Gjest Skrevet 24. september 2009 #1 Skrevet 24. september 2009 Før måtte man forholde seg til forskjellige kontorer som Trygd og Aetat, men i det minste visste man hvor man skulle gå for hva. Når man nå tar kontakt med NAV her jeg bor er det ingen som kan svare på det jeg lurer på og man blir satt over fra person til person. Når man endelig finner den som har gått på et 2-3 dagers kurs innen temaet man spør om viser det seg at de har null peiling på saksbehandling, for det er "NAV forvaltning" som gjør. Ja vel, hva gjør den horden av folk som trasker rundt på lokalkontoret mitt hele dagen da? Mottar dritt fra folk som er lei av at NAV surrer med papirene og er treige på behandling av søknader? Ugg. Jammen sa jeg framskritt.
S. Skrevet 24. september 2009 #2 Skrevet 24. september 2009 Barnesykdommer.. men ja, NAV var en ufattelig dårlig idé. Det eneste positive jeg kan se ved NAV er at det er mindre stigmatiserende å gå dit for de tidligere brukerene av sosialkontoret. Men det er det. Dyrt, rotete og ansatte som må lære jobben sin på nytt.
Gjest Skrevet 24. september 2009 #3 Skrevet 24. september 2009 Får håpe det går seg til ja. Det må være utrolig stressende å jobbe i førstelinja hos NAV. Man skal liksom kunne litt om alt fra arbeidsledighet til sosialstønad og i tillegg få all kjeften for alt som ikke fungerer som det bør. Ikke rart mange ansatte er pottesure (profesjonalitet inngår tydeligvis ikke i kursingen de tilbys).
GuttemammaX3 Skrevet 24. september 2009 #4 Skrevet 24. september 2009 Haha... jeg ringte dem for å melde fra om at jeg nå blir samboer, etter å ha vært alene i et par år. Visste jeg måtte si ifra, så det gjorde jeg, og spurte samtidig hvilken innvirkning dette ville ha på ulike stønader. Han jeg snakket med kunne ikke svare, så han måtte ringe meg opp igjen, sjekke først, da gav han meg feil svar, og ba meg samtidig fylle ut og maile et skjema som ikke kunne sendes på mail:) Dette var i går, i løpet av i går og i dag har jeg mottatt til sammen seks telefoner fra tre forskjellige ansatte i NAV, angående denne saken... For en håpløs reform, og elendig skolering av ansatte. Sjelden man hører om noen som faktisk får gode svar og riktig oppfølging uten problemer...
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 24. september 2009 #5 Skrevet 24. september 2009 problemet med førstelinjen i nav er at de fagutdannede ofte ikke vil jobbe der, fordi at mange steder så tjener man dårligst iførstelinjen. selv om det helt klart er de som må kunne mest. er det ett sted dt burde sitte fargutdannede så er det der. og ja, de i førstelinjen motar søknaden din og hjelper deg og fylle den ut. så sender de den vidre til nav forvaltning. ideen er rett og slett at alle skal stelle seg i samme kø for å få behandlet sakene sine. for å få noe ut av NAV må man stort sett på forhånd vite hva man skal ha og fortelle dem om det i detalj. (det er ihvertfall min erfaring) lurer på hvordan det blir å jobbe der om noen år
Gjest Skrevet 24. september 2009 #6 Skrevet 24. september 2009 Ja ikke sant, førstelinjen er utrolig viktig! Det er så veldig frustrerende når man faktisk er usikker og trenger hjelp men ingen faktisk kan hjelpe deg. Tanken bak forvaltningen er sikkert god den, i hvert fall mer rettferdig i og med at det gjør at alle får like lang og like dårlig saksbehandling, men samtidig gjør det jo også at de på førstelinjen blir fjernet enda lengre fra fagkunnskapen. Egentlig burde det være en roterende ordning. 2 dager førstelinje, 2 dager saksbehandling og en tredje dag til opplæring og forefallende arbeid ... Tror jeg skal starte enda en reform jeg, ha ha.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 24. september 2009 #7 Skrevet 24. september 2009 de sier at det i gjennomsnitt tar 1 år i førstelinjen før man føler seg trygg på de valigste sakene og 2 år før man kan svare på det aller meste. men din roterende ordning tør jeg ikke tenkte på hvor lang tid det tar før de kan alt men det du sier om at de i 1. linjen blir fjernet fra fagkunnskapen er helt riktig og har vært veldig mye av kritikken med denne nye reformen. men foreleserne mine sier at der den nye reformen funker så er det bedre en det det var før. jeg lurer litt på hvor mange steder dette egentlig dreier seg om
Gjest Skrevet 24. september 2009 #8 Skrevet 24. september 2009 Jo, men i det minste hadde min rotasjonsordning gjort at førstelinjefolka holdt ut så lenge som et helt år :-P Jeg har selv jobbet med kundebehandling og de dagene jeg fikk ha "kontordag" og behandle klager var gull verdt. Innimellom må man bare ha en pause fra alle kravene fra brukere/kunder.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 24. september 2009 #9 Skrevet 24. september 2009 hehe.. godt poeng jeg har jobbet mange år i servicebrangsjen og tilslutt ble jeg temlig menneskefientlig. og jeg har ikke noe problemer med å se for meg at det er temlig mye lettere å blir menneskefientlig som ansatt i nav kanskje jeg skal søke meg rett til forvaltningen med en gang
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå