Gå til innhold

ang fødsel hos far og stemor.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er det vanlig å praktisere det?

Hvis ungene mine er hos far og stemor, og stemor skal føde, er det jeg som skal ha ungene selv om det ikke er min helg? Eller må de ordne seg selv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når det er deres helg, er det deres "problem" å ordne barnevakt..

Men du kan jo være hyggelig da.. ;))

Skrevet

Tja, det kommer vel helt an på dere.. Egentlig så er det vel dem som må ordne noe, og om dere har et godt forhold og du vil hjelpe dem litt, så stiller du selvsagt opp og har dine egne barn for dem.. :)

Skrevet

En fødsel er jo litt ekstraordinært så jeg ville så klart vært hyggelig og hatt barna da. Skjønner egentlig ikke at det er noe spørsmål en gang?

Skrevet

Nå ville jeg gjort det meste for å ha mine egne barn mest mulig, så jeg ville ha stilt som første barnevakt uansett!

Skrevet

Nå har ikke vi fast avtalt samvær, pga at far har ikke villet ha dette. Så her har samvær vært når det "passet".... noe som kan være måneder gjennom.

Men da far og hans nye dame fikk barn, så fikk jeg vite dette mens fødselen pågikk. Jeg kjørte da ungen dit med en gang, 3 timer unna her vi bor. Og vi kjøpte en bamse til babyen, som storebror fikk ha med som gave. Så storebror var den første som fikk se babyen, før søsken på mors side:) Dette var stort for storebror:)

Jeg har ikke opptrådd som en som lar seg tråkke på av far ang samvær, selv om det kanskje kan virke slik. Vi har hatt mange vansker og mange grunner til at samværet har vært som det har. Men å være litt grei, både overfor den nybakte far og vårt felles barn i en slik situasjon, det går da helt greit:) En kan bruke slike anledninger til å bedre samarbeid og de voksnes forhold seg i mellom.

Skader det deg å være grei her? Eller gavner det alle å være grei? Du har ingen plikt, men å vise god folkeskikk er jo ikke dumt:)

Skrevet

De må vel egentlig, men jeg tror jeg hadde prøvd å være fleksibel.

Skrevet

Dersom du er tilgjengelig, dvs. ikke må avbryte en reise som du har betalt mye penger for, så hadde jeg syntes det var ganske så merkelig om du ikke stilte opp...

Men du må jo bli spurt da, det er jo ikke din oppgave å gå rundt og holde styr på andres termin og planlegge i forhold til den. Så om de ringer ut av det blå og du ikke er tilgjengelig så ikke ha dårlig samvittighet om du ber de prøve noen andre alternativer før du setter i gang med å replanlegge det du egentlig hadde planer om.

Skrevet

De spørs jo selvfølgelig hva slags alternativ til barnepass de har. Du vil vel det beste for dine egne barn, og det er kanskje ikke å være med en barnevakt i dagesvis? En fødsel kan jo fort ta tid. Og når fødselen er over vil kanskje far helst ta vare på mor og baby.

Da kan det kanskje være greit at du tar ungen da, og de heller får litt kvalitetstid med pappa, stemor og baby et par dager etter fødselen, trenger kanskje ikke vente helt til neste helg engang, kan kanskje få besøke de midt i uka?

Snakk med pappaen til ungene du, så finner dere sikkert en god løsning.

Skrevet

HAdde nå klart stilt opp å tatt barna;) Ikke spørsmål en gang!!

Skrevet

hadde SELVFØLGELIG stilt opp for barna mine. Ville mye heller at de skulle være sammen med meg enn en annen barnevakt som de har funnet.

Blir helt skremt av holdningen til noen av dere.

Skrevet

Jeg er faktisk i motsatt situasjon. Jeg har litt over 1 uke til termin og skal ha samværshelg denne helgen. Forrige fødsel kom før termin, vi har derfor spurt biomor om hun kan være klar til å ta imot barna hvis jeg skulle føde i helgen. Men det kunne hun ikke, selv om hun ikke har noen faste planer. Hun følte bare at da kunne hun ikke slappe av i helgen...

Skrevet

Det er jo dine barn så synes det er naturlig å hjelpe dem....

Er vel bedre at de er hos deg enn at de setter dem bort til hvem som helst.....

Skrevet

Jeg er også i motsatt situasjon, altså jeg er stemor. Terminen min er også i en samværshelg. Mitt stebarn vil være med på sykehuset, men når mor hørte det sa hun "nei, da må nok du være hjemme hos mamma. For da er pappa opptatt med ***(meg) og babyen". Med andre ord tok hun det som en selvfølge at hun skulle stille opp når den tid kommer. Må si jeg ble veldig glad da, for da slipper vi å stresse med det midt opp i fødselen. Har også backup her hjemme i tilfelle hun allerede er hos oss når noe begynner å skje. Men har veldig lyst at hun skal være en av de første som får hilse på babyen. Det setter både hun og jeg stor pris på. Så håper vi får til det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...