Gå til innhold

Leeenge til neste kontroll......... (?)


Jentu <3 har født <3

Anbefalte innlegg

Hadde bestilt time hos lege i går, for første kontroll.. Var da i uke 7, sa han.. Termin 21. mai... Det ble tatt diverse blodprøver og urinprøve, samt en GU.. Er som alle andre svært lite glad i i slike undersøkelser, men har nå fått tatt celleprøver i tillegg til annen nødvendig undersøkelse, så får håpe det er en stund til neste gang det blir nødvendig.... Er jo greit når det er overstått. Da er jeg glad prøvene er tatt....

 

Men nå har jeg fått ny time om 6 uker... Legen sa det var for tidlig å høre etter fosterlyd, så han tok bare fysiske mål av meg og gjorde papirarbeid... Synst det er veldig lenge å vente 6 uker på neste kontroll.... Eller er det helt normalt...? Jeg er jo da 13 uker på vei før jeg får kontrollert fosterlyd osv...... Synst det hadde vert greit å fått en skikkelig kontroll før jeg offentliggjør graviditeten.. Men synst det er lenge å vente med det til uke 13... Har allerede fortalt det til de aller nærmeste (besteforeldre...), men jobb og andre må vente til jeg føler meg beroliget med at den lille har det bra.. :-)

 

I forrige svangerskap var jeg til tidlig UL i uke 6, og var allerede da beroliget med hjerteslag og at alt så fint ut... Men det var fordi jeg hadde hatt en graviditet utenfor livmor en mnd før....

 

Blir 6 laange uker å vente nå, ser det ut til...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ja 6uker er lenge å vente........jeg har enda ikke vært på kontroll og blir nok ingen sjekke før tideligst uke 12-13, men da blir det pga første svangerskapet var ett litt spesielt så må sjekke oftere en normalt.

 

Men ihvertfall.........her jeg bor fikk jeg beskjed om at man kommer ikke til jordmor før man har passert uke 12 og at man ikke kunne høre hjertelyd før uker 16-17.........vis ikke dem har ul da.

 

vet ikke hva som er normal praksis egentlig, bare hva dem gjør her jeg bor.....

 

tror du skal prøve å sette deg til ro med at alt bra eller ringe å prate med en jordmor. kanskje dem kan hjelpe deg vettu;)Det er trossalt her for å hjelpe oss gjennom svangerskap og fødsel..........

 

lykke til;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei!

jeg synes det er så rart at det er så variabelt fra lege til lege jeg. Jeg har en lege som er like interisert i dette som jeg er i astronomi... altså meget lite, så jeg fikk min første time i uke 12, om to uker. Jeg var bare innom og leverte en urin test og blodprøver. Så jeg a faeni hele mannen og ringte helsestasjonen og fortalte hva jeg syntes og fikk en tidlg time hos jordmor. Hva kan man si om den saken liksom. Man må kanskje bare stå på litt selv om man ønsker tettere oppfølging, for det er jo ikke så mye egentlig når man tenker seg om.

 

Leger og rutiner kan være veldig irriterende.

 

lykke til med systemet, ære være det private!!!!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 uker er kort i forhold til det som er praktisert her!

 

Var til kontroll i uke 7 hos lege.

Neste kontroll er ordinær UL i uke 18-19.

Deretter er det kontroll hos jordmor i uke 24, 28, 36 evt. 40.

Og lege uke 32 og 38.

Ellers ta kontakt ved behov...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det var jammen lite kontroll synst jeg... Med tanke på alt som kan skje og alle ting en lurer på de første ukene, kunne det vert greit å fått litt tettere oppfølging...

 

Jeg er i tillegg i en ganske belastende situasjon jobbmessig, på grunn av svært lang reise til og fra jobb.. Jeg har de siste ukene slitt voldsomt med å komme meg opp og avgårde om morgenen, og har ved flere anledninger slitt med å holde meg våken bak rattet på veien... Min lege vet om dette, men spurte ikke en gang under kontrollen hvordan jeg hadde det, og om hvordan formen var... Han tok det for gitt at graviditet ikke er en sykdom, og at jeg hadde det bra så lenge blodtrykk og prøver var fine...

 

Jeg har i første omgang brukt noen egenmeldingsdager.. Og denne uken har jeg vert en dag hjemme med et sykt barn, så da slapp jeg å reise i dag... Men jeg er svært usikker på om jeg makter å holde oppe vanlig tempo i ukene som kommer... Jeg er småkvalm hele dagen, og trøtt som et uvær.... Er sliten allerede jeg.... Uff...

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...