Gå til innhold

Min fødselshistorie :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Søndag 13.09.09 sto jeg opp med jentungen kl 7. stelte meg og begynte på frokosten. Jentungen spiste opp og skulle ha mer. så i det jeg reiser meg for å finne mer kjenner jeg bare at det renner nedover lårene.. varmt.. pga store magen klarer jeg ikke å se hva det er, men ble temmelig forskrekket når jeg så blod ned til knærne.. vekket sambo og han hoppet fort utav senga og vi fikk ringt føden.

de mente jeg skulle komme ned så fort som mulig. Bor ett stykke unna sykehuset så vi må ta båt for å komme fortest mulig fram. kl. 09 var vi på sykehuset. Der mente de det kunne være blodig vannavgang så vi fikk bare bli.

Kl 10 tok de ctg. Fin registrering. Begynnende rier men ikke vonde.

Halv 12 kom de med mat til oss og halv 1 hadde jeg 3-4 cm åpning. Jordmor ville ikke si 4 pga da var jeg liksom i fødsel..

Kl. 14 kom det nytt blodig vannavgang og ny ctg-registrering.

Halv 3 var det vaktskifte. Fikk ny ctg registrering i 17 tiden. 1-2 rier pr 10 min ca. Ikke noe å skrøyte av.

I 19 tiden hadde jeg ca 1 rie hver 5 min. Ikke noe særlig vondt syns jeg.

Ny ctg registrering i halv 9 tiden. 3-4 cm åpning.. Nedtur!!!

Jordmor på skiftet sa at jeg i halv 10 tiden burde få klyster for det satte alltid ting igang.. Fikk dette og gikk på do.. Ingenting!! var vaktskifte kl 10 å kl halv 12 fikk jeg beskjed om å ta imot 1 sovetablett og 2 paracett så jeg fikk hvilt meg litt.. hadde den siste uken ikke sovet så veldig godt pga maserier og vondter både her og der..

Fikk nå sovet godt men følte at når jeg våknet på mandags morgen at denne gutten ikke ville komme ut med det første.

Dagen før fikk jeg beskjed om at de kom til å sette igang pga infeksjonsfaren.

kl 07:30 fikk jeg ny ctg-registrering og blodprøver (blodprosenten og crp.

kl. 09:30 hadde jeg legesjekk og ul. Alt bra med barn. Trodde blødningen kom ifra morkaken. Ikke farlig. men vannet var iallefall ikke gått!!! Så hun ville prøve å ta vannet for å sette igang fødsel.

Men først ville hun sjekke åpning og håpet vannet gikk selv.

Kl. 10 tok hun vannet med å sjekke åpning 5 cm. og satte en elektrode på barnets hode pga dårlig signal med de der på magen når barnet vridde seg fram og tilbake.

Fram til nå følte vi ting gikk seint.. vi var leie og begynte å bli utålmodige. Visste jo at fødsel var igang, men ikke noe særlig vonde rier eller stor framgang..

Kl halv 12 kom en ny jordmor og hun var helt engasjert. Syntes synd på oss og satte 2 nåler (akupunktur) i ryggen. hun så hvor hoven jeg var av riene og mente jeg hadde kjempevondt.. noe jeg ikke hadde. hehe.. satte kanyle for de ville ha meg på drypp. Da mente hun jeg hadde svangerskapskløe.. noe jeg heller ikke har vært plaget med :D

kl 13 fikk jeg drypp. De skulle øke hver 15 min til riene var gode. Jordmoren satte den på 45 og måtte gå for trengtes inne på en annen fødestue. 13:20 var sterke rier allerede begynt å komme. ikke særlig vonde.. klarte å jobbe meg igjennom dem med sambo sin hjelp.

Kl.14 Sambo sto med klut i pannen, masserte rygg mens jeg sto på gulvet/satt i sengen gjennom rier som bare ble verre og verre.. var oppi 180 på den der riemåleren. Jordmor kom inn litt over 2 og fikk sjokk hvor mye rier jeg hadde hatt.. riestorm så det holdt. hun sjekket åpning og kun 6-7cm åpning. jeg var totalt utslitt av å jobbe meg gjennom rier uten stans og begynte å tippe til siden når ikke sambo holdt meg. Da mente jordmor jeg burde få epidural. ville egentlig ikke ha det, men jordmor mente dette kunne ta lang tid.

Så jeg tok i mot og halv 3 satte de epidural. Riene dabbet av og ingen effektive nok på ctg måleren. hadde sittet med denne på hele tiden siden de satte drypp. Men jeg kjente riene. Hadde gjennom alle riene kjent en fæl "trykke" trang.. ikke press, men akkurat som om jeg måtte "hjelpe" barnet nedover.. så jeg klarte bare stå å bruge tyngdekraften nedover gjennom hver rie.

Når jeg fikk epiduralen ble jeg lagt i senga for å hvile, men jeg klarte det ikke prøvde jeg å si. klarte ikke jobbe meg gjennom riene når jeg lå eller satt..

ca halv 4 kjente jeg bare en svie følelse nedentil og sa at NÅ klarer jeg ikke å ligge mer. Nærmest hoppet utav senga og 15:45 begynte jeg å kjenne pressrier.. Prøvde å si at jeg føler trykketrang, men tror ikke de tok meg særlig seriøst, var bare at da gjør vi klar til fødsel osv..

jeg klarte ikke å la være å presse og plutselig sto jeg ved sengekanten med hode mellom bena.. Ropte ut at nå kommer denne babyen uansett!!!

Ble "kastet" opp i senga, av med truse og bind og kjente selv hode i åpningen.. Fikk beskjed om å presse når jeg fikk rier, men fikk ikke noe særlig pressrier som jeg kjente selv så jeg bare presset på.. tilsammen 4-5 pressrier var gogutten min ute. 16:10 :)

Pga stor blødning med 1 mann (1200ml) forventet de stor blødning denne gang også. så de nærmest bare tok imot blødningen som kom og telte på ml.. var 3 jordmødre og 1 var student.. 1 av dem sa at de burde kanskje sjekke for rifter siden denne blødningen begynte å bli stor.. Jo der fant de en STOR rift som bare pumpet ut blod :/ fikk sydd den tilslutt og blodtapet var 2.1 l. fikk væske tilførsel på føden og blodtilførsel på barsel.

gutten kom 14.09.09 og var 3654gr, 51 cm lang og 38 rundt hodet. Kom på selveste valgdagen så mamma fikk ikke stemt :) kom 7 dager før termin og jeg måtte ligge 6 dager på sykehus. Gutten hadde høye gulsotverdier og bi lyd på hjerte som gikk vekk den 4-5 dagen. Slet også med at han ikke klarte holde på varmen.. Fødestuen skal alltid være minimum 26 grader når barn blir født, men vi hadde det på 16.. De hadde ikke sjans til å skru den opp for alt gikk temmelig fort på slutten..

Så nå har jeg 2 flotte barn av hvert kjønn. Jentungen ble født 04:10 i 05. Han her ble født 16:10 i 09 :D hehe syns det var så spesielt med kl.slettene.. hehe..

så da takker jeg for meg her inne og ønsker dere alle lykke til videre. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hørtes litt slitsomt ut men så bra at alt endte godt. Gratulerer så mye med gutten, nå kan dere bare kose dere:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...