekymret for tannhelsen, så kjøp for all det ikke yorshire terrier! Det er vel knapt noen som mister tennene så fort som de. Dersom du har lyst på puddel har jeg veldig sansen for mellompuddel. Jeg vet ikke den generelle helsestatusen på den rasen, men har inntrykk av det de er rimelig greie. De fleste småhunder, særlig miniatyrene har tanntrøbbel. Det finnes også svært få små blandinger.
hellohello:-o Skrevet 24. september 2009 #12 Skrevet 24. september 2009 Jeg har yorkshire og søstern min har yorkshire, de er kjempeflotte. Super gemytt, trenger ikke lange turer, lette å få fine. Jeg er superfornøyd med den type hund ihvertfall. Ho jeg har veier ca 2 kg og er nå 2 år. Ho er så snill med guttungen på 1,5 år her. Tåler omtrent alt, han haler og drar i hu men de er verdens beste venner. Merker det på både henne og guttungen om en av de er borte!
hellohello:-o Skrevet 24. september 2009 #13 Skrevet 24. september 2009 Har ikke hatt tann-trøbbel her..
Mockanin Skrevet 24. september 2009 #14 Skrevet 24. september 2009 Kjenner ikke til den kennelen. Fikk vår fra Kenel Finika på Løten. Ja, har erfaring med schäfer fra tidligere. Har hatt en tispe som jeg måtte avlive for ca12,5 år siden. Hun sklei på isen og ble lam. Fikk henne når hun var 14 mnd.. Hun hadde nok ikke hatt det godt der hun var før. Det var desverre mye som tydet på det. Kennelen nektet på det og skyldte på at dem hadde hatt henne på fòr hos noen andre. For meg er det kun schäfer som gjelder. Helt uaktuellt med en annen rase. Vi har fått verdens snilleste og tålmodigste schäfergutt denne gangen.
Mamma`n til turbo Skrevet 24. september 2009 Forfatter #15 Skrevet 24. september 2009 Ja, jeg har bare hørt masse positivt om Yorkshire Terrier :-) Lest endel rundt nå og har fått inntrykk av at de fleste miniatyrhunder har en eller en annen form for svakhet. Har veldig lyst på Toypuddel igjen i grunn, har hatt 3 stk og 1 Kongepuddel, så føler det hadde blitt mest naturlig. Vi får se, står nok mellom Yorkshire, Toy eller Mops.
Mamma`n til turbo Skrevet 24. september 2009 Forfatter #16 Skrevet 24. september 2009 til dere to siste: Takk for relevante svar:-)
Gjest Skrevet 24. september 2009 #17 Skrevet 24. september 2009 Hva med en Bichon Frisé da? (eller er den for stor ... regnes jo ikke som miniatyrhund) Min erfaring er at det er en alldeles flott familiehund. Klart, den har også sine utfordringer ... det tror jeg de fleste raser har. Det største problemet hos disse er øynene, som lett kan bli røde og rennende. Også er det endel arbeid med stell av pelsen. Siden den ikke røyter må den vaskes, fønes, børstes og klippes nokså ofte ... men omfattende pelsstell er du vel vant med fra puddel ;-) Også må man jobbe endel for å få begrenset gneldringen når det ringer på døra o.l., de har lett for å fare opp disse små-bikkjene. Lykke til! Håper dere finner en som passer familien deres. (Og ps. noen av oss klarer å forstå at det er dere voksne som skal ha ansvaret for bikkja selv om den blir gitt som gave til datteren din ;-))
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå