Gå til innhold

Stemmer det? Ang sykepenger/rehabeliteringspenger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når man har vært sykmeldt i 1 år, så går man over på rehabeliteringspenger ikke sant?

Hvis man da plutselig begynner å jobbe 100% igjen i bare en måned kan man da begynne på ett helt nytt år med sykepenger utbetalt? Stemmer det?

(Diskusjon her.)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må ha vært friskmeldt 6 mnd for å ha krav på nye sykepenger. Om det samme gjelder rehabiliteringspenger vet jeg ikke helt sikkert, men jeg vil anta det...

Skrevet

Du må ha vært 100% arbeidsfør i minst 26 uker før du opptjener deg ny rett til sykepenger.

det er ikke slik at man automatisk går over på rehabiliteringspenger etter 1 år på sykepenger. man må søke og man må fyller vilkårene for å få rehabiliteringspenger. Det er litt andre vilkår for rehabiliteringspenger enn for sykepenger

Skrevet

Man går ikke automatisk over på rehabilitering når ett år med sykepenger er gått. Man må søke om rehab. og så må det være et behandlings-opplegg rundt, og for, den sykemeldte.

Etter seks måneder i 100% jobb har man tjent seg opp til nok et år med sykemelding.

Skrevet

om en er under behandling kan og den ikke er ferdig men det er mulighet for bedring får en 1 år på rehab.penger for alvorlig diagnoser som f.eks kreft pasienter osv...er det 2år på rehab.penger ellers så er det vel attføring som gjelder... Rehab.pengene er 66% av inntekten

Skrevet

Man må faktisk ikke være seks mnd i 100% jobb for å ha rett på sykepenger, men man må ha vært 100% arbeidsfør. Man trenger bare å jobbe i en mnd før man har rett på sykepenger...

Skrevet

Det var kanskje litt klønet skrevet av meg og du har helt rett. Jeg mente 100% arbeidsfør.

Skrevet

Nå har jeg jo ikke peiling på dette, men jeg er nå på rehab.penger selv.

Men om jeg jobbet som saksbeh. i nav ville jeg synes det var veldig søkt om noen som hadde gått sykemeldt i 52 uker, plutselig kaster seg rundt for å jobbe en mnd. 100% for så å bli sykemeldt en gang til.

Og nei man går ikke automatisk over på rehab.penger, der må man søke + ha lege-erklæring. Du får forøvrig en del mindre enn når du går sykemeldt.

Det er 66% av tidligere inntekt.

I tillegg har de forholdsvis lang søknadstid, det tok over tre mnd når jeg søkte. Så jeg var uten penger i des. i fjor... fikk tilbakebetalt da:-)

Lykke til og god bedring.

Skrevet

Ettersom jeg har forstått, ser de helst at du forsøker attføring før rehab.penger.

Jeg var for syk for attføring, men forsøkte likevel,...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...