Zitro Skrevet 23. september 2009 #1 Skrevet 23. september 2009 Saken gjelder at oppførselens hans har sklidd ut i barnehagen... han har blitt litt plaga en periode og har nå selv blitt en "bølle". Andre barn kan knapt snakke til han før han slår el.l. Jeg synes det er veldig trist og vi har mye fokus her hjemme nå på at han ikke skal gjøre det. Han sier hver morgen nå at han ikke skal slå, eller kaste ting og hente en voksen hvis noen plager han... Men det går jo rett i glemmeboka tvert... Så som konsekvens i 2 dager nå har jeg inndratt TV-titting for han. Han får nå ikke se på tv før jeg hører at han har vært snill i barnehagen hele dagen. Er det passendes konsekvens? Han ser uansett ikke mye på tv, men han trives veldig med å få se barnetv etter middag... Og han sier selv at hvis jeg er snill så får jeg se tv igjen. Så han forstår det jo, men glemmer så altfor fort når situasjonene er der igjen. Har levert samtykkeskjema på at PPT skal hjelpe han gjennom barnehagen nå så håper det vil gi litt resultater... Har dere noen tips?
3småtroll♥ Skrevet 23. september 2009 #2 Skrevet 23. september 2009 Vet ikke hva annet dere har gjort i denne situasjonen, men hva med å snu helt på det? Hvis han har vært "flink og snill" når du henter han- ingen dårlige episoder, så får han en stjerne.... Få gjerne med de ansatte i barnehagen på dette. En hel dag i barnehagen er lang og når du henter han så kan han godt å glemt noe han gjorde kl 9 feks.... Så kanskje han kan få en stjerne fra de i barneh til lunsj hvis alt er ok, og en av deg når du henter? Da kunne dere blitt enige om feks 10 stjerner= en premie;) Da klarer du å få dette over på noe positivt og slipper kanskje å straffe han og gjøre dette og hele situasjonen enda mer negativt! Forslag fra meg;)
Lykke ♥gutt05 & jente08♥ Skrevet 23. september 2009 #3 Skrevet 23. september 2009 jeg tenker litt som 3.gang:), at dersom han er "Snill og flink" så kan han belønnes med en tur på lekeland, eller lekebutikken e.l. når han har fått et visst antall stjerner. Jeg tror det virker bedre enn å ta fra han ting.
Pippilotta med 2 blå! Skrevet 23. september 2009 #4 Skrevet 23. september 2009 Jepp! Enig med de over. Husk at negativ oppmerksomhet er bedre enn ingen oppmerksomhet! Så prøv heller og fokusere på det som er positivt. Min 7-åring er en sta gutt... Laga en kalender til ham når han var ca 4 år hvor vi satte på klistremerke hver dag når han hadde en fin dag. Han elsker å bli lest for, så vi begynte å lese på kvelden hver dag når han fikk klistremerke. Intet klistremerke, ingen lesing! Det virka som bare det!
Gothminister Skrevet 23. september 2009 #5 Skrevet 23. september 2009 Enig med de andre,en belønningskalender er en fin ide
Bunnies by night Skrevet 23. september 2009 #6 Skrevet 23. september 2009 signerer de andre - positiv forsterkning er absolutt å foretrekke!
Pysa Skrevet 23. september 2009 #7 Skrevet 23. september 2009 Barneoppdragelse og hundetrening er ikke så forskjellig. Henter inn litt hundepedagogikk her: Å fjerne en atferd er vanskelig. Det er lettere å erstatte den med en annen. Snakk om typiske situasjoner der han reagerer uakseptabelt. Lag rollespill av det, og gi ham alternative reaksjonsmønstre. Øv på ting han kan si, og belønn ham hver gang han klarer det, først i rollespillet hjemme, senere også i bhg. Personalet kan der de ser situasjonen, med en gang gå inn og si " så bra at du sa/gjorde det (spesifiser hva han sa/gjorde), det var hyggelig sagt/gjort". Masse ros på det han klarer, ikke kjeft når han mislykkes, men repetisjon av hva han kunne sagt/gjort. Han må vite hva han skal, ikke bare hva han ikke skal.
erteposen + 4 Skrevet 23. september 2009 #8 Skrevet 23. september 2009 Jeg tar bort goder om min 4-åring ikke oppfører seg etter avtale. Hva med klistermerker for god oppførsel i bhg? Hva anbefaler de i bhg? Om han har større problem som er under utredning er jo det litt vanskelig å svare på.
Gjest Skrevet 24. september 2009 #9 Skrevet 24. september 2009 Gutten min er 6 år nå, men vi gjorde dette når han var yngre og.. Vi har en metallplate på kjøkkenet med magneter på. Når ungen er "flink" gjør avtalte ting, hjelper med noe e.l får hen en magnet på tavlen. Når han så ikke er "flink" mister han en magnet og må sitte 6 min i trappen å roe seg ned før vi snakker om det. Når han har et vist antall magneter samlet opp til onsdagen får han gå på svømmekurs. Tidligere måtte belønningen komme nærmere ønsket atferd, men nå er han blitt så stor at vi kan belønne han en gang i uken. Fungere kjempebra! Og så er det så greit at han kan "tjene" tilbake magneter han mister for dårlig oppførsel, da slipper vi at det eskalerer slik som det har gjordt før når det kommer konsekvenser. Men jeg mener ærlig talt at barnehagen må komme på banen i din situasjon, for om det er slik at oppførslen til gutten din kommer som en reaksjon på at andre plager blir det litt annerledes enn om han bare uten grunn oppfører seg dårlig..Da burde de gjøre noe med situasjonene og ha mer voksne tilstede rundt gutten din siden det er en kjent situasjon som gjentar seg..Så kan de kanskje gjøre noe med hvordan de andre barna oppfører seg ovenfor gutten din og..Han skal jo ikke måtte finne seg i alt heller. Lykke til med gutten din:-)
Tøysetipp Skrevet 24. september 2009 #10 Skrevet 24. september 2009 Jeg ville ikke straffet ham hjemme for noe ha gjorde i barnehagen. Fint at dere er i dialog med barnehagen, slik at dere kan jobbe sammen for å endre hans atferd. Viktig med mye ros for de tingene han gjør bra. Som nevnt over, forsterke positiv atferd.
Zitro Skrevet 24. september 2009 Forfatter #11 Skrevet 24. september 2009 Takk for godt svar! Når jeg leverte han i dag så var han veldig klar på at det var ikke lov å slå, ikke lov å klore, og ikke lov å sparke. Så da spørs det hvordan dagen går. Tenkte å lage lignende belønningssystem for mitt barn, så det kommer opp i helga. I dag skal også PPT tjenesten vurdere han i barnehagen, også får jeg foreldresamtale i begynnelsen av neste uke. Da tenkte jeg å be om at dem for være litt mer i nærheten av han sånn at dem selv får se at det er ikke bare bestanding han som starter. Jeg har selv tatt flere gutter på fersken med å plage han og det er ikke så veldig gøy å se...
miriams Skrevet 24. september 2009 #12 Skrevet 24. september 2009 Heisann Jeg har en fireåring jeg også. Har hatt utrolig god nytte av boken "De utrolige årene" av Carolyn Webster Stratton. Den beskriver i detalj hvordan man kan hanskes med adferdsproblemer hos barn. FOrståelig skrevet, med et veldig godt kapittel om hvordan man får til et belønningssystem. Boken er i utgangspunktet skrevet for bruk på barn med store adferdsforstyrrelser, men samme teknikker kan også brukes på andre barn. Kan kjøpes på Bokkilden, og også lastes ned som lydbok... Anbefales på det sterkeste
Frøken Anonym Skrevet 24. september 2009 #13 Skrevet 24. september 2009 Det er ikke alltid så lurt å straffe hjemme for noe han gjør i bhg. Han får vel sin straff i bhg, og da kan det føles som om han får dobbelt straff for hver ting. Samme med at om han har gjort en "slem" ting, så vet han at det blir ikke noe tv/han blir straffet på annen måte/kjeftet på el.l når han kommer hjem, og da kan han like gjerne gjøre flere slemme ting. Det er, som flere sier over her, bedre med positiv grensesetting. Legg vekt på de positive tingene, gi belønning når han lykkes, ikke si "ikke lov å slå, ikke lov å ditt, ikke lov å datt" Men heller snakke om hva han kan gjøre i stedenfor, "du kan snakke med ordene dine, si i fra til en voksen, be om hjelp om han ikke får til, be om å få være med i stedenfor å ødelegge for de andre" osv...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå