Gå til innhold

Min fantastiske fødsel!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dro på føden kl 08.30 på søndag 20.09. Skulle inn på kontroll pga for lite fostervann. Var da tre dager over termin.

Ble lagt på ctg, og lå med den i ca 20 min. Det var litt venting, men etterhvert fikk vi komme inn til legen som tok en ultralyd. Konkluderte at det ikke var noe særlig vann igjen, og det ble bestemt at jeg skulle settes igang. Det hadde ikke skjedd så stor endring på modning siden strippingen på fredag, men det var kanskje litt mykere. Ble lagt på ny ctg, og fikk en kapsel (prostaglandin) ca 11.30. Merket ikke noe den første timen, men etterhvert begynte det å komme noen små tak. Gikk litt rundt i gangene der, mannen kjørte hjem en tur for å ordne det siste og kom tilbake med en pose full av godis :) Jeg begynte å ta tiden på riene og den første var det ca 10 min i mellom. Derfra gikk det ganske fort til de kom med 2-4 min mellomrom. Ble lagt på ny ctg, og den viste ca fem rier på ti minutter. De var fortsatt ikke så vonde. Ble sjekket for modning igjen ca halv seks, og da fikk hun lett inn to fingre. Jordmor mente at vi burde avvente en evt ny kapsel siden riene kom så ofte. De var derimot ganske korte, i underkant av 1 minutt. En times tid senere begynte de å gjøre skikkelig vondt. Jeg lå inne på ett tomansrom. Jordmor kom inn ca halv åtte, og sa jeg burde flyttes over på fødestue. Jeg skalv som bare det når de kjørte meg i senga over på fødestue, og husker at jeg tenkte at dette kunne være overgangsfasen mellom åpningsfase og utdrivningsfase, men jeg hadde ikke noe tro på at det var det. Jeg gruet meg veldig til en ny undersøkelse, for jordmor snakket om å ta vannet, og da var det så vondt at jeg ikke orket at det skulle bli verre. Ville helst ikke bli tatt på i det hele tatt. Inne på fødestua sjekket hun, og da var det full åpning. Dette gikk fort! Merket at riene forandret seg litt, de var liksom like vonde, men jeg hadde mye mer nedpress. Jeg pustet som en gal inn i dyna. Fikk etterhvert lov til å presse og på første pressrie kom hode. Jeg fikk beskjed om å stoppe, det var sykt vanskelig. Jordmor holdt igjen det hun kunne. Så fikk jeg presse igjen, og ut kom verdens søteste lille jente. Kl 20.41. Hun skrek ikke så jeg ble litt bekymra, men etter noen minutter kom lyden :) Da skrek hun kjempelenge. Pappas reaksjon er verdt hele fødselen :) Så glad og stolt, og store sterke pappa gråt en stor skvett. Fikk hun opp på brystet og det var helt rart å endelig få møte den som har ligget inne der i ni mnd. Hun var så ukjent, så vakker. Bitte liten, med masse mørkt hår. Hun veide 2960g og var 48 cm lang. Hun er fantastisk vakker, og jeg klarer ikke se meg mett på henne.

Til dere alle, gled dere! Jeg hadde på forhånd sagt at jeg ønsket bedøvelse når babyen skulle ut, og at jeg ville holde ut lengst mulig før evt epidural. Jeg rakk ikke så mye som en paracet :) Jeg har født to ganger før med epidural, men dette er den desidert beste fødselen. Det er vondt, men det er verdt alt sammen!!! Lykke til alle sammen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulerer med jenta og flott fødsel! :-)

Skrevet

Gratulerer masse!! Gråt en skvett da jeg leste om pappas reaksjon:) KOs dere i barseltiden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...