Gå til innhold

Spiser jeg for lite?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gravid og sist gang gikk jeg opp veldig mye (20,5). Jeg hadde lite vann i kroppen, så mye skyldes rett og slett uvettig spising..

Denne gangen vil jeg være forsiktig og begrense vektoppgangen til et minimum av det som er nødvendig!

Dagen ser slik ut:

Frokost:

2 skiver med pålegg, uten smør

1 glass vann/lett saft

kaffe

Mellom:

2 frukt

1 glass vann

Lunsj:

2 brødskiver med pålegg, uten smør

1 glass vann

kaffe

Mellom:

Banan

Lettyoughurt

Middag:

150 g kjøtt

100-150 ris/pasta/potet

grønnsaker

av og til 1/2 dl saus

vann

Mellom:

Lettyoughurt m. 2 ss cottagechees

te/koffeinfri kaffe

Vann

Kvelds:

2 knekkebrød m pålegg, uten smør

vann

(dersom jeg er veldig sulten blir det 2 skiver istedet).

Trim:

Ca. 1 time rask gange hver dag. (7 dager i uken)

Kalorinntak er ca. 1600-1700 kcal.

Setter stor pris på alle tilbakemeldinger :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

HI her;

Er forresten 1.65 høy og veier 60 kg. Idealvekten min er 55 kg.

Skrevet

Jeg syntes jeg leste en plass her inne at en gravid skal spise 2500 kcal daglig.. Men jeg er ikke sikker.

Skrevet

Ser ut som om du spiser mer enn meg. Ser veldig fornuftig ut med sånne små måltider.

Gjest Gul stjerne
Skrevet

Jeg tror du har et fint kosthold.

Bare et lite spørsmål: Jeg teller syv måltider. Er du helt sikker på at dette bare er 1600-1700 kalorier...? Er du sikker på at du har regnet riktig?

Om så er spiser du for lite. Du bør opp i 2500 kalorier daglig når du er gravid.

Skrevet

Synes du spiser bra, men ville kanskje byttet ut noen av brødskivene med type omelett m/ skinke eller kyllingsalat el.l Få i deg litt ekstra proteiner og litt mindre karbohydrater. Evt bytt ut ett brødmåltid med store havregryn med melk på. Mere grønnsaker kan du også gjerne ha gjennom dagen

Litt mere fett i kosten som ekte smør, kan også være ok

Skrevet

Håper da det, for du spiser mye mer enn meg!

Gjest Antarctica
Skrevet

Dette høres ut som en slankemeny for ikke-gravide. Har du spurt legen om det er greit? Jeg ville ha lagt til minst 3 skiver med pålegg på toppen av dette, og mer melk. Ikke lettsaft.

Skrevet

Synes det ser ut som kalorinnitaket du skriver her virker riktig. (regnet kjapt over selv)

Dermed spiser du for lite kalorier. Kaloriintaket du har her er som en påpeker som for en ikkegravid som slanker seg. Synes forøvrig du har lagt opp dagen veldig fint med så mange måltider.

Kanskje ta deg et glass melk eller juice til maten? Ha smør på maten. Skal du fylle på med flere kalorier, sørg i allefall på at det er "fornuftige" kalorier. Ingen vits å stappe på med sjokolade for å få nok kalorier for å si det sånn.

Ville nok tatt opp dette med jordmor eller lege. De skal jo også følge med på vektoppgang.

Skrevet

Høres ut som bra inntak av mat, men ville byttet ut noe av vannet til måltidene med melk eller juice. Du trenger kalsium fra melken også.

Skrevet

Hoeres fornuftig ut.Men hiv paa littmer groennsaker til alle maaltid:)

Skrevet

Hi her!

Takk for alle tilbakemeldinger! Det ante meg at dette kanskje var i det knappeste laget. Grunnen til at jeg ikke drikker melk er at jeg får mageproblemer av det (unntatt youghurt).

Skal uansett begynne med smør, mer grønnsaker og jucie, samt ta en liten snakk med jordmor!

Ha en fin helg :-)

Skrevet

Ja, du spiser for lite.

Sansynlig vis bør du opp i minst 2000 til 2300 kcal pr dag.

Det er heller ikke veldig mye å legge på seg 20 kg under et svangerskap. Litt over gjennomsnittet muligens, men ikke urovekkende mye.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...